CBS de Bron
Hoornweg 44
9363 EH Marum

Schoolweging

Schoolweging
28.43
Spreiding
5.83

De schoolweging van De Bron Marum is 28,43 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie 'streef_niveau' voor gecombineerde analyse van beide niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

96,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Bij het streefniveau scoort de school 57,0%, wat duidelijk hoger ligt dan de signaleringswaarde van 48,6%. Deze resultaten benadrukken een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,43).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief hoog: 30,6% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (16,67% havo/vwo, 13,89% vwo), tegenover 29,5% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt met 2,78% terug, vergelijkbaar met de regio (1,01%). De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – sluit aan bij de spreiding in de schoolweging (5,83).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bron MarumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de kinderen volgen we via observaties, methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (vaak van het CITO). Door goed uit te zoeken wat kinderen beheersen en nodig hebben voor de volgende stap, sluiten we aan bij hun ‘zone van naaste ontwikkeling’. In januari en juni toetsen we bij alle kinderen de vooruitgang. In groep 8 doen alle kinderen mee aan de IEP-toets. Deze is nodig voor ondersteuning van een goede advisering richting het voortgezet onderwijs. We volgen niet alleen de cognitieve vaardigheden. We willen ook graag weten hoe kinderen in sociaal en emotioneel opzicht groeien. De leerkrachten vullen digitale observatielijsten in. Vanaf groep 5 doen de leerlingen dat ook zelf. Vorderingen worden met de kinderen en de ouders besproken. Aan het begin van een schooljaar stellen we de ambitiedoelen voor taal, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen vast. Halverwege het schooljaar nemen we CITO-toetsen af. De intern begeleider en de directeur maken met deze gegevens een schoolanalyse. Ook worden er trendanalyses gemaakt. De resultaten worden besproken met het team. Als het nodig is, maken we verbeterplannen. Zo monitoren we de cognitieve vakken en zorgen we dat de kwaliteit op orde blijft. Leerkrachten van 1-2 leggen de vorderingen van de kinderen vast in het programma ParnasSys leerlijnen. We registreren de leerlijnen taal-lezen, rekenen, sociaal-emotioneel en kleine motoriek. De leerkrachten maken verbeterplannen voor de groepen. Het eigenaarschap van de leerlingen wordt vergroot door de leerdoelgesprekken die in ieder geval 2 keer per jaar worden gehouden. In het portfolio worden hierover afspraken vastgelegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 39,4% boven het advies presteert. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. Het percentage 'op advies' (60,6%) ligt dichtbij het landelijk gemiddelde (62,9%).

Sociale ontwikkeling

Het motto van onze school is: CBS De Bron: optimistisch onderwijs. We hebben veel vertrouwen in de kracht van onze leerlingen en teamleden, we denken in kansen en mogelijkheden. De school zet middels de Kanjerlessen preventief in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar en ben je of blijf je niet zielig. Kinderen, ouders en leerkrachten geven in tevredenheidspeilingen aan dat ze de veilige schoolomgeving waarderen. Beleid Beleid t.a.v. de fysieke veiligheid van de kinderen staat beschreven in het schoolplan. Het gaat dan vooral om brandpreventie, aantal BedrijfsHulpVerleners (BHV’ers), controle speeltoestellen, brandblussers, EHBO-dozen, registratie van incidenten, etc. Er is ook een 'meldcode vermoeden van kindermishandeling’ opgesteld. Een veilige schoolomgeving is voor kinderen, medewerkers en ouders van groot belang. Om te weten te komen of we voldoen aan alle regels, doen we regelmatig onderzoek naar de omstandigheden. Eens in de 4 jaar voeren we het ARBO-onderzoek Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI en E) uit. Daarop volgt een plan van aanpak met daarin ook het document waarin we diverse veiligheidsmaatregelen beschrijven: Veiligheidsprotocol. De negen gecertificeerde bedrijfshulpverleners weten wat ze in geval van nood moeten doen en we oefenen ieder jaar met de kinderen het ontruimingsplan. LEES MINDER

Elkaar vertrouwen

Elkaar helpen

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van CBS de Bron voor sociale ontwikkeling?

CBS de Bron hanteert de Kanjertraining voor preventie van sociale problemen. Kernpunten zijn de Kanjerafspraken, positief denken over jezelf en anderen, het delen van zorgen, oplossingsgericht denken, en op een nette manier je mening geven. De school maakt onderscheid tussen onvermogen en onwil. Bij onvermogen wordt rekening gehouden met de leerling, bij onwil wordt een grens gesteld. Hulp wordt geboden in de vorm van een maatje/buddy/tutor. De school heeft een duidelijk beleid en handhaving. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt in overleg met het kind en de ouders een plan gemaakt. Het pestprotocol van Kanjertraining wordt gebruikt om pesten aan te pakken. De coördinator anti-pesten is Jeanet Kiewiet (j.kiewiet@quadraten.nl), de vertrouwenspersoon is Anneke Niebuur (a.niebuur@quadraten.nl). De sociale veiligheid van leerlingen wordt jaarlijks gemonitord met de vragenlijst uit KanVAS.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS de Bron gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Bron?

CBS de Bron gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.