Alle basisscholen in 's-Gravenhage
Den Haag, ook wel bekend als 's-Gravenhage, is een stad met een rijk scala aan basisscholen die voldoen aan de diverse behoeften van gezinnen. Met een totaal van 144 basisscholen, verspreid over verschillende wijken, biedt de stad onderwijs aan een aanzienlijk aantal leerlingen, namelijk 41.116. Deze overvloed aan keuzes stelt ouders in staat om zorgvuldig de juiste schoolomgeving voor hun kinderen te selecteren, afhankelijk van hun pedagogische voorkeuren en waarden. De scholen in Den Haag dragen zo bij aan de levendige en gevarieerde educatieve infrastructuur van de stad, waarmee ze een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge generaties.
144
Aantal basisscholen
41116
Leerlingen
94.64%
Fundamenteel niveau
57.00%
Streefniveau
31.34
Schoolweging
Onderwijsconcepten in 's-Gravenhage
De basisscholen van Den Haag bieden een gevarieerd aanbod aan onderwijsconcepten. De meerderheid van de scholen, maar liefst 124, volgt een 'Overige' of traditionele aanpak, wat suggereert dat deze scholen waarschijnlijk een gestructureerde curriculum delivery en klassikaal onderwijs omarmen. Daarnaast zijn er 6 Montessorischolen die zich richten op zelfstandigheid en zelfontwikkeling van leerlingen, en 3 Daltonscholen die de nadruk leggen op vrijheid in gebondenheid en verantwoordelijkheid. Vooruitstrevender zijn de 2 scholen met het 'International Primary Curriculum' en de 2 scholen die 'Ontwikkelingsgericht Onderwijs' aanbieden, gericht op het stimuleren van de totale ontwikkeling van het kind. Bovendien zijn er 2 'Vrije scholen' (Antroposofisch onderwijs), 1 school met 'Jeelo' en 1 school met een 'Traditioneel' concept. Twee scholen hanteren een 'Eigen tempo werkwijze' en 1 school volgt de principes van 'Nieuw leren/natuurlijk leren/conceptueel leren', waarmee Den Haag inspeelt op verschillende onderwijsvisies en leerstijlen.
Denominaties in 's-Gravenhage
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in 's-Gravenhage
Alle reguliere basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Montessori basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Dalton basisscholen in 's-Gravenhage
Alle International Primary Curriculum basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Ontwikkelingsgericht Onderwijs basisscholen in 's-Gravenhage
Alle vrije basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Eigen tempo werkwijze basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Jeelo basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Traditioneel basisscholen in 's-Gravenhage
Alle Nieuw leren/natuurlijk leren/conceptueel leren basisscholen in 's-Gravenhage
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in 's-Gravenhage
De schoolweging in Den Haag toont aan dat de basisscholen een gemiddelde van 31.34 hebben. Deze waarde, die iets hoger ligt dan het landelijke gemiddelde, weerspiegelt de complexiteit van de leerlingenpopulatie en de sociaaleconomische achtergronden. Een hogere schoolweging suggereert dat scholen in Den Haag mogelijk te maken hebben met meer diverse uitdagingen in de leerlingengroep, zoals leerlingen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status, of leerlingen met een migratieachtergrond. Ondanks deze uitdagingen, is de totale schoolweging over 125 scholen 3918.03, wat aangeeft dat scholen in Den Haag ervaring hebben in het omgaan met een breed scala aan leerbehoeften en culturele achtergronden.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in 's-Gravenhage
Wat betreft onderwijsresultaten behalen de basisscholen in Den Haag gemiddeld een fundamenteel niveau van 94.64%, gemeten over 122 scholen met een totale score van 11545.65. Dit cijfer ligt zeer dicht bij het landelijke gemiddelde en geeft aan dat het merendeel van de leerlingen in Den Haag de basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en lezen goed beheerst. Op het streefniveau, dat een dieper begrip en geavanceerdere vaardigheden test, scoren de Haagse scholen gemiddeld 57.0%, met een totale score van 6954.1 eveneens over 122 scholen. Deze resultaten tonen aan dat scholen in Den Haag zich inzetten voor het leveren van kwalitatief hoogwaardig onderwijs, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel fundamentele kennis als aan het stimuleren van verdere ontwikkeling.