Groep 2 uitgelegd | Schoolregister.nl

Wat staat kinderen in groep 2 te wachten? Ontdek hoe spelend leren centraal staat en hoe de voorbereiding op groep 3 vorm krijgt. Alles over het laatste jaar van de onderbouw.

Wat maakt Groep 2 zo bijzonder?

Groep 2 is het slotstuk van de onderbouw op de basisschool. Hier zitten de kleuters van ongeveer 5 jaar oud, die zich klaarmaken voor een grote stap: groep 3. In groep 3 begint het 'echte' leren, met meer nadruk op lezen en rekenen.

Spelenderwijs ontwikkelen: De leerdoelen in Groep 2

In groep 2 draait alles om spelend leren. Denk aan het versterken van sociale vaardigheden, het uitbreiden van de taal, het leggen van een basis voor rekenen en de ontwikkeling van de motoriek. Concreet betekent dit bijvoorbeeld werken aan een grotere woordenschat (denk aan thema's als de seizoenen of de boerderij), het leren herkennen van vormen en oefenen met de fijne motoriek door te knippen en te plakken.

De rol van de leerkracht: meer dan alleen lesgeven

De leerkracht in groep 2 is een belangrijke spil. Hij of zij observeert aandachtig wat de kinderen nodig hebben, biedt stimulerende activiteiten aan en moedigt de kinderen aan om te groeien. Ieder kind is uniek, dus de leerkracht probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij de individuele behoeften, zodat elk kind zich optimaal kan voorbereiden op de volgende stap.

Klaar voor de toekomst: de waarde van Groep 2

Groep 2 is een cruciaal jaar waarin kinderen, via spel, een basis leggen voor hun hele schooltijd. Door de brede aandacht voor verschillende ontwikkelingsgebieden, staan ze steviger in hun schoenen wanneer ze aan de uitdagingen van groep 3 beginnen. Het is een jaar van groei en ontdekking!

Over Groep 2

Dit artikel geeft uitgebreide informatie over groep 2 in relatie tot het basisonderwijs in Nederland.

Basisscholen

Wilt u meer weten over basisscholen gerelateerd aan groep 2? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Meer weten over het Nederlandse basisonderwijs?

Bekijk onze uitgebreide database met basisscholen of verken andere begrippen binnen het onderwijssysteem.