Basisschool Pater van der Geld
Mendelssohnstraat 59
5144 GE Waalwijk

Schoolweging

Schoolweging
33.05
Spreiding
6.18

De schoolweging van Pater van der Geld is 33,05 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% geslaagden voor het fundamentele niveau overstijgt de school de landelijke norm (85%) én het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%). Dit onderstreept de aandacht voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit overtreft ook het vergelijkingsniveau van 53,4%, wat wijst op effectieve differentiatie in lesaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 23,9% vmbo-(g)t en 34,8% havo/vwo-advies. Het vwo-percentage (15,2%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (18,6%), maar de combinatie van adviezen toont een brede oriëntatie. Praktijkonderwijs (vmbo-b/k: 6,5%) blijft beperkt vergeleken met andere scholen (9,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPater van der GeldGemeente AmsterdamNederland
LIB177.57175.23178.37

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Monitoring Het kwaliteitsdenken binnen onze kwaliteitscultuur heeft een impuls gekregen sinds de inspectie, naast de basiskwaliteit, ook de eigen kwaliteit van onze school meeweegt in het nieuwe inspectiekader. Jaarlijks gebruiken we hiervoor o.a. de vragenlijsten vanuit WMK voor ouders, leerlingen en personeel. Met de verkregen informatie hieruit krijgen wij een spiegel voorgehouden hoe het met de eigen kwaliteit gesteld is en welke aspecten verbetering behoeven. Een van de onderdelen in deze schoolgids is een verantwoording van de school t.a.v. de resultaten van ons onderwijs. Met andere woorden: wat is de kwaliteit van onze school? Wij vinden “Kwaliteit” een ruim begrip en willen dit dan ook als zodanig interpreteren. Wanneer is een school “goed”? Kwaliteit is in onze optiek niet alleen het resultaat van landelijk genormeerde toetsen. Op het eind van groep 8 willen we naar de ouders verantwoording afleggen dat we gedurende deze 8 jaar alles hebben bereikt wat we redelijkerwijs mochten verwachten. Ons motto daarbij is: hoge resultaten in een kind- en oudervriendelijke omgeving. Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken hanteren we op school een aantal instrumenten die ons informatie geven over het begrip “kwaliteit” zoals wij dit begrip definiëren. * een duidelijke visie Deze is terug te vinden in ons schoolplan dat voor iedere ouder ter inzage op school ligt en dat ook op de website is te vinden. Een op ontwikkeling gerichte overlegstructuur. De planning hiervan staat in de jaarkalender. * een toetskalender Om cognitieve kwaliteit te meten is het afnemen van toetsen een instrument. Op school hanteren we een toetskalender, waarin duidelijk is aangegeven wanneer welke toetsen worden afgenomen. Het betreft hier methodeonafhankelijke toetsen. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het CITO in Arnhem. Op school gebruiken we: Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen, Spelling, Woordenschat voor de groepen 3 t/m 8, Studievaardigheden voor groep 6 t/m 8 Eindtoets Route-8(niet van Cito, maar van A-Vision)Schoolgids basisschool Pater van der Geld 37 Daarnaast gebruiken we informatie vanuit het observatie-instrument ZIEN om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen. Van de kleuters wordt daarnaast ook met behulp van het leerlingvolgsysteem KIJK de ontwikkeling in kaart gebracht. * oudercontacten/gesprekken De kwaliteit van ons onderwijs is mede af te leiden door gesprekken met ouders. Wij willen een school zijn waar ouders welkom zijn. Door open te staan voor de mening van ouders kunnen we, indien nodig, de aanpak naar kind(eren) aanpassen. Oudergesprekken zijn in verschillende periodes van het jaar, te beginnen in de derde schoolweek. Gelukkig zijn er daarnaast gedurende het schooljaar nog genoeg momenten waarbij we met ouders over hun kind praten. * interne gesprekken Binnen onze vergaderstructuur praat het team regelmatig in zijn geheel of gedeeltelijk over de kwaliteit op onze school. Voorbeelden hiervan zijn de bouwvergaderingen, de vergaderingen van het managementteam, de studiedagen, de ambitiegroep-overleggen, de vergaderingen van het ondersteuningsteam, het zorgteamoverleg, de gesprekkencyclus tussen groepsleerkracht en de Intern begeleider, de leerlingbesprekingen, gesprekken met onderzoekers/begeleiders van betrokken externe bureaus en het doorspreken van de leerlingen bij de overgang naar een andere groep. Al deze gesprekken hebben als doel de kwaliteit van ons onderwijs te continueren en daar waar nodig te verbeteren. * OPP Als je als school alles uit elk kind wilt halen wat erin zit, betekent dat automatisch dat je onderwijs op maat moet bieden. In een OPP (OnderwijsPersPectief) kunnen afspraken gemaakt worden over handelingsadviezen en uitstroomdoelen voor een bepaalde leerling, waarvoor een andere specifiekere aanpak nodig is. We streven ernaar om de begeleiding van elke leerling zo veel mogelijk te laten plaatsvinden binnen de eigen klas. Een ambulante begeleider vanuit het samenwerkingsverband is als adviseur betrokken bij de in te zetten extra ondersteuning. Deze ambulante begeleider wordt ook ingezet om het team te versterken in het bieden van extra zorg. * beoordeling van buitenaf Door de contacten met veel verschillende externe instanties en ouders krijgt de school vaak feedback over hoe andere instanties onze school kwalificeren. Binnen het Samenwerkingsverband beoordeelt De TAC (toelatings- en adviescommissie) of de school echt wel alles heeft gedaan wat mogelijk was om een leerling de juiste zorg te bieden wanneer de school aangeeft dat ze handelingsverlegen is. Tot nu toe heeft de TAC voor de meeste leerlingen die aangemeld zijn voor het speciaal onderwijs een Toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO of een arrangement toegekend. Ieder jaar wordt gesproken met de brugklascoördinatoren van het voortgezet onderwijs. Naast het doorspreken van de nieuwe leerlingen krijgt de school ook de resultaten van de leerlingen die al op de scholen voor voortgezet onderwijs zitten. Uit deze gesprekken blijkt dat onze leerlingen het op deze scholen in het algemeen goed doen. Wij ontvangen steeds de resultaten van het voortgezet onderwijs t/m het eindexamen en blijven ook zo de leerlingen na het verlaten van de basisschool volgen. De Inspecteur Basisonderwijs is de vertegenwoordiger van de overheid om de kwaliteit van ons onderwijs te onderzoeken. Dit gebeurt regelmatig. In het verleden gebeurde deze onderzoeken m.b.t. onderdelen van ons onderwijsaanbod. De afgelopen jaren heeft de inspecteur onze school gecontroleerd op o.a. ons zorgsysteem. Uit de laatste eindrapportage bleek dat de inspecteur ons werk als voldoende kwalificeert. Met de aanbevelingen van de inspectie is steeds rekening gehouden en deze worden altijd meegenomen in ons schoolplan. De verslagen van deze inspectie-onderzoeken zijn openbaar. Indien u belangstelling hebt voor de uitslagen van die onderzoeken, dan kunt u deze nalezen op www.onderwijsinspectie.nl * sfeer Naast de kwaliteit van ons onderwijs is de betrokkenheid en het zich thuis voelen van leerlingen, ouders, leerkrachten, directie, en bestuur in grote mate van belang voor het realiseren van kwaliteit. Wij vinden het een uitdaging ervoor te zorgen dat de sfeer op school goed is. Instrumenten die gebruikt worden zoals Zien en de Successpiegel helpen mee de sfeer op school te meten. Maar er is meer, openstaan voor gedachten en gevoelens van alle betrokkenen is hierbij noodzaak. We verwachten van alle betrokkenen dat ze hierin hun eigen bijdrage aan leveren. Vanuit Zien en de tevredenheidspeilingen vanuit WMK wordt met regelmaat een evaluerende vragenlijst uitgezet waar ev. aandachtspunten uitgehaald kunnen worden. Zie hiervoor ook ons beleid sociale veiligheid. * de resultaten in cijfers Tot slot is kwaliteit ook mede af te lezen aan toetsgegevens

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,6% van de leerlingen presteert onder advies (nagenoeg gelijk aan landelijk: 11,8%), terwijl 23,3% boven advies presteert. Dit illustreert een accuraat adviesproces. De hoge score op advies (65,1%) sluit aan bij de vermelde 'intensieve monitoring' in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Met de invoering van de wet Sociale Veiligheid op School (aug. 2015) hebben scholen een inspanningsverplichting gekregen om een sociaal veilige schoolomgeving te realiseren. De wet omschrijft 3 verplichtingen waaraan elke school moet voldoen: Scholen worden nu verplicht om een actief sociaal veiligheidsbeleid te voeren, gericht op preventie en op het afhandelen van incidenten (curatieve zorg); Het veiligheidsbeleid moet periodiek gemonitord worden; Elke school heeft een persoon aangesteld die het anti-pestbeleid coördineert en daarnaast ook dient als aanpreekpunt voor ouders en leerlingen. Nu wordt deze persoon vaak de anti-pestcoördinator genoemd. Voor onze school is dit juffrouw Mariëlle. Naast de anti-pestcoördinator op schoolniveau is er voor alle Leerrijk!-scholen ook een aandachtsfunctionaris sociale veiligheid (ASV) benoemd. De ASV-er helpt de scholen met het implementeren en uitvoeren van het veiligheidsbeleid. Naast een adviserende rol naar scholen m.b.t. het beleid, verzorgt de ASV-er ook teamscholingen, themabijeenkomsten voor ouders en workshops / trainingen voor leerlingen. Tevens is de ASV-er het aanspreekpunt voor de anti-pest coördinatoren. De ASV-er van Leerrijk! is Marloes van Tetering. De school heeft 2 vertrouwenspersonen. Dit zijn Inge van Eggelen en Mariska van Gulik. LEES MINDER

Aandacht

Samen

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Pater van der Geld voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Pater van der Geld volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van het leerlingvolgsysteem ‘Zien’ en ‘Kijk’ voor de kleutergroepen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt regelmatig besproken en geregistreerd. Scholing op het gebied van gedrag is opgenomen in het schooljaarplan. De school werkt aan een systeem met schoolspecifieke gedragsverwachtingen. De school wil leerlingen opleiden tot betrokken burgers die een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame leefbare wereld. Kernwaarden van de Stichting Leerrijk, waar de school toe behoort, zijn Aandacht, Nieuwsgierig en Samen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Pater van der Geld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Pater van der Geld gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, WMK tevredenheidspeiling.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Pater van der Geld?

Basisschool Pater van der Geld gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Omgaan met elkaar, Schoolspecifieke Gedragsverwachtingen.