
De resultaten van CBS de Bron in Marum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS de Bron, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS de Bron bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS de Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen op CBS de Bron
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Behalen van het Streefniveau door Leerlingen van CBS de Bron
Het streefniveau markeert een uitdagender ambitie dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt voor het einde van groep 8. Voor elke basisschool wordt op basis van de specifieke leerlingenpopulatie een persoonsgebonden streefpercentage vastgesteld door de onderwijsinspectie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS de Bron?
CBS de Bron, gelegen in Marum, is een basisschool met een rijke historie en een sterke focus op de ontwikkeling van elke leerling. Met 248 leerlingen bieden we een persoonlijke leeromgeving waarin talenten worden ontdekt en gestimuleerd. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals zorgt voor een breed en uitdagend curriculum, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen. Wij geloven in een veilige en stimulerende schoolomgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ontdek op deze pagina welk schooladvies de leerlingen van CBS de Bron hebben ontvangen, gebaseerd op hun prestaties en potentieel. Deze inzichten helpen ouders en leerlingen bij het maken van weloverwogen keuzes voor de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op CBS de Bron Marum
CBS de Bron in Marum omarmt een optimistische onderwijsaanpak, waarbij we vol vertrouwen kijken naar de potentie van elke leerling en ons toegewijde team. Wij geloven in kansen en mogelijkheden, en dit vertaalt zich naar een positieve en ondersteunende leeromgeving. Onze school implementeert de Kanjerlessen als een proactieve strategie om wederzijds vertrouwen te versterken en het belang van onderlinge hulp te benadrukken. Binnen onze schoolcultuur is er geen ruimte voor dominantie; we koesteren plezier in samenzijn en moedigen veerkracht aan, zodat niemand zich hoeft te verstikken in negativiteit. Zowel leerlingen, ouders als leerkrachten uiten hun waardering voor de veilige schoolomgeving in tevredenheidspeilingen. Dit onderstreept onze inzet voor een omgeving waar iedereen zich gerespecteerd en geborgen voelt. Veiligheid is een topprioriteit op CBS de Bron. Ons schoolplan beschrijft gedetailleerd het beleid rond fysieke veiligheid, inclusief brandpreventie, de aanwezigheid van gecertificeerde BHV'ers, regelmatige inspecties van speeltoestellen en de beschikbaarheid van EHBO-middelen. Tevens hanteren we een gedragscode voor het melden van vermoedens van kindermishandeling. We voeren periodiek onderzoek uit naar de omstandigheden om te voldoen aan alle veiligheidsnormen. Eenmaal per vier jaar vindt de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) plaats, gevolgd door een actieplan met specifieke veiligheidsmaatregelen in ons 'Veiligheidsprotocol'. Onze negen gecertificeerde bedrijfshulpverleners zijn getraind voor noodsituaties en we oefenen jaarlijks de ontruimingsprocedures met de leerlingen.
Wederzijds Vertrouwen
Onderlinge Hulpvaardigheid
Respect voor Elkaar
Hoe bevordert CBS de Bron de sociale ontwikkeling van leerlingen?
CBS de Bron zet proactief in op sociale ontwikkeling door middel van de Kanjerlessen. De kern van onze aanpak bestaat uit: 1. **De Kanjerafspraken:** Duidelijke richtlijnen voor positief gedrag. 2. **Positief Denken:** Stimuleren van respectvolle interactie met zowel jezelf als anderen. 3. **Gedeelde Zorgen:** Aanmoedigen om problemen te delen, bij voorkeur met ouders, in plaats van ze alleen te dragen. 4. **Oplossingsgerichtheid:** Focus op het vinden van constructieve oplossingen. 5. **Feedback:** Leren om op een respectvolle manier feedback te geven en te ontvangen. 6. **Onderscheid Onvermogen/Onwil:** We maken onderscheid tussen leerlingen die iets niet kunnen (en daarbij ondersteuning krijgen) en leerlingen die iets niet willen (en daarbij grenzen gesteld krijgen). Dit zorgt voor een eerlijke en consequente aanpak, waarbij begrip voor onvermogen hand in hand gaat met consequenties bij onwil. 7. **Buddy-systeem:** Hulp via een maatje, buddy of tutor. 8. **Duidelijk Beleid:** Een helder en consequent gehandhaafd schoolbeleid. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we in overleg met hen en hun ouders een persoonlijk ontwikkelingsplan op. **Aanpak Pesten:** We hanteren het pestprotocol van de Kanjertraining. Effectieve bestrijding van pesten vereist een gezamenlijke inspanning van ouders, kinderen en school. Onze anti-pest coördinator, Jeanet Kiewiet (j.kiewiet@quadraten.nl), is uw aanspreekpunt bij onvoldoende geachte ondersteuning vanuit de leerkracht. Voor vertrouwelijke zaken kunt u terecht bij onze vertrouwenspersoon, Anneke Niebuur (a.niebuur@quadraten.nl). We monitoren de sociale veiligheid van onze leerlingen jaarlijks via de KanVAS-vragenlijst, onderdeel van ons leerlingvolgsysteem, om het welbevinden te waarborgen.
Welke registratiemethode gebruikt CBS de Bron voor sociale resultaten?
CBS de Bron gebruikt Kanvas, een geïntegreerd leerlingvolgsysteem, om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
- Kanvas leerlingvolgsysteem
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS de Bron?
Op CBS de Bron maken we gebruik van de Kanjertrainingen, een erkende methode die gericht is op het versterken van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief zelfbeeld bij leerlingen.
- Kanjertrainingen
Inspectierapport CBS de Bron: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De onderwijsinspectie heeft op 29 september 2020 een digitaal bezoek gebracht aan CBS de Bron voor een themaonderzoek gericht op kwaliteitsverbetering en de leerlingpopulatie. Dit bezoek omvatte een grondige dossieranalyse en een constructief gesprek. De inspecteur heeft geen formele conclusie of eindrapportage opgesteld, maar gaf aan dat de school goed op weg is en gaf waardevolle aanbevelingen voor verdere ontwikkeling. Dit bevestigt de positieve vooruitgang die de school sinds het basisarrangement in 2015 heeft geboekt. Bestuursniveau Quadraten: In 2019 voerde de inspectie een onderzoek uit bij het bestuur van stichting Quadraten. Dit periodieke onderzoek, dat elke vier jaar plaatsvindt, toetste of het bestuur de onderwijskwaliteit op haar scholen waarborgt en financieel gezond is. Het bestuur van Quadraten zorgt voor transparante communicatie over de onderwijsresultaten en de financiële stabiliteit, wat essentieel is voor de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs.