Groep 5 uitgelegd | Schoolregister.nl

Groep 5 is een cruciaal jaar in het basisonderwijs. Ontdek wat kinderen leren en waar leerkrachten op letten in dit belangrijke leerjaar.

Wat maakt groep 5 zo bijzonder?

Groep 5, het derde leerjaar van de basisschool, is een jaar waarin leerlingen van ongeveer 8 of 9 jaar zitten. Na groep 4 en voor groep 6 is dit een periode waarin de fundamenten voor hun verdere schooltijd steviger worden gemaakt. Beschouw het als een belangrijke tussenstap!

Rekenen, taal en meer: de leerdoelen in groep 5

Natuurlijk wordt er in groep 5 verder geoefend met rekenen, taal en lezen – de basisvakken. Maar dan net een stapje complexer! Denk aan ingewikkeldere sommen en langere teksten. Een belangrijk leerdoel is bijvoorbeeld het vlot kennen van de tafels. Ook het schrijven van verhalen en het écht begrijpen van wat je leest, krijgen veel aandacht. En wat dacht je van topografie? Bergen, rivieren en steden leren kennen, hoort er in dit jaar vaak bij.

Samen spelen, samen leren: de sociaal-emotionele groei

Niet alleen de 'slimme' dingen zijn belangrijk. In groep 5 wordt er ook gekeken naar hoe kinderen met elkaar omgaan. Ze leren bijvoorbeeld hoe je goed samenwerkt in een groepje, hoe je ruzies oplost en hoe je respect toont voor anderen. Ook worden ze aangemoedigd om zelfstandig aan de slag te gaan, hun eigen werk te plannen en na te denken over wat ze doen.

Kortom...

Groep 5 is meer dan zomaar een schooljaar. Het is een kans om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, zowel op het gebied van leren en denken als in de omgang met anderen. De ervaringen en inzichten die kinderen in groep 5 opdoen, zijn een stevige basis voor hun toekomst op school.

Over Groep 5

Dit artikel geeft uitgebreide informatie over groep 5 in relatie tot het basisonderwijs in Nederland.

Basisscholen

Wilt u meer weten over basisscholen gerelateerd aan groep 5? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Meer weten over het Nederlandse basisonderwijs?

Bekijk onze uitgebreide database met basisscholen of verken andere begrippen binnen het onderwijssysteem.