RK Basisschool De Parkiet
Parkietlaan 1
2566 XT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
26.42
Spreiding
6.47

De schoolweging van 1e Nederlandse Montessorischool is 26,42 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend vergeleken met de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de brede basiskwaliteit, ondanks de daling van het leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

82,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, waarbij de school inzet op differentiatie naar capaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 32,8% van de leerlingen vwo, significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (18,6%). Opvallend is de nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen: samen vormen havo, havo/vwo en vwo 56,9% van de adviezen. Praktijkonderwijs blijft met 1,01% onder het landelijk gemiddelde, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets1e Nederlandse MontessorischoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Naast methodegebonden toetsen worden alle kinderen tweemaal per jaar getoetst op technisch en begrijpend lezen, rekenen, spelling en in de onderbouw woordenschat. Hiervoor worden de toetsinstrumenten van het Cito leerling in beeld gebruikt. De toetsuitslagen worden in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem verwerkt. De intern begeleider en de groepsleerkrachten analyseren de toetsresultaten om te bezien of er acties moeten worden ondernomen, voor de groep of voor individuele leerlingen. Drie keer per jaar zijn er leerlingbesprekingen waardoor alle leerlingen uit de klas worden besproken. De cijfers voor het methodegebonden werk worden verzameld in een cijferlijst. Op school is van elke leerling een leerling-dossier aanwezig. Hierin wordt vanaf de aanmelding tot het verlaten van de school het volgende bewaard: aanmeldingsformulier; observatielijsten kleuters, relevante informatie ontvangen van ouders, huisarts, schoolarts, overige begeleiders; verslagen van gesprekken met ouders; toetsuitslagen + eventuele handelingsplannen (waar is het kind mee bezig geweest); v rapporten; uitslag Cito-toets groep 8 + schooladvies; v overzicht plaatsing in het voortgezet onderwijs. Ouders hebben het recht om het dossier van hun kind in te zien. Er bestaat echter geen eigendomsrecht. De dossiers worden dus niet aan de ouders meegegeven. In groep 2 ontvangen kinderen twee keer per jaar een rapport. Vanaf groep 3 krijgen leerlingen driemaal per jaar een rapport. Ouders worden na de eerste twee rapporten uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. Tevens bestaat de mogelijkheid een afspraak te maken voor een uitgebreider gesprek indien daaraan behoefte bestaat. De rapporten zijn digitaal en via een persoonlijke inlog in te zien. Bij het verlaten van de school, bijvoorbeeld bij een verhuizing, wordt er een onderwijskundig rapport opgesteld. Dit moet worden afgegeven op de nieuwe school. Ouders hebben het recht dit onderwijskundig rapport in te zien. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directeur of via e-mail: bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. (onder vermelding van: schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoekScholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 37,9% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers reflecteren een conservatieve adviesstrategie en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met pré-adviezen vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Onze gedragsspecialist is Maaike van Helvoort. Zij is er voor leerlingen die worden gepest, voor hen die willen praten over een situatie waarin ze gepest worden en voor ouders die vragen hebben over pesten. Bovenal besteedt zij samen met de internbegeleider en het team aandacht aan preventie. Haar taken zijn:- Monitoren sociale veiligheid van de school.- Coördineren afnemen sociale vragenlijsten gr. 3 t/m 8.- Coördineren en analyseren sociogrammen met de leerkrachten. LEES MINDER

Vertrouwen

Geborgenheid

Openheid

Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Parkiet voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool De Parkiet werkt aan de sociale ontwikkeling van de kinderen door gebruik te maken van de methoden Rots en Water en Leefstijl. Sociale vragenlijsten en sociogrammen worden gebruikt om de resultaten vast te stellen en hierop actie te ondernemen.

Welke registratievormen gebruikt RK Basisschool De Parkiet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool De Parkiet gebruikt Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Parkiet?

RK Basisschool De Parkiet gebruikt Leefstijl en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.