CBS de Bron in Marum

Het team van CBS de Bron in Marum

Current section: team
Hoornweg 44
9363 Marum

Zie hier hoe het team van CBS de Bron is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Bron. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Bron bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS de Bron zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.7%)
Man (26.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Bron. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS de Bron werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.4%)
Direct ondersteunend personeel (26.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Bron gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Afwezigheid

Bij CBS de Bron zorgen we voor een gestructureerde aanpak wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op het leerproces van uw kind. We maken gebruik van een gespecialiseerde invallerspool via uitzendbureau SLIM om de continuïteit te waarborgen. Helaas ervaren we, net als veel andere scholen, een landelijk tekort aan gekwalificeerde invallers. Dit kan er soms toe leiden dat een direct beschikbare vervanger niet direct inzetbaar is. In dergelijke situaties schakelen we eerst onze eigen getalenteerde parttime leerkrachten in om extra taken op zich te nemen. Indien dit niet toereikend is, vragen we collega's die op die specifieke dag geen lesgevende taak hebben om tijdelijk de zorg voor een extra groep op zich te nemen. Als laatste redmiddel, en enkel na zorgvuldige overweging, kunnen we genoodzaakt zijn om kinderen naar huis te sturen. Ouders worden hierover direct geïnformeerd via een spoedbericht in de Social Schools app, zodat zij de opvang kunnen regelen. Kinderen die niet direct opgehaald kunnen worden, worden verdeeld over de beschikbare klassen, waarbij de kwaliteit van de opvang gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS de Bron

0

Taal en Rekenen: Versterk de Basis op CBS de Bron

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS de Bron zetten we ons in om de taal- en rekenvaardigheden van elke leerling te optimaliseren. We bieden gerichte aandacht en extra ondersteuning waar nodig, om een solide basis te leggen voor toekomstig succes. Ontdek hoe wij uw kind helpen excelleren in deze essentiële vakgebieden.

0

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Groeien met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij CBS de Bron koesteren we een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. We begeleiden leerlingen bij het aangaan van sociale interacties en het ontwikkelen van emotionele intelligentie. Ons doel is dat elk kind zich zelfverzekerd en gewaardeerd voelt binnen onze schoolgemeenschap.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

CBS de Bron besteedt veel aandacht aan een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak, essentieel voor een succesvol leerproces. We ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van concentratie, zelfdiscipline en het efficiënt afronden van taken. Onze aanpak bevordert een omgeving waarin leren centraal staat en leerlingen hun potentieel volledig benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bewegen is cruciaal voor de algehele ontwikkeling. Op CBS de Bron stimuleren we de motorische en lichamelijke vaardigheden van onze leerlingen. Door middel van diverse activiteiten en spelvormen bevorderen we een actieve levensstijl en gezonde ontwikkeling. We zorgen ervoor dat kinderen plezier beleven aan bewegen en zich fysiek sterk voelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang op CBS de Bron. We bieden ondersteuning waar nodig op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, met oog voor de individuele behoeften. Onze school zorgt voor een veilige en verzorgde omgeving waarin elk kind zich prettig en gesteund voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
0
Totaal specialisten
0
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Computerlokaal
RT- en plusklaslokaal
Leerpleinen
STEAM lokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS de Bron

Onze Visie op Individuele Begeleiding en Ontwikkeling

CBS De Bron in Marum gelooft in het belang van een persoonlijk schoolondersteuningsprofiel. Wij zetten ons in om elke leerling optimaal te begeleiden door het leerproces, zelfs wanneer de ontwikkeling afwijkt van de gemiddelde leerlijn. Wij starten altijd met een open gesprek met ouders over de specifieke ondersteuningsbehoefte van hun kind en de hulpvraag die er ligt. Op basis van deze waardevolle input bepalen we de benodigde ondersteuning en of CBS De Bron deze zelf kan realiseren. We streven ernaar om de meeste zorg intern te bieden, met de leerkracht als primair aanspreekpunt. Indien de school de benodigde ondersteuning niet kan bieden, werken we nauw samen met ouders om een passende onderwijsplek elders te vinden. CBS De Bron focust op het zoveel mogelijk begeleiden van leerlingen binnen de eigen klas. Dit omvat extra uitleg, gerichte oefeningen en aanpassingen in instructie, tempo en moeilijkheidsgraad, afgestemd op de individuele leerling. Om de betrokkenheid van de leerling bij zijn of haar eigen leerdoelen te versterken, bespreken leerkrachten regelmatig de ontwikkelingsdoelen met zowel de leerling als de ouders. Een persoonlijk portfolio documenteert deze voortgang en de bereikte mijlpalen, wat de zelfreflectie stimuleert. Naast de dagelijkse begeleiding door de leerkracht, kunnen leerlingen ook worden aangemeld voor kortdurende, intensieve ondersteuning, zowel individueel als in kleine groepjes. Een gespecialiseerde remedial teacher of onderwijsassistent biedt hierbij de extra hulp die soms nodig is. Leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 met specifieke behoeften op het gebied van hoogbegaafdheid, kunnen door de leerkracht worden aangemeld voor onze uitdagende plusklas. Wanneer de school merkt dat verdere expertise nodig is, kan een hoogbegaafde leerling ook worden voorgedragen voor de bovenschoolse plusklas. Voor leerlingen in groep 8 die excelleren, is er zelfs de mogelijkheid om deel te nemen aan de talentklas van het voortgezet onderwijs. De interne begeleider speelt een cruciale rol in het ondersteunen van leerlingen en leerkrachten. Dit gebeurt door middel van klassenobservaties, gerichte gesprekken, het afnemen van diagnostische toetsen en het inschakelen van externe expertise wanneer nodig. Als een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan intern geboden kan worden, wordt een arrangement aangevraagd. Hierbij worden de benodigde ondersteuning en de te behalen doelen zorgvuldig vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). In uitzonderlijke gevallen, wanneer een leerling leer- of gedragsproblemen, een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking heeft waar zelfs extra ondersteuning of een arrangement onvoldoende bij helpt, onderzoeken we plaatsing op een school voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Alle stappen die we ondernemen, gebeuren altijd in nauw overleg en met volledige instemming van de ouders. CBS De Bron werkt continu aan het uitbreiden van het aanbod voor extra ondersteuning om zo de ontwikkeling van elke leerling te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Succesvol Onderwijs

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van CBS de Bron in het lopende schooljaar?

Ons beleidsdocument 'Kwaliteitszorg CBS De Bron' beschrijft gedetailleerd hoe wij onze onderwijskwaliteit continu waarborgen en verbeteren. We werken op stichtingsniveau met het programma ParnasSys Werken Met Kwaliteitskaarten (WMK). Voor schooljaar 2023-2024 richten we ons op kerngebieden: het versterken van taal- en spellingonderwijs in alle groepen, met een nieuwe methode voor groep 4-8 en focus op effectieve instructie en zelfstandigheid van leerlingen. Daarnaast willen we rekenonderwijs verdiepen, een rijke leeromgeving creëren voor kleuters, executieve functies ontwikkelen via een groeipad in het portfolio, en de methode wereldoriëntatie vernieuwen. Professionele ontwikkeling van onze leerkrachten staat centraal, met een cultuur van gezamenlijke verbetering binnen het leerKRACHT programma. We stimuleren een effectieve vergadercultuur met verbeterborden en gezamenlijke lesontwerpen, waarbij de leerling altijd voorop staat. We werken samen met Kindcentrum Marum (De Springplank en Het Zonnetje) aan gezamenlijk beleid. Kwaliteitszorg wordt planmatig aangepakt met de ParnasSys-WMK werkwijze, en nieuwe collega's worden begeleid door een mentor.

Hoe realiseert CBS de Bron haar onderwijsdoelen en kwaliteitsverbeteringen?

Onze school bereikt haar ambitieuze doelen door gerichte inzet van diverse werkgroepen die de verbeter thema's uitwerken. Deze plannen worden gedeeld op studiedagen. Wekelijks evalueren we voortgang en actualiseren we doelen tijdens onze bordsessies, ondersteund door een leerKRACHT coach. Deze coach helpt bij de planning en het structureren van verbeterdoelen over de periodes van het schooljaar. Na elke vastgestelde periode vindt een evaluatie plaats middels een retrospective. Dit alles volgt de PDCA-cyclus: plannen, doen, controleren en bijsturen, om zo continu te blijven verbeteren.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij CBS de Bron

Toelichting van de school

Bij CBS de Bron zorgen we voor een vlekkeloze overgang naar het basisonderwijs. We starten met een gedetailleerd beeld van de behoeften van uw kind, waarbij we waardevolle rapportages van voorschoolse voorzieningen benutten. Na de inschrijving volgt een periode van zorgvuldige observatie en open communicatie met u als ouder. Dit stelt ons in staat een compleet beeld te vormen van uw kind. Via ons observatieprogramma en de gestructureerde leerlijnen van Parnassys monitoren we de ontwikkeling nauwkeurig. Dit geeft ons inzicht in het huidige niveau en de potentie van elk kind. Zo sporen we vroegtijdig gebieden op waar extra stimulans gewenst is. Onze leerkrachten delen deze inzichten regelmatig met u en de interne begeleider. Indien nodig, wordt de ontwikkeling van uw kind besproken binnen ons zorgondersteuningsteam. Extra ondersteuning wordt vastgelegd in een groepsplan en door de leerkracht of onderwijsassistent in de klas geïmplementeerd. Vanaf groep 2 meten we tweemaal per jaar de voortgang in lezen, taal en rekenen met gespecialiseerde toetsen. Vanaf groep 3 combineren we deze resultaten met methodegebonden toetsen die wij frequent afnemen. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we nauwgezet met behulp van het KanVAS registratieprogramma, gelinkt aan de Kanjertraining. Dit stelt ons in staat tijdig passende interventies te plegen.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS de Bron extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, CBS de Bron biedt een breed scala aan aanvullende programma's en ondersteuning, specifiek gericht op de vroege ontwikkelingsfase van jonge kinderen.

Ja, CBS de Bron biedt een breed scala aan aanvullende programma's en ondersteuning, specifiek gericht op de vroege ontwikkelingsfase van jonge kinderen.

Professionele kinderopvang partnerschappen
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerde kindcentra voor optimale ontwikkeling
Sinds 1 augustus 2022 opereren wij als kindcentrum Marelint in Marum.
Wij garanderen een warme overdracht en onderhouden nauwe banden met diverse kinderopvangorganisaties.

Met welke organisaties werkt CBS de Bron samen voor het jonge kind programma?

CBS de Bron werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze en stimulerende leeromgeving te creëren voor onze jongste leerlingen.

CBS de Bron werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze en stimulerende leeromgeving te creëren voor onze jongste leerlingen.

Kinderopvang Het Zonnetje: Kwaliteit en zorg
Kinderopvang Baloo: Speelse ontwikkeling
Diverse lokale particuliere opvang initiatieven
Team | CBS de Bron in Marum | [2025] Schoolregister