Basisschool El Furkan Basisschool in Schiedam

Het team van El Furkan Basisschool in Schiedam

Current section: team
Eduard Van Beinumlaan 61
3122 Schiedam

Zie hier hoe het team van El Furkan Basisschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van El Furkan Basisschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past El Furkan Basisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed El Furkan Basisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij El Furkan Basisschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.6%)
Man (18.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij El Furkan Basisschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.6%)
25-35 jaar (55.3%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij El Furkan Basisschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.8%)
Direct ondersteunend personeel (41%)
Management (5.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor El Furkan Basisschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op El Furkan Basisschool

Op El Furkan Basisschool begrijpen we dat flexibiliteit in het onderwijs cruciaal is. De traditionele model van één vaste leerkracht per groep is geëvolueerd, mede door de implementatie van de regeling duurzame inzetbaarheid sinds 1 oktober 2014, zoals vastgelegd in de CAO PO 2014-2015. Deze regeling biedt leerkrachten de mogelijkheid om jaarlijks tot 40 klokuren, naar rato voor parttimers, in te zetten voor diverse duurzame inzetbaarheidsdoeleinden. Dit kan betekenen dat sommige groepen twee voltijdse leerkrachten hebben, wat de aandacht en expertise binnen de klas vergroot. Het bevordert een dynamische en adaptieve onderwijsomgeving. We zetten ons actief in om vervanging soepel te laten verlopen door gebruik te maken van een team van vaste, interne invallers. Deze leerkrachten zijn reeds bekend met de schoolcultuur, de leerlingen en de lesmethoden. Hierdoor kunnen zij direct inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van de kinderen. In geval van onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte, zorgen onze toegewijde invallers ervoor dat het onderwijs continuïteit behoudt. Hun vertrouwdheid met de school garandeert een stabiele en vertrouwde leerervaring voor alle leerlingen van El Furkan Basisschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Specialisten: Extra Ondersteuning voor Elk Kind op El Furkan Basisschool

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Remedial Teacher
Ervaren Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op El Furkan Basisschool in Schiedam zetten wij ons actief in voor de taal- en rekenvaardigheden van uw kind. Onze toegewijde intern begeleiders, taalcoördinator, taalspecialist en rekencoördinator werken nauw samen om elke leerling de nodige aandacht en begeleiding te bieden. Deze experts stellen gepersonaliseerde leerplannen op en bieden gerichte ondersteuning om de ontwikkeling op deze cruciale gebieden te optimaliseren. Zo leggen we een sterke basis voor toekomstig schoolsucces.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Betrokken Intern Begeleider
Deskundige Orthopedagoog
Kindercoach
Veiligheids- en Pesten Coördinator
Vertrouwenspersoon

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat voorop bij El Furkan Basisschool. Onze intern begeleiders, orthopedagoog, twee kindercoaches, veiligheids- en pestcoördinator en twee vertrouwenspersonen vormen een sterk team dat zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij creëren een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen zich begrepen en gesteund voelen. Door proactieve begeleiding en laagdrempelige hulp zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Geduldige Intern Begeleider
Deskundige Orthopedagoog
Ondersteunende Kindercoach
Praktische Opvoedcoach

Toelichting van de school:

Elke leerling leert op zijn of haar eigen manier. Op El Furkan Basisschool bieden wij gespecialiseerde hulp bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze teams van intern begeleiders, een orthopedagoog, twee kindercoaches en een opvoedcoach werken samen om uw kind de juiste ondersteuning te bieden. Zij analyseren individuele behoeften en ontwikkelen strategieën die passen bij de leerstijl van uw kind. Dit zorgt voor een effectieve aanpak die de leerprestaties en het zelfvertrouwen versterkt.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Motorische Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Beweging is essentieel voor de algehele ontwikkeling. Onze Motorische Remedial Teacher (MRT) biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motoriek en lichamelijke coördinatie. Door gerichte oefeningen en spelvormen stimuleren we de grove en fijne motoriek, wat bijdraagt aan een betere schoolervaring en zelfredzaamheid.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel El Furkan Basisschool geen specifieke medische specialisten in dienst heeft voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken wij nauw samen met externe zorgverleners en ouders. Wij streven ernaar een omgeving te bieden waarin alle kinderen zich comfortabel en verzorgd voelen, met aandacht voor individuele behoeften op dit gebied.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gebedsruimte
Plusklas

El Furkan Basisschool: Persoonlijke Begeleiding voor Elke Leerling

Onze Aanpak voor Onderwijs en Ontwikkeling

Bij El Furkan Basisschool in Schiedam staat elke leerling centraal. We streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar ieder kind zijn of haar unieke talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Onze schoolvisie erkent de individualiteit van elke leerling, wat betekent dat we uitgaan van verschillende leertrajecten en tempo's. Differentiatie, verrijking en remediëring zijn daarom essentiële onderdelen van ons onderwijs. We volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet via het leerlingvolgsysteem (LVS). Naast cognitieve prestaties besteden we ook veel aandacht aan de sociaal-emotionele en psychomotorische ontwikkeling. Onze gedreven teamleden zetten zich in om leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen optimaal te ondersteunen, te integreren en onderwijs op maat te bieden, afgestemd op hun specifieke behoeften. Visie op Passend Onderwijs: Elk kind verdient de kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. El Furkan Basisschool onderzoekt per leerling of we met onze interne expertise passend onderwijs kunnen bieden. Indien een leerling ondanks onze inspanningen onvoldoende vooruitgang boekt, bespreken we dit met de ouders en ons ondersteuningsteam om de beste interventies te bepalen. Ons zorgmodel is onderverdeeld in vier zorgniveaus, elk met een specifieke beschrijving en indicatoren, volledig uitgewerkt in ons schoolondersteuningsprofiel. Extra Begeleiding en Ondersteuning: Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft die buiten de reguliere mogelijkheden valt, onderzoeken we de opties voor een arrangement binnen de school of een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring voor externe voorzieningen. Dit gebeurt altijd binnen een zorgvuldig traject, in overleg met ouders. Plusklas en Kindercoach: Signalen van hoogbegaafdheid of langdurige sociaal-emotionele uitdagingen worden serieus genomen. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen worden aangemeld bij de hoogbegaafdheidscoördinator of krijgen een individuele leerlijn. Kinderen die langer dan 6-8 weken een kindercoach traject volgen, worden besproken in het zorgteam voor een op maat gemaakte sociaal-emotionele leerlijn. Specifieke Begeleiding: Leerlingen die intensieve ondersteuning nodig hebben op meerdere vakgebieden, ontvangen een eigen leerlijn (OPP) en extra begeleiding binnen de school. Voor specifieke leesproblemen bieden we specialistische leesbegeleiding aan, evenals dyslexiezorg via de Route EED, waarbij onze interne dyslexiespecialist een cruciale rol speelt. Team en Samenwerking: Onze M(RT)-ers en onderwijsassistenten bieden gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, in nauwe samenwerking met leerkrachten en intern begeleiders. Ambulante begeleiding van externe partners zoals Auris en Enver vult ons aanbod aan. Ouders zijn nauw betrokken bij het opstellen en evalueren van ondersteuningsplannen en hebben instemmingsrecht. Toekomstvisie: El Furkan Basisschool streeft ernaar in 2025/2026 de zorg voor elke leerling te optimaliseren, flexibel in te spelen op veranderingen en de interne zorg continu te verbeteren. We werken volgens de principes van handelingsgericht werken, waarbij de onderwijsbehoeften van het kind en de wisselwerking met de omgeving centraal staan. Kwaliteit en resultaatgerichtheid, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak, zijn hierbij leidend.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

El Furkan Basisschool: Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsgericht Schoolplan

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan op El Furkan Basisschool?

Bij El Furkan Basisschool hebben we onze visie en missie vertaald naar concrete speerpunten voor de komende periode. Onze schoolidentiteit staat centraal en we zetten ons in om deze verder te ontwikkelen en te versterken. Daarom hanteren we vier jaarlijkse thema's die perfect aansluiten bij onze identiteit, zodat we onze kernwaarden uitdragen en ouders en verzorgers actief betrekken bij onze schoolse beleving. Burgerschapsonderwijs is een prioriteit. We stellen meetbare doelen en een effectief meetinstrument in om de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te stimuleren. Op het gebied van taalonderwijs richten we ons op verbetering. We implementeren een nieuwe, effectieve methode voor technisch lezen om leesvaardigheid en leesplezier te vergroten. Tegelijkertijd verkennen we innovatieve benaderingen voor begrijpend lezen en bieden we onze leerkrachten gerichte scholing in de nieuwste strategieën. We creëren een taalrijke omgeving, zowel binnen als buiten de klaslokalen, om leerlingen volledig onder te dompelen in de wereld van taal. Voor rekenonderwijs is taalontwikkeling cruciaal voor begrip. Onze leerkrachten worden getraind in effectieve automatiseringsprincipes, en we ontwikkelen een doorlopende leerlijn voor taal en automatisering, van groep 1 tot en met groep 8, voor een gestructureerde groei. Passend onderwijs en zorg zijn essentieel. We signaleren leerlingen met specifieke behoeften vroegtijdig en leggen de benodigde zorgvoorzieningen vast in samenwerking met onze ketenpartners, voor een optimaal ondersteunend onderwijsaanbod. We besteden speciale aandacht aan hoogbegaafde leerlingen door onze eerste en tweede leerlijn te optimaliseren en differentiëren in de klas te bevorderen via gerichte scholing voor onze leerkrachten. Een positief pedagogisch klimaat en een veilige schoolomgeving zijn fundamenteel. We zoeken naar een nieuwe preventieve methode voor een integrale aanpak, zodat onze leerlingen zich veilig en geborgen voelen. Ouderbetrokkenheid is cruciaal. We streven naar ouderbetrokkenheid 3.0, met open communicatie en samenwerking, zodat ouders een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van hun kinderen. Tot slot zorgen we voor een soepele overgang van voor- en vroegschoolse educatie naar het basisonderwijs met een doorlopende ontwikkelingslijn. Ons team blijft zich ontwikkelen door studiedagen en teambuilding voor optimale samenwerking en een positieve werksfeer.

Hoe waarborgt El Furkan Basisschool de kwaliteit en behaalt zij de gestelde doelen?

Onze ambities en doelen zijn vastgelegd in diverse beleidsplannen, die door specifieke werkgroepen worden vertaald naar een consistente en kwalitatief hoogwaardige aanpak. El Furkan Basisschool monitort de onderwijskwaliteit nauwgezet via de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. Deze cyclus, met vier heldere stappen, is gericht op continue verbetering. Na de planningsfase volgen de uitvoering, begeleid door coördinatoren en intern begeleiders. In de 'Check'-fase meten we de voortgang met klassenbezoeken, flitsbezoeken en assessments, ondersteund door een specifieke kijkwijzer. De evaluatie en bijsturing in de 'Act'-fase gebeurt in nauwe samenwerking tussen het managementteam (MT) en de werkgroepcoördinatoren. We analyseren tweemaal per jaar de resultaten van Cito-toetsen (groep 3-8) en KIJK! om de onderwijskwaliteit continu te beoordelen. Het MT bespreekt deze resultaten kritisch. Aan de hand van de Cito-resultaten evalueren we lange termijn doelen en stellen leerkrachten nieuwe groepsplannen op. Met de intern begeleider (IB’er) bespreken we leerlingresultaten om gerichte interventies op groeps- en individueel niveau te implementeren. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en resultaten van leerlingen worden per individu besproken met de groepsleerkracht en de IB’er, zodat we een compleet beeld krijgen van de ontwikkeling van elke leerling.

Stimulerend Aanbod Jonge Kind: Peuters en Kleuters op El Furkan

Toelichting van de school

Op El Furkan Basisschool bieden we een rijke leeromgeving voor de allerkleinsten, inclusief peuterspeelzaal Noah. Veel van onze peuters ontvangen een VVE-indicatie, wat betekent dat zij extra ondersteuning krijgen op specifieke ontwikkelingsgebieden, met name de taalontwikkeling. Vanuit peuterspeelzaal Noah stromen de kinderen soepel door naar groep 1. Hier wordt de wereld van de kleuter spelenderwijs uitgebreid. Door middel van spelen ontdekken onze jonge leerlingen de wereld om hen heen. Wij hanteren de 'Piramide' methode om de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Tijdens gezamenlijke kringmomenten doen we taalspelletjes, zingen we liedjes, vertellen we verhalen en lezen we voor. Daarnaast werken en spelen de kinderen in diverse themahoeken, zoals de bouwhoek, huishoek en leeshoek. Deze gevarieerde activiteiten bevorderen de taal- en denkontwikkeling optimaal, waardoor elk kind zich op zijn eigen tempo kan ontwikkelen tot een zelfstandige leerling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft El Furkan Basisschool voor jonge kinderen?

El Furkan Basisschool biedt specifieke programma's voor jonge kinderen. Dit omvat onze peuterspeelzaal Noah, waar kinderen met een VVE-indicatie extra aandacht krijgen voor hun ontwikkeling, met een focus op taal. Na de peuterspeelzaal maken de kinderen de overstap naar groep 1, waar de leerzame reis verdergaat met de 'Piramide' methode.

El Furkan Basisschool biedt specifieke programma's voor jonge kinderen. Dit omvat onze peuterspeelzaal Noah, waar kinderen met een VVE-indicatie extra aandacht krijgen voor hun ontwikkeling, met een focus op taal. Na de peuterspeelzaal maken de kinderen de overstap naar groep 1, waar de leerzame reis verdergaat met de 'Piramide' methode.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt El Furkan Basisschool samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt El Furkan Basisschool nauw samen met Stichting Kinderopvang Noah. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn van de peuteropvang naar de basisschool.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt El Furkan Basisschool nauw samen met Stichting Kinderopvang Noah. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn van de peuteropvang naar de basisschool.

Stichting Kinderopvang Noah
Team | El Furkan Basisschool in Schiedam | [2025] Schoolregister