Daltonschool Hillegom
Prinses Irenelaan 32
2181 CZ Hillegom

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
7.64

De schoolweging van Daltonschool Hillegom is 29,98 , met een spreiding van 7,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel deze iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,7%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal. De score ligt bovendien in lijn met vergelijkbare scholen (57,3%), wat een realistische ambitie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke theoretische focus: 29,4% havo en 23,5% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). Het hoge aandeel gecombineerde adviezen (11,8% havo/vwo) wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. De adviezen zijn ambitieuzer dan bij vergelijkbare scholen: 11,8% vwo-advies tegen 18,6% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDaltonschool HillegomGemeente AmsterdamNederland
LIB173.73174.71175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school biedt de volgende vakken aan en gebruikt daarbij de beschreven methodes en toetsen. De methodes sluiten aan op de kerndoelen. We gebruiken de methodes integraal en vullen aan waar nodig. Daardoor borgen we dat we de kerndoelen behalen. Hetzelfde geldt voor de referentieniveaus. Ons uitgangspunt is, dat we de referentieniveaus realiseren door het gebruik van onderstaande methodes en gevalideerde toetsen (Cito). - Taal: Schatkist (groep 1/2) Kleuteruniversiteit (groep 1/2) Lijn 3 (groep 3) Taal Actief (groep 4 t/m 8) - Technisch lezen: Lijn 3 (groep 3) Estafette (groep 4 t/m 8) Bouw (vanaf groep 2) - Begrijpend lezen: Lijn 3 (groep 3) Nieuwsbegrip (groep 4 t/m 8) - Spelling: Lijn 3 (groep 3) Taal Actief (groep 4 t/m 8) - Schrijven: Schrijfdans (groep 2) Pennenstreken blokschrift (groep 3) Schrijven in de basisschool (groep 4 t/m 8) - Engels: Groove me (groep 1 t/m 4) Take it easy (groep 5 t/m 8) - Rekenen: Kleuteruniversiteit (groep 1/2) Wereld in getallen (groep 1 t/m 8) - Geschiedenis: Brandaan (groep 3 t/m 8) -Aardrijkskunde: Meander (groep 3 t/m 8) - Natuur en techniek: Naut (groep 3 t/m 8) - Verkeer: School op Seef (groep 1 t/m 8) Stap Vooruit VVN (groep 4) Op Voeten En Fietsen VVN (groep 5 en 6) Jeugd Verkeerskrant VVN (groep 7 en 8) - Creatief: Creatief circuit waarbij meerdere intelligenties van de leerlingen worden aangesproken (theater, muziek, koken, techniek, tekenen, ICT, textiele werkvormen, handvaardigheid). - Bewegingsonderwijs: Bewegingsonderwijs in het speellokaal (groep 1/2) Basislessen (groep 3 t/m 8) - Sociaal emotionele ontwikkeling: Kanjertraining (groep 1 t/m 8) Positive Behaviour Support (PBS) (groep 1 t/m 8) - Maatschappijleer/cultuur: Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) (groep 5 t/m 8) Verscheidene musea en theatervoorstellingen bezoeken en overige culturele uitstapjes. Toetsinstrumenten: - Methodegebonden toetsen: Lijn 3, Taal Actief, Estafette, Bouw, Klinkers, Schrijven in de Basisschool, Groove me, Take it easy, Wereld in Getallen, Naut, Meander, Brandaan, Stap Vooruit, Op Voeten en Fietsen, Jeugdverkeerskrant. Door middel van observaties worden verschillende ontwikkelingsgebieden van de leerlingen nauwgezet gevolgd. - Niet-methodegebonden toetsen: Kijk! (groep 1/2), Cito LOVS (rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen, begrijpend luisteren, woordenschat, spelling) (groep 3 t/m 8), Zien (groep 3 t/m 8).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45,8% van de leerlingen presteert boven advies - bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8,3% zit onder advies, wat de kwaliteit van de advisering onderstreept. Deze cijfers ondersteunen het beleid om leerlingen 'op de grens' een kansrijk advies te geven.

Sociale ontwikkeling

Daltonschool Hillegom staat midden in de samenleving. Verdraagzaamheid en respect voor elkaar zijn gebaseerd op de overtuiging dat iedereen gelijkwaardig is. Het team van leerkrachten gaat uit van een onderwijsvisie die gebaseerd is op de principes van Daltononderwijs: zelfverantwoordelijkheid, borging, reflectie, zelfstandigheid, doelmatigheid en samenwerking. Een duidelijke onderwijsvisie binnen de school zorgt dat het onderwijsteam goed met elkaar samenwerkt. LEES MINDER

Verdraagzaamheid

Respect voor elkaar

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Daltonschool Hillegom voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van Daltonschool Hillegom stimuleren de zelfstandigheid en weerbaarheid van kinderen door middel van pedagogisch-didactisch handelen. De school hanteert duidelijke gedragsverwachtingen, normen en waarden en creëert een veilige, geborgen en vertrouwde sfeer. Daltonschool Hillegom staat positief tegenover verschillen en integreert dit in de leerlijnen burgerschapskunde. Er is een sterke samenwerking met ouders, gekenmerkt door open en transparante communicatie. De school streeft naar een omgeving waarin elk kind zich geaccepteerd voelt, ongeacht uiterlijk, taal of culturele achtergrond.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Hillegom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Hillegom gebruikt 'Kijk!' en 'Leerling in beeld' om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen en registreren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Hillegom?

Daltonschool Hillegom maakt gebruik van de Kanjertraining en Positive Behaviour Support (PBS) voor sociaal-emotioneel leren.