Wat is dyscalculie?
Dyscalculie is meer dan alleen 'niet goed zijn in rekenen'. Het is een specifieke leerstoornis die het lastig maakt om te leren rekenen en om rekenvaardigheden te automatiseren. Kinderen met dyscalculie hebben bijvoorbeeld moeite met het begrijpen van wat getallen eigenlijk betekenen en hoe rekenkundige concepten in elkaar steken. Daarbij is het belangrijk te weten dat dit los staat van hun algemene intelligentie en de kwaliteit van het onderwijs dat ze krijgen.
Kenmerken van dyscalculie
Hoe dyscalculie zich uit, verschilt per persoon en per leeftijd. Toch zijn er een aantal signalen die vaak voorkomen. Denk aan moeilijkheden met het inschatten van hoeveelheden (is dit meer of minder?), afstanden (hoe ver is het?) of het onthouden van rekenregels. Maar ook het uitvoeren van simpele sommetjes, zoals 2 + 3, of het toepassen van rekenen in alledaagse situaties kan problematisch zijn. Moeite met klokkijken op een analoge klok of het omgaan met geld zijn eveneens veelvoorkomende problemen.
Dyscalculie in het onderwijs
Omdat rekenen voor leerlingen met dyscalculie zo'n uitdaging is, hebben ze vaak extra ondersteuning nodig op school. Die ondersteuning kan variëren van individuele begeleiding tot lesmateriaal dat speciaal is aangepast aan hun behoeften. Ook extra tijd bij toetsen of het gebruik van een rekenmachine kan helpen. Het is cruciaal dat docenten de signalen van dyscalculie vroegtijdig oppikken en de leerling een leeromgeving bieden waarin hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen. Een officiële diagnose kan helpen om toegang te krijgen tot de juiste middelen en begeleiding.
Conclusie
Dyscalculie is een leerstoornis die niet onderschat moet worden, omdat het een behoorlijke impact kan hebben op het rekenonderwijs. Als we dyscalculie vroegtijdig herkennen en zorgen voor de juiste ondersteuning, kunnen we leerlingen helpen om hun volledige potentieel te bereiken. Zo voorkomen we dat deze leerlingen onnodig achter raken.