
Schoolweging
De schoolweging van El Furkan is 34,85 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 92,6% van de leerlingen gehaald, vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (93,0%) en ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 54,3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 47,6% bij vergelijkbare scholen), overtreft El Furkan de inspectienorm (34,3%) aanzienlijk. Dit laat zien dat de school succesvol inzet op het maximaliseren van leerpotentieel, met name bij rekenen en taalvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 21,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,4% havo/vwo-combinatieadvies. Praktijkonderwijs blijft met 2,2% beperkt (vergelijkbaar met 1,0% regio). De brede spreiding van vmbo-b (13,0%) tot vwo (21,7%) weerspiegelt zowel de diversiteit van de leerlingenpopulatie als het adaptieve adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | El Furkan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces? De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de specifieke onderwijsbehoeftes van de leerlingen. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze effect heeft op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits door zowel intern begeleiders als collega's. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan en indien nodig ook een handelingsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de specifieke onderwijsbehoeftes van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen (behalve in groep 8). De Cito toets geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden er per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken (leerling- en groepsbesprekingen). De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het schooldoel te kunnen behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. Er wordt 3 x in het jaar een groeps-, leerlingbespreking georganiseerd door de intern begeleider. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en interventies uitgezet. Na deze besprekingen voert de directeur een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van de Cito toets (schoolmonitoring) en worden er, indien nodig, schoolse interventies uitgezet. Doorstroomtoet De doorstroomtoets, ook bekend als de eindtoets basisonderwijs, wordt nu in februari afgenomen in plaats van in april. Op El Furkan wordt de IEP doorstroomtoets gebruikt. Deze toets legt de nadruk op wat leerlingen kunnen en waarin ze zich nog kunnen ontwikkelen, wat aansluit bij het idee van continu doorontwikkelen, ook in het voortgezet onderwijs. Het definitieve schooladvies wordt opgesteld en besproken met de ouders en de leerlingen voor eind maart. Alle leerlingen moeten zich vervolgens aanmelden voor de middelbare school tijdens de centrale aanmeldweek. Deze centrale aanmeldweek zorgt ervoor dat alle leerlingen tegelijkertijd de kans krijgen om zich in te schrijven op de school van hun voorkeur, wat eerlijker is en de kans op een plek vergroot voor alle leerlingen. Hoe komt het schooladvies tot stand? In leerjaar 6 ontvangen de ouders van de leerlingen op basis van de niet-methodegebonden toetsen (CITO) per vakgebied (rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen) een tussenadvies. Dit tussenadvies wordt tijdens de rapportgesprekken met de ouders en de leerling besproken. In leerjaar 7 ontvangen de ouders en de leerlingen tevens per vakgebied een tussenadvies tijdens het eerste rapportgesprek. Aan het eind van groep 7 ontvangen de ouders en de leerlingen tijdens het tweede rapportgesprek een pre-schooladvies. In groep 8 ontvangen de ouders en de leerling in januari een voorlopig schooladvies. Nadat het resultaat van de doorstroom toets bekend is komt de adviescommissie bijeen en wordt een definitief geformuleerd. De adviescommissie op El-Furkan bestaat uit de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directeur
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 62,9% van de leerlingen boven hun advies presteert (landselijk: 25,3%), terwijl 0% onderadvies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen het hoge niveau van doorstroomcoaching en de academische doorzettingsvermogen van leerlingen. De school hanteert hierbij een 'groei-mindset' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Ieder kind is uniek en is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan veiligheid, respect en autonomie. Als school zijn wij ons daarvan bewust en willen op deze basisbehoeften voortbouwen. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Autonomie
Wat is de werkwijze van El Furkan Basisschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
El Furkan Basisschool monitort planmatig het gedrag van leerlingen. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het programma 'Kijk', waarbij de algehele ontwikkeling van elk kind in kaart wordt gebracht. In de groepen 3 t/m 8 vullen de leerkrachten vragenlijsten in vanuit het programma 'Kindbegrip'. Leerlingen uit groep 5 t/m 8 vullen leerlingenlijsten van Kindbegrip in. Leerlingen uit groep 6 t/m 8 vullen de vragenlijst 'Sociale Veiligheid', vanuit WMK.
Welke registratievorm(en) gebruikt El Furkan Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
El Furkan Basisschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Vragenlijst Sociale Veiligheid Leerlingen WMK en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt El Furkan Basisschool?
El Furkan Basisschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.