Wat verstaan we onder mindset?
Simpel gezegd is mindset de manier waarop leerlingen naar hun eigen kunnen kijken. Denken ze dat hun talenten vaststaan, of geloven ze dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen? Deze basishouding heeft invloed op alles: van hun aanpak van taken tot hoe ze omgaan met kritiek op hun werk.
Twee uitersten: 'Fixed' versus 'growth' mindset
Er zijn twee hoofdtypen: wie een 'fixed mindset' heeft, gaat ervan uit dat intelligentie en talenten min of meer vastliggen. Iemand met een 'growth mindset' ziet intellectuele vermogens juist als iets dat je kunt ontwikkelen door hard te werken en te leren – 'oefening baart kunst', zeg maar. Dit geloof in eigen ontwikkelingsmogelijkheden maakt een enorm verschil.
Hoe mindset de leerprestaties beïnvloedt
Een 'growth mindset' motiveert leerlingen om obstakels te overwinnen en door te zetten, zelfs als het moeilijk wordt. Dat leidt vaak tot betere resultaten. Een 'fixed mindset' daarentegen kan ervoor zorgen dat leerlingen juist proberen moeilijke situaties te vermijden – ze zijn bijvoorbeeld bang om te falen – wat uiteindelijk hun prestaties negatief beïnvloedt.
Een 'growth mindset' stimuleren: hoe doe je dat?
Als docent kun je een 'growth mindset' stimuleren door vooral aandacht te besteden aan de inspanning en het leerproces, niet enkel aan het eindresultaat. Constructieve feedback geven en doorzettingsvermogen belonen, zijn essentieel. Zeg bijvoorbeeld: 'Ik zie dat je echt je best hebt gedaan om dit probleem op te lossen, goed bezig!', in plaats van enkel 'Goed gedaan!'.
Conclusie: mindset doet er toe
De mindset van je leerling is dus een belangrijke factor voor het leerproces en de uiteindelijke resultaten. Het is daarom belangrijk om een 'growth mindset' te stimuleren, zodat leerlingen hun volledige potentieel kunnen waarmaken en succesvol kunnen zijn in hun schoolcarrière.