
Schoolweging
De schoolweging van Tweesprong is 27,55 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,93% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,45%). Dit toont brede basisvaardigheden. Het streefniveau wordt door 65,20% gehaald, significant hoger dan de school-specifieke signaleringswaarde van 50,1% en het regionale gemiddelde van 61,13%. De school overstijgt hiermee verwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
44% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18,61%). Ook het havo/vwo-combinatieadvies (12%) overstijgt de vergelijking (10,93%). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het landelijk gemiddelde (2,09%), wat past bij de theoretische focus beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tweesprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons onderwijsconcept STA4Kidz staat de brede ontwikkeling van kinderen en de te behalen leerdoelen centraal. We stemmen ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoefte van de kinderen door voor de basisvakken te werken met onderwijsarrangementen. Daarvoor is het belangrijk informatie te verzamelen over het leerproces van de kinderen. Op basis van onder andere observaties, leerlingwerk, opdrachten, presentaties en toetsen bepaalt de leerkracht voor de basisvakken welke instructie en verwerking een kind nodig heeft. Er staan voor ons steeds drie kernvragen centraal: Waar werkt de leerling naartoe? Waar staat de leerling nu ten opzichte van de beoogde doelen? En welke actie is nodig om de leerling verder te helpen? Er is daarbij steeds aandacht voor de vraag hoe het met het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen is gesteld. Hoe hoger het welbevinden en de betrokkenheid, hoe groter het effect van ons onderwijs op de ontwikkeling van de kinderen. Wij werken met het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito: Leerling in beeld. We hebben passend bij ons onderwijsconcept STA4Kidz een bewuste keuze gemaakt in welke toetsen we een waardevolle aanvulling vinden op alle informatie die we al verzamelen. In de groepen 3 t/m 5 nemen we bij de leerlingen die in de leesdojo zitten de DMT/AVI toetsen af. De LVS toetsen worden verder ingezet als dat nodig is voor een (extern) onderzoekstraject van een leerling, bijvoorbeeld voor een verklaring dyslexie/dyscalculie of een aanvraag van een arrangement bij het samenwerkingsverband. Vanaf groep 6 worden de LVS toetsen relevant in verband met de overgang naar het voortgezet onderwijs en om na te gaan of we op koers liggen voor het behalen van de einddoelen van het basisonderwijs, de zogenoemde referentieniveaus. Alle leerlingen van de groepen 6 t/m 8 maken tweemaal per jaar (oktober en februari) de toetsen van het LVS: rekenen, (werkwoord)spelling en begrijpend lezen. De LVS toetsen worden afgenomen tijdens de reguliere lessen. De gegevens uit de LVS toetsen vormen daarmee een aanvullend puzzelstukje.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80,56% van de leerlingen zit op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan landelijk (62,93%). Slechts 12,5% presteert onder advies (iets boven 11,81% gemiddeld). De lage score 'boven advies' (6,94%) duidt op nauwkeurige plaatsing, mogelijk door de uitgebreide monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op onze scholen vinden wij het belangrijk dat wij ons onderwijs niet alleen aanpassen op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, maar ook op de sociaal emotionele ontwikkeling (SEO) en de ontwikkeling van de werkhouding en het leren leren. Om goed te kunnen leren is het van groot belang om goed in je vel te zitten en tools te krijgen om tot leren te komen. We willen onze leerlingen veerkracht meegeven om uitdagingen aan te durven gaan. LEES MINDER
Samenwerken
Eigenaarschap
Respect
Wat is de aanpak van WereldKidz Tweesprong voor sociale ontwikkeling?
Sociale en emotionele ontwikkeling, werkhouding en leren leren zijn belangrijk bij WereldKidz Tweesprong. De leerlingen moeten goed in hun vel zitten om goed te kunnen leren. Er worden tools aangeboden om tot leren te komen. Leerlingen krijgen veerkracht om uitdagingen aan te durven gaan. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over hoe er met elkaar wordt omgegaan tijdens het werken, leren en spelen. De afspraken zijn verbonden met de schoolwaarden respect, samenwerken en eigenaarschap. WereldKidz Maarssen is een gecertificeerde Rots&Waterschool. Er worden lessen burgerschap gegeven: Rots&Water, executieve functies, mindset/leerkuil en burgerschap. WereldKidz is ook een Talentenfluisterschool. Activiteiten rondom de talentgebieden van Luc Dewulf en Els Pronk zijn verwerkt in de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling & burgerschap. Iedere locatie heeft een SEO-coördinator en een interne contactpersoon. De SEO-coördinatoren bespreken het sociaal-emotionele klimaat in de groepen met de leraren. De interne contactpersoon is een bekend gezicht binnen de school bij wie kinderen terechtkunnen als er problemen zijn. Er is een anti-pestprotocol. Bij ernstige pestproblematiek zet de intern contactpersoon de No Blame Approach in. Kinderen leren dat ze onderdeel zijn van de samenleving en leren spelenderwijs om te gaan met alle aspecten van samenwerken, -leren en -leven binnen WereldKidz Tweesprong. De lessen binnen het thematisch onderwijs dragen bij aan burgerschap. Daarnaast zijn er themaweken burgerschap: schoolwaarden, democratie en rechtsstaat, mediawijsheid, diversiteit, duurzaamheid en afscheid nemen. Levensbeschouwing en gezond gedrag zijn onderdeel van het lesprogramma. Op openbare scholen kunnen lessen vormingsonderwijs worden gegeven als ouders daarom vragen.
Welke registratiemethoden gebruikt WereldKidz Tweesprong om sociale vaardigheden te meten?
WereldKidz Tweesprong gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale vaardigheden te meten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden er gebruikt bij WereldKidz Tweesprong?
WereldKidz Tweesprong gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots & Water, methodes executieve vaardigheden en mindset en is een Kindertalentenfluisteraarschool.