Wat verstaan we onder een 'uitdaging'?
Een 'uitdaging' in het onderwijs draait om het prikkelen van leerlingen om verder te kijken dan wat ze al kennen. Het betekent het aanbieden van lesmateriaal dat nieuwsgierigheid wekt en aanzet tot denken. Zie het als een stap uit de comfortzone, een kans om nieuwe dingen te ontdekken en persoonlijk te groeien. Het is in essentie een kans om te leren.
Waarom differentiatie essentieel is bij uitdaging
Een goede uitdaging staat of valt met differentiatie. Immers, de ene leerling is de andere niet. Door de uitdaging af te stemmen op de individuele leerbehoefte en interesse, creëer je een optimale leeromgeving. De opdracht moet haalbaar zijn, maar tegelijkertijd voldoende prikkelen om echt iets nieuws te leren. Differentiatie kan betrekking hebben op de inhoud van de les, de manier waarop de leerling de stof verwerkt (bijvoorbeeld individueel of in een groep), het eindproduct (een presentatie, een werkstuk) of de omgeving waarin geleerd wordt.
Uitdaging in de praktijk: concrete voorbeelden
Hoe ziet zo'n uitdaging er dan uit? Denk aan het aanbieden van complexere opdrachten of verdiepingsmateriaal voor leerlingen die de basisstof snel oppikken. Of stimuleer kritisch denken door hen te laten werken aan projecten met een open einde, of door realistische casussen te analyseren. Soms kan een verdiepende opdracht net dat zetje geven om een leerling te enthousiasmeren. Kortom, de mogelijkheden zijn legio.