Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk

De resultaten van Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk

Current section: resultaten
Mendelssohnstraat 59
5144 Waalwijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Pater van der Geld, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Pater van der Geld bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Pater van der Geld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland. Bij Basisschool Pater van der Geld streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen, wat blijkt uit onze uitstekende resultaten. Onze focus ligt op het creëren van een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van elk kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excelleren in Leren en Ontwikkelen

Het streefniveau biedt een uitdaging die verder gaat dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Basisschool Pater van der Geld zet zich actief in om onze leerlingen te stimuleren hun volledige potentieel te benutten en de gestelde streefdoelen te overtreffen. Onze resultaten tonen aan dat we succesvol zijn in het bevorderen van deze ambitieuze leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Pater van der Geld?

Op Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk streven we ernaar om ouders en verzorgers tijdig te informeren over de optimale doorstroom van hun kind naar het voortgezet onderwijs. Dit proces voeren we zorgvuldig uit, met een sterke focus op de driehoek van ouder, kind en school. Onze ervaren leerkrachten van groep 6, 7 en 8, samen met de intern begeleider, stellen het schooladvies samen. In groep 8 is ook de directeur nauw betrokken bij het definitieve advies. Aan het einde van groep 6 geven we een eerste indicatie van de mogelijke vervolgopleidingen. Midden in groep 7 presenteren we een voorlopig advies. Dit baseren we op de resultaten van landelijk erkende niet-gebonden toetsen, aangevuld met een grondige analyse van de leerlingkenmerken. Hierbij kijken we ook naar 'zachte kenmerken' zoals prestaties op methode-gebonden toetsen, werkhouding, concentratie en motivatie, die de academische voortgang kunnen beïnvloeden. Halverwege groep 8, rond februari, volgt het definitieve schooladvies. Dit wordt opnieuw bepaald aan de hand van alle verzamelde gegevens en leerlingkenmerken. Bij het beoordelen van het didactisch vermogen leggen we extra nadruk op begrijpend lezen en rekenen/wiskunde, aangezien dit de meest betrouwbare voorspellers zijn voor succes in het voortgezet onderwijs. Het definitieve advies wordt toegelicht in een persoonlijk gesprek met de ouders/verzorgers en de leerling, en wordt tevens schriftelijk vastgelegd. Dit schriftelijke advies is essentieel voor de aanmelding bij scholen voor voortgezet onderwijs. Ons schooladviesproces is een zorgvuldige afweging, in lijn met onze visie en missie. Ouders kunnen op het adviesformulier aangeven of zij zich kunnen vinden in het schooladvies. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan verwacht, vindt er een heroverweging van het advies plaats. In maart plannen we dan een aanvullend gesprek met ouders en kind. De uiteindelijke keuze voor een middelbare school ligt bij de ouders. De doorstroomtoets wordt doorgaans in februari afgenomen en de uitslag ervan heeft geen directe invloed op het reeds gegeven advies, tenzij er twijfel bestaat bij de school. Een hoge score kan dan leiden tot een bijstelling van het advies. Leerlingen van groep 8 bezoeken tijdens schooltijd diverse scholen voor voortgezet onderwijs om een weloverwogen keuze te maken. Soepele Overstap van Primair naar Voortgezet Onderwijs Om de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen, organiseert Basisschool Pater van der Geld aan het begin van groep 7 een informatieavond voor alle ouders van leerlingen in groep 7 en 8. Tijdens deze avond wordt de gehele procedure van de overgang naar het VO uitgebreid besproken. Jaarlijks wordt in Kindcentrum Zanddonk een informatieve markt georganiseerd. Hier presenteren voortgezet onderwijs scholen uit de regio zich, en krijgen leerlingen en ouders de gelegenheid om vragen te stellen. De leerkrachten van groep 7-8 houden u proactief op de hoogte van open dagen en meeloopdagen in de regio, zodat u en uw kind deze kunnen bijwonen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool Pater van der Geld: Veiligheid en Burgerschap

Bij Basisschool Pater van der Geld stimuleren we nieuwsgierigheid en inspiratie om de betrokkenheid van elk kind te vergroten. We bieden een veilige, respectvolle en vertrouwde omgeving waarin leerlingen hun talenten kunnen ontwikkelen en zelfverzekerd keuzes maken voor hun toekomst. Ieder kind is uniek, en wij helpen hen om hun persoonlijke grenzen te verleggen met duidelijke doelen voor ogen. Ons pedagogisch klimaat is gericht op het continu verbeteren van de vakkundigheid van ons team. Met ondersteuning van een kernteam sociale veiligheid implementeren we activiteiten en lessen in de groepen om dit te waarborgen. We geloven dat eigenaarschap binnen persoonlijke ontwikkeling een cruciaal speerpunt is. Actief burgerschap en sociale integratie staan centraal in ons onderwijs. We leiden kinderen op tot betrokken burgers die een positieve bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Om dit te bereiken, ontwikkelen zij essentiële kennis, vaardigheden en een actieve houding. Ze leren stevig in hun schoenen te staan, behulpzaam, eerlijk en respectvol te zijn naar anderen, en verschillen in cultuur en geloof te accepteren. We benadrukken het belang van afspraken binnen de klas, school en verkeer, omdat regels noodzakelijk zijn voor een veilige samenleving. Kinderen leren over de democratische rechtsstaat, vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid en het respecteren van andermans opvattingen. Het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie is hierbij essentieel. Daarnaast besteden we aandacht aan de wereld, natuur en milieu, en hoe we samen zorgen voor een leefbare planeet voor toekomstige generaties. Sociale veiligheid is een prioriteit. We monitoren de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel en nemen proactieve maatregelen om incidenten te voorkomen en adequaat af te handelen. Door middel van ons gedragsprotocol pakken we pestgedrag aan en bieden we ondersteuning aan kinderen die ermee te maken krijgen. Leerkrachten, kinderen en ouders dragen hierin gezamenlijk verantwoordelijkheid. Ons anti-pestprotocol is beschikbaar op de schoolwebsite. Met de wet Sociale Veiligheid op School (augustus 2015) hebben scholen een inspanningsverplichting om een sociaal veilige omgeving te creëren. Basisschool Pater van der Geld volgt de richtlijnen, inclusief een actief veiligheidsbeleid, periodieke monitoring en een aangestelde anti-pestcoördinator. Een externe aandachtfunctionaris sociale veiligheid (ASV) ondersteunt ons met beleidsimplementatie, trainingen en workshops voor personeel, ouders en leerlingen.

Plezier in leren

Samenwerken en samen leren

Vertrouwen in elkaar en de toekomst

Wat is de aanpak van Basisschool Pater van der Geld voor sociale ontwikkeling?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in pedagogisch handelen dat gericht is op het vergroten van de betrokkenheid van kinderen door nieuwsgierigheid en inspiratie. We faciliteren een omgeving waarin elk kind zijn of haar grenzen kan verleggen en vol vertrouwen eigen keuzes kan maken. We koesteren de uniciteit van elk kind en bieden een veilige, respectvolle en vertrouwde omgeving om talenten te ontwikkelen met heldere doelen. Persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap zijn hierbij sleutelwoorden. Ons pedagogisch klimaat wordt continu versterkt door het vakmanschap van ons team, met ondersteuning van een kernteam sociale veiligheid dat zorgt voor passende activiteiten en lessen in de groepen. We hanteren de methodiek 'Positief School Klimaat', waarbij gedragsverwachtingen centraal staan. Onze missie 'Lerend, vertrouwend, onderzoekend, samen' weerspiegelt ons doel om elke leerling een plek in de maatschappij te bieden waar zij hun vaardigheden en talenten bewust kunnen inzetten. Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling is geïntegreerd in vakken zoals wereldoriëntatie en taalonderwijs. We gebruiken het leerlingvolgsysteem 'SCOL' en 'Kijk!' voor de kleuters. We bespreken de sociaal-emotionele ontwikkeling planmatig, met focus op de basisbehoeften van zelfwaardering, verbondenheid en autonomie. Voor burgerschapsvorming hanteren we de basiswaarden van de democratische rechtsstaat: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor de ander, verdraagzaamheid, autonomie en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Dit alles is vastgelegd in ons burgerschapsbeleid en kwaliteitskaart, met specifieke activiteiten en lesmogelijkheden per jaargroep.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Pater van der Geld voor sociale opbrengsten?

Basisschool Pater van der Geld maakt gebruik van de volgende methoden om sociale opbrengsten te registreren en te volgen:

  • Registratie via het leerlingvolgsysteem 'Kijk!' voor de jongste leerlingen.
  • Systematische observatie met de 'Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)'.
  • Evaluatie middels de 'WMK tevredenheidspeiling' om de algemene tevredenheid te meten.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op Basisschool Pater van der Geld toegepast?

Op Basisschool Pater van der Geld passen we effectieve methodes toe voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • De methode 'Omgaan met elkaar' voor het aanleren van sociale vaardigheden.
  • Schoolspecifieke 'Gedragsverwachtingen' die duidelijkheid bieden over gewenst gedrag binnen de schoolgemeenschap.

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool Pater van der Geld: Een Diepgaande Analyse

De Onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de onderwijskwaliteit in Nederland. Zij voeren jaarlijkse gesprekken met schoolbesturen en houden om de vier jaar uitgebreide kwaliteitsonderzoeken op locatie. Deze onderzoeken bieden een gedetailleerd inzicht in de dagelijkse gang van zaken en de educatieve prestaties van scholen. Daarnaast monitort de inspectie continu de kwaliteit aan de hand van beschikbare data, zoals de leeropbrengsten en financiële stabiliteit. Ze controleren ook of scholen voldoen aan alle wettelijke vereisten, waaronder het actueel houden van de schoolgids. De meest recente inspectiebeoordeling voor Basisschool Pater van der Geld bevestigt een solide prestatie op alle geëvalueerde onderdelen. De school wordt als voldoende beoordeeld, wat getuigt van een effectieve aanpak en een positief leerklimaat. Ontdek meer over de prestaties en het onderwijsbeleid van Basisschool Pater van der Geld.

Resultaten | Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk | [2025] Schoolregister