Geschiedenis uitgelegd | Schoolregister.nl

Geschiedenis in het onderwijs: laat leerlingen kennismaken met het verleden én de wortels van het 'nu'. Ontdek belangrijke thema's en doelen.

Wat is geschiedenis in het onderwijs?

Geschiedenis op school is meer dan jaartallen stampen. Het is een reis door de tijd, waarbij leerlingen cruciale gebeurtenissen, invloedrijke personen en belangrijke veranderingen leren kennen. Het doel? Leerlingen helpen een 'historisch besef' te ontwikkelen. Met andere woorden: ze leren hoe het verleden de wereld van vandaag heeft gevormd.

Kerndoelen en leergebieden

Geschiedenis is, samen met bijvoorbeeld aardrijkskunde en staatsinrichting, onderdeel van het leergebied 'Mens en Maatschappij'. De kerndoelen leggen de nadruk op een aantal belangrijke vaardigheden. Zo leren leerlingen gebeurtenissen in de juiste volgorde te plaatsen, de relatie tussen oorzaak en gevolg te doorgronden, en historische gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.

Belangrijke thema's en onderwerpen

In het Nederlandse geschiedenisonderwijs passeren verschillende thema's de revue, vaak georganiseerd langs een tijdlijn (de zogenoemde 'tijdvakken'). Denk aan de prehistorie, de oudheid, de middeleeuwen, de vroegmoderne tijd en de moderne tijd. Binnen die tijdvakken kijken we naar politieke, economische, sociale en culturele ontwikkelingen, en natuurlijk ook naar de rol die Nederland daarin speelde. Van de hunebedden tot de Gouden Eeuw, tot de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog: het komt allemaal voorbij.

De Canon van Nederland

De Canon van Nederland biedt een verzameling van vijftig 'vensters' op de vaderlandse geschiedenis. Je kunt het zien als een lijst van belangrijke gebeurtenissen, personen en culturele uitingen die onmisbaar zijn voor een gedeeld begrip van onze historie. De Canon is een dynamisch overzicht: hij kan en zal veranderen in de loop der tijd, omdat onze blik op het verleden ook voortdurend in beweging is.

Conclusie

Geschiedenis is onmisbaar op school. Het helpt leerlingen een besef te ontwikkelen van waar we vandaan komen, en stimuleert actief burgerschap. Door inzicht te krijgen in het verleden, zijn leerlingen beter in staat de huidige maatschappij te begrijpen én om kritisch na te denken over de wereld om hen heen. Het onderwijs is divers en grijpt terug op de Canon van Nederland, al is dat zeker niet de enige bron.

Over Geschiedenis

Dit artikel geeft uitgebreide informatie over geschiedenis in relatie tot het basisonderwijs in Nederland.

Basisscholen

Wilt u meer weten over basisscholen gerelateerd aan geschiedenis? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Gerelateerde onderwerpen

Meer weten over het Nederlandse basisonderwijs?

Bekijk onze uitgebreide database met basisscholen of verken andere begrippen binnen het onderwijssysteem.