Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk

Het team van Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk

Current section: team
Mendelssohnstraat 59
5144 Waalwijk

Zie hier hoe het team van Basisschool Pater van der Geld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Pater van der Geld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Pater van der Geld bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Pater van der Geld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Pater van der Geld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Pater van der Geld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (4.8%)
45-55 jaar (23.8%)
55-65 jaar (23.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Pater van der Geld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Pater van der Geld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool Pater van der Geld

Bij Basisschool Pater van der Geld streven we naar continuïteit in het onderwijs. We beschikken over een toegewijd team van voltijdse en deeltijdse leerkrachten die zich inzetten voor de ontwikkeling van uw kind. Onze prioriteit is het zo spoedig mogelijk vinden van een gekwalificeerde vervanger wanneer een van onze teamleden onverhoopt ziek is. We erkennen de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt, waar het vinden van geschikte leerkrachten steeds complexer wordt. We werken actief samen met vervangingspools om onze leerkrachtbezetting te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer een passende oplossing via de reguliere kanalen niet direct beschikbaar is, kunnen we u tijdig informeren om uw kind een dag thuis te houden. Bij acute spoedsituaties zorgen wij voor een adequate opvang door de leerlingen tijdelijk te verdelen over de andere klassen, met behoud van een optimale leeromgeving. Bij het plannen van ons onderwijs houden we rekening met diverse factoren, zoals de roostervrije dagen van onze leerkrachten en de wettelijk vastgestelde lesuren. Tevens respecteren we de richtlijnen die stellen dat de groepen 3 tot en met 8 geen vierdaagse schoolweek mogen hanteren, om zo de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met een leerstofjaarklassensysteem, waarbij we steeds oog hebben voor de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, de mogelijkheden van ons gebouw en de expertise en talenten van onze leerkrachten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool Pater van der Geld

6

Taal, Rekenen en Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Leesspecialist
Taalondersteuner
Executieve Functies Specialisten

Toelichting van de school:

Op Basisschool Pater van der Geld zetten we expertise in voor optimale leerontwikkeling. Onze specialisten, waaronder een rekenspecialist, taalspecialist en leesspecialist, zijn de drijvende kracht achter onze ambitiegroepen. Zij geven mede vorm aan het schoolbeleid en waarborgen de kwaliteit op specifieke vakgebieden. Het managementteam, bestaande uit directie, intern begeleider en bouwcoördinatoren, coacht en ondersteunt de ontwikkeling van ons onderwijs. Een sterke samenwerking tussen alle specialisten en teams is essentieel om gefocust te blijven op de leerbehoeften van elk kind. Wij geloven in een proactieve aanpak om taalvaardigheid, rekenkundig inzicht en de ontwikkeling van executieve functies te versterken, zodat elke leerling zijn volledige potentieel kan bereiken.

2

Sociaal-Emotioneel Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Externe Welzijnsexperts

Toelichting van de school:

Twee ervaren intern begeleiders, opgeleid tot kwaliteitsمدیërs, bewaken het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Samen met het kernteam sociale veiligheid zorgen zij voor een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en betrokken voelt. Wij streven naar een veilige en ondersteunende leeromgeving waar kinderen zich vrij voelen om zichzelf te zijn. Hierbij besteden we veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling, cruciaal voor een positieve schoolervaring. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van positieve relaties, competentiegevoel en autonomie bij alle leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Leraren op de Pater van der Geldschool hebben een vormende taak, gericht op het opvoeden tot betrokken burgers. We besteden daarom expliciet aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties, essentieel voor de persoonlijke groei van onze leerlingen. Een veilig en gestructureerd leerklimaat, waarin relatie, competentie en autonomie centraal staan, is ons uitgangspunt. Positieve en motiverende begeleiding helpt leerlingen om zelfstandig taken uit te voeren, zowel individueel als in groepsverband. De 'Gouden', 'Zilveren' en 'Bronzen' weken na elke vakantie versterken het groepsgevoel en leggen een solide basis voor het schooljaar. Jaarlijkse bijscholing door Expertise Centrum De Kracht zorgt dat ons team up-to-date blijft op het gebied van pedagogisch klimaat.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor bewegingsonderwijs aan groepen 3 t/m 8 werken we samen met een gespecialiseerde vakdocent van 'Het Beweegburo'. Dit garandeert kwalitatief hoogwaardige lessen die de motorische ontwikkeling stimuleren. In de kleutergroepen (1/2) is een aparte bewegingsspecialist actief. Zij is de drijvende kracht achter het bewegingsaanbod en ondersteunt de leerkrachten bij het creëren van een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Onze intern begeleiders coördineren extra ondersteuning bij motorische en lichamelijke ontwikkeling en schakelen waar nodig externe expertise in, om elke leerling optimaal te begeleiden.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers (Bedrijfs Hulp Verlening)

Toelichting van de school:

Op Basisschool Pater van der Geld zijn getrainde BHV-ers aanwezig voor eerste medische hulp en het inschakelen van externe hulpverlening. Hun aanwezigheid waarborgt de veiligheid van alle leerlingen en medewerkers. Onze intern begeleiders zijn nauw betrokken bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van persoonlijke verzorging of medische handelingen. Zij fungeren als coach voor leerkrachten en leerlingen. Waar nodig wordt externe expertise ingeschakeld om een veilige en passende omgeving te creëren voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen in de verschillende bouwen

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Schooltoelichting: Extra Ondersteuning op Maat

Externe Hulpverlening en Zorg op Maat Bij Basisschool Pater van der Geld geloven we in de kracht van individuele aandacht. Elke leerling volgt met plezier ons reguliere lesprogramma. Wanneer een leerling behoefte heeft aan gespecialiseerde externe begeleiding of zorg, en dit enkel tijdens schooluren mogelijk is, werken we nauw samen met de schoolleiding. De directeur van de school coördineert deze afstemming om een naadloze integratie van ondersteuning te garanderen, zodat uw kind zich optimaal kan blijven ontwikkelen. Naadloze Overstap naar Speciaal Onderwijs: Een Zorgvuldige Procedure Soms blijkt dat de geboden basis- en extra ondersteuning niet volledig aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van een leerling. In dergelijke gevallen kan een overstap naar het speciaal (basis)onderwijs een passendere keuze zijn. Onze school hanteert een gestandaardiseerde procedure voor deze overstap, waarbij we nauw samenwerken met de deskundige bevoegde gezag (DBG-er) en het relevante samenwerkingsverband. Alle noodzakelijke stappen worden transparant met u besproken, met als doel een soepele en positieve transitie naar de nieuwe onderwijssetting te faciliteren. Vorig schooljaar hebben wij 0 leerlingen succesvol begeleid naar het speciaal (basis)onderwijs. Verrijkingsprogramma's: Breinrijk en Let's Play Voor leerlingen vanaf groep 4 die extra uitdaging en verrijking nodig hebben, biedt Breinrijk een gespecialiseerd programma. Onder leiding van ervaren leerkrachten met expertise in meer- en hoogbegaafdheid, krijgen deze leerlingen de kans om hun talenten verder te ontplooien. De aanmeldprocedure voor Breinrijk is beschikbaar via onze intern begeleider. Daarnaast is er voor leerlingen vanaf groep 6 het 'Let's Play' programma. Dit initiatief richt zich op praktische leerervaringen en projectmatig werken, geleid door leerkrachten met een passie voor 'doeners'. Ook voor Let's Play is een specifieke aanmeldprocedure opgesteld, die u kunt opvragen bij de intern begeleider. Taalschool Wereldrijk: Integratie en Taalinzet Leerlingen in de groepen 3 tot en met 8 die nieuw zijn in Nederland en nog werken aan hun Nederlandse taalvaardigheid, vinden een stimulerende omgeving op Taalschool Wereldrijk. Hier ontvangen zij een intensief programma gericht op taalontwikkeling en burgerschap. Na gemiddeld anderhalf jaar stromen deze leerlingen succesvol door naar een basisschool in de buurt, klaar voor verdere academische groei. Toekomstvisie: Verbreding van Specialistische Ondersteuning Basisschool Pater van der Geld streeft ernaar haar ondersteuningsaanbod continu te versterken. We plannen de inzet van gespecialiseerde leerkrachten voor meer- en hoogbegaafdheid en executieve functies. Tevens investeren we in de continue professionele ontwikkeling van onze specialisten op het gebied van taal, lezen, rekenen en cultuur. Door deze interne expertise te vergroten, waarborgen we een verdiepend en verbredend onderwijsaanbod dat aansluit bij de kwaliteitsambities van onze school. We focussen primair op het versterken van de basisvaardigheden. Bij specifieke ondersteuningsvragen buiten de reguliere basisondersteuning, schakelen we deskundige externe partners in. Zo onderhouden we nauwe banden met een orthopedagoog, expertisecentrum De Kracht, schoolmaatschappelijk werk en de GGD, om de best mogelijke zorg voor uw kind te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 vormt de blauwdruk voor onze onderwijsontwikkeling. Het plan, opgedeeld in een vierjarige planning, biedt richting en houvast voor elk schooljaar. Hierin zijn onze ambitieuze doelen en de verwachte resultaten helder omschreven. Alle teamleden zijn actief betrokken bij inhoudelijke werkgroepen, die zorgen voor continue verbetering van ons onderwijs. Afspraken en richtlijnen worden vastgelegd in een kwaliteitskaart, die periodiek wordt geëvalueerd om onze kwaliteit te waarborgen en waar nodig bij te sturen. Professionele ontwikkeling is essentieel. Leerkrachten volgen jaarlijks scholing, zowel op schoolniveau als individueel, gericht op hun persoonlijke leerdoelen uit het ontwikkelplan. Dit plan is geïntegreerd in de gesprekkencyclus binnen onze stichting, Floriander. Specifieke focuspunten voor het schooljaar 2024-2025 omvatten de realisatie van onze ambitiestandaarden, met een sterke nadruk op Effectieve Directe Instructie (EDI) voor optimale leerresultaten. Daarnaast versterken we burgerschapsonderwijs met concrete activiteiten die bijdragen aan sociale ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid, passend binnen onze visie: vertrouwen, onderzoekend, plezier en samen. MijnRapportfolio wordt ingezet om de ontwikkeling van leerlingen zichtbaar te maken. Voor groep 3 introduceren we de nieuwe leesmethode 'Veilig Leren Lezen ZOEM' en de bijpassende schrijfmethode 'Pennenstreken' voor een sterke lees- en schrijfbasis. De sociale-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal via een eigen methodiek, met vier gedragsverwachtingen die we schoolbreed hanteren. Een veilig leefklimaat wordt maandelijks versterkt met gerichte activiteiten. Voor rekenonderwijs investeren we in de expertise van onze leerkrachten door gerichte scholing en intervisie. De planning voor 2025-2026 focust op het verhogen van didactische kennis, het toepassen van instructiemodellen en het benutten van leerlinggegevens voor differentiatie. Ook het aanbod voor groep 1-2 wordt geborgd voor een sterke basis in vaardigheden, en we implementeren een nieuwe methode voor voortgezet technisch lezen.

Hoe Realiseert Basisschool Pater van der Geld Haar Educatieve Doelstellingen?

Onze school bereikt haar gestelde doelen door een systematische en cyclische aanpak, waarbij de voortgang jaarlijks wordt geëvalueerd. De Medezeggenschapsraad (MR) wordt periodiek geïnformeerd over de realisatie van de doelstellingen. Inhoudelijke werkgroepen vertalen de doelen uit het school- en jaarplan naar concrete acties, die breed gedragen worden binnen het team. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op een meerjarenplanning die we vertalen naar jaarlijkse kwaliteitsmonitoren. Deze aanpak is gekoppeld aan ons integraal personeelsbeleid, wat zorgt voor een parallelle ontwikkeling van de school en haar medewerkers. Dit bevordert uniformiteit en benut de kwaliteiten binnen onze stichting optimaal. Binnen onze stichting Floriander cultiveren we een professionele kwaliteitscultuur met focus op teamontwikkeling, doelgericht werken en gezamenlijke verantwoordelijkheid. We hanteren de 4D-cyclus: Data, Duiden, Doelen, Doen. Dit cyclische proces zorgt voor continue monitoring van onze ontwikkeling, resultaten en ambities. Via ambitiegroepen werken teamleden samen aan schoolontwikkeling, gebaseerd op theorie en praktijk. We verzamelen data, stellen doelen, evalueren voortgang en voeren gezamenlijk actie. Tijdens teambijeenkomsten betrekken we het gehele team actief, om zo van en met elkaar te leren. Door regelmatig terug te blikken en doelen te evalueren, borgen we de voortgang en leggen we de focus voor het komende schooljaar.

Ontwikkeling Jonge Kind: Programma Kleuters Basisschool Pater van der Geld

Toelichting van de school

Ontdek het rijke aanbod voor jonge kinderen op Basisschool Pater van der Geld. Onze onderbouw focust op een kindgerichte aanpak, waar elk kind zich gezien, competent en betrokken voelt. We stimuleren zelfstandigheid en bieden een betekenisvolle leeromgeving door groepsdoorbrekend en thematisch te werken. Spel en ontdekking staan centraal, waarbij we kinderen uitdagen op hun eigen niveau binnen een gestructureerde, prikkelrijke omgeving. Ons PDCA-model (Plan-Do-Check-Act) waarborgt continue verbetering van ons onderwijs. Dit model helpt ons om systematisch te plannen, uit te voeren, te evalueren en bij te sturen. Ons lesaanbod omvat spelend leren en bewegend leren. Spelend leren zet spel in als middel voor de brede ontwikkeling. Bewegend leren integreert beweging in lessen, waardoor de hersenen actief worden tijdens het leren. Deze methoden integreren we in onze gymlessen en thema planningen. Thematisch werken organiseren we rondom seizoenen, jaarfeesten of onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van onze kleuters. We gebruiken de zone van naaste ontwikkeling om alle activiteiten, zoals dagelijkse werkinloop, taal- en rekenlessen, en creatieve vakken, passend te maken bij het thema. In groep 1-2 stimuleren we de ontwikkeling op diverse gebieden: Leren & Ontwikkeling met spelenderwijs taal- en rekenonderwijs; Sociaal-emotionele ontwikkeling met aandacht voor veiligheid, samenwerking en zelfvertrouwen; Zelfstandigheid & Gedrag door het aanleren van taakjes, keuzes maken en omgaan met materialen; en Motorische ontwikkeling door fijne en grove motoriek te oefenen. We controleren de voortgang via de themaplanningen en observaties, en noteren bevindingen in de korte zorgcyclus. Dit zorgt ervoor dat ons aanbod aansluit bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en talenten van elk kind. Het Digikeuzebord en Kijk! registratie helpen ons de leerlijnen te volgen en de ontwikkeling van jonge kinderen te registreren. Observaties worden verwerkt in een leerlingrapport dat we met ouders bespreken. Ons beredeneerd aanbod stemt af op de individuele leerlingen en de groep. We geven basisaanbod aan de hele groep en bieden extra instructie of verdieping in kleine kringen, gebaseerd op behaalde doelen. De doorstroom van groep 1 naar 2 verloopt doorgaans soepel. De overgang van groep 2 naar 3 bereiden we zorgvuldig voor, met aandacht voor de stap naar meer gestructureerd onderwijs en basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Criteria en stappen zorgen voor een goede start in groep 3.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Pater van der Geld extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Pater van der Geld biedt een uitgebreid en stimulerend aanbod voor jonge kinderen, gericht op hun algehele ontwikkeling. Dit omvat spelend leren, bewegend leren en thematische activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters.

Ja, Basisschool Pater van der Geld biedt een uitgebreid en stimulerend aanbod voor jonge kinderen, gericht op hun algehele ontwikkeling. Dit omvat spelend leren, bewegend leren en thematische activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters.

Kinderopvang Waalwijk
Peuteropvang en VVE Programma's
Geïntegreerd Kindcentrum

Met welke partnerschappen werkt de school samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met lokale partners zoals de peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang van Mikz, om een doorlopende leerlijn en optimale ondersteuning voor jonge kinderen te garanderen.

De school onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met lokale partners zoals de peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang van Mikz, om een doorlopende leerlijn en optimale ondersteuning voor jonge kinderen te garanderen.

Buitenschoolse opvang (BSO) Mikz
Team | Basisschool Pater van der Geld in Waalwijk | [2025] Schoolregister