
De resultaten van Openbare Basisschool Willem de Zwijger in Willemstad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Willem de Zwijger, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Openbare Basisschool Willem de Zwijger
De schoolweging van Willem de Zwijger Willemstad is 29,17 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Openbare Basisschool Willem de Zwijger bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Willem de Zwijger bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 93,7% behaalt de school het fundamenteel niveau, iets onder het landelijk vergelijkingscijfer van 96,4% maar ruim boven de inspectienorm van 85%. De meerderheid van de leerlingen beheerst hiermee de basisvaardigheden, een voorwaarde voor succes in het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 67,3%, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit is significant hoger dan het regionaal gemiddelde van 60,5%, wat wijst op effectieve aandacht voor verdiepend leren. De scores reflecteren de combinatie van een gestructureerd aanbod en adaptieve instructie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Willem de Zwijger?
Het schooladvies vertoont een tweeledig beeld: 18,2% vwo-advies (iets boven regio 18,6%) en 9,1% havo. Tegelijk is er aandacht voor praktische routes, met 13,6% vmbo-b/k-advies. De brede spreiding (van vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,46), wat een diverse populatie weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem de Zwijger Willemstad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.55 | 175.23 | 179.5 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In ons onderwijs nemen tussenresultaten een belangrijke plaats in. We werken opbrengstgericht, zowel na elke M(idden)-toets als tijdens de teamvergaderingen worden de tussenresultaten besproken, enerzijds als voorloper op de diepteanalyse (mede ter verantwoording aan het bestuur) anderzijds om te reflecteren op ons onderwijs. Voor de periode erna formuleren wij verbeter/actiepunten. Hoe volgen wij de kinderen in hun ontwikkeling? Eén van de uitgangspunten van OBS Willem de Zwijger is, dat de school een plek is, waar uw kind zich veilig en welkom voelt. Elk kind kan op de OBS Willem de Zwijger rekenen op persoonlijke aandacht. De zorg voor onze kinderen trachten wij zo optimaal mogelijk te organiseren. Die zorg begint al, voordat uw kind vier jaar wordt en loopt door tot in het voortgezet onderwijs. Leerlingvolgsysteem Met behulp van toetsen volgen wij de vorderingen van de kinderen. De toetsen worden digitaal opgeslagen in het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld, zodat wij elk moment over een overzicht kunnen beschikken van de ontwikkeling van de kinderen tot nu toe. De Leerling in Beeld- toetsen, die adaptief zijn, worden twee keer per jaar afgenomen, namelijk eind januari/begin februari en in juni. De toetsen hebben betrekking op de vakken rekenen, taal, lezen en spelling. Ook worden er gedurende het hele schooljaar diverse methodegebonden toetsen afgenomen. Methodegebonden toetsen zijn bedoeld om te evalueren of de kinderen de aangeboden leerstof van de afgelopen periode beheersen. Er is daarbij een sterke relatie tussen de inhoud van het blok en de toets. Methodeonafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld) worden minder vaak afgenomen dan methodegebonden toetsen. Methodeonafhankelijke toetsen worden gebruikt om te toetsen of kinderen, als de vraagstelling anders geformuleerd is, datgene wat zij met de methode hebben geleerd, ook kunnen toepassen in andere situaties. De tussentijdse Leerling in Beeld-toetsen en de methode afhankelijke toetsen geven ons, naast wat wij zien in de groep, een goed beeld van de ontwikkeling van het kind. Het geeft ons mogelijkheden om extra hulp te verlenen waar nodig en kinderen meer uitdaging te bieden als dit gewenst is. We hanteren als school de volgende normering van Leerling in Beeld (I t/m V). Hieronder vindt u een toelichting van de normering: I 20% Ver boven het gemiddelde II 20% Boven het gemiddelde III 20% De gemiddelde groep leerlingen IV 20% Onder het gemiddelde V 20% Ver onder het gemiddelde Wanneer er onvoldoende vorderingen worden gemaakt, wordt de ontwikkeling van het onderwijsaanbod besproken. M.a.w. we komen tegemoet aan de mogelijkheden en behoeften van de kinderen en stemmen hierop het onderwijsaanbod af, hetgeen terug te vinden is in het groepsplan. Dit gebeurt ook bij kinderen die steeds ver boven het gemiddelde scoren. In groep 1-2 volgen we onze kinderen op vergelijkbare wijze. Indien blijkt dat een kind al in een vroeg stadium een achterstand heeft op bv. de taalontwikkeling dan willen we daar zo adequaat mogelijk op inspringen, zodat we eventuele problemen bij het leren lezen vóór kunnen zijn. Ook een ontwikkelingsvoorsprong van de kinderen, wordt op deze manier in beeld gebracht in KIJK! en het registratiesysteem. Rapporten Zodra een kind op onze school komt, volgt na zes weken een eerste gesprek met de ouders. Dit gesprek heeft een informatief karakter en er wordt samen met de leerkracht op de afgelopen periode teruggekeken. In groep 1-2 worden m.b.v. observatielijsten van KIJK! en het CITO-leerlingvolgsysteem de verrichtingen van de kleuters gevolgd. We nodigen de ouders uit om tijdens de 10-minutengesprekken alle bevindingen te bespreken. De kleuters krijgen nog geen rapport. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen een uitdraai van een digitaal rapport in hun eigen portfolio mee naar huis. In dit portfolio worden alle rapporten bijgehouden. De resultaten worden tijdens de daaropvolgende 10-minutengesprekken toegelicht. Door de mogelijkheid vooraf het rapport in te zien kunt u ook als ouders het gesprek voorbereiden. Kind-leergesprekken Voor de rapportbesprekingen nodigen we de kinderen van groep 5 en hoger uit om samen met hun ouders aanwezig te zijn bij het gesprek (kind-leergesprek). Voorafgaand aan dit gesprek hebben de kinderen zich kunnen voorbereiden door antwoord te geven op een paar inhoudelijke vragen over hun eigen rapport. De ervaring van het afgelopen jaar leert dat kinderen kritisch naar zichzelf durven en kunnen kijken. Ook weten ze heel goed wat voor hulp ze kunnen gebruiken, van wie en hoe. Zowel de ouders, kinderen als de leerkrachten ervaren de aanwezigheid van elkaar gedurende de gesprekken als zeer prettig. Door meer samenwerking/afstemming tussen school en het kind wordt er geluisterd en gekeken wat het kind nodig heeft. Niet praten over de leerling, maar mét het kind. Het kind is mede-eigenaar van zijn eigen leerproces. Sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem Het is niet alleen belangrijk om te weten hoe een kind zich ontwikkelt op de verschillende vakgebieden (cognitieve ontwikkeling). Ook op sociaal emotioneel gebied maken de kinderen een enorme ontwikkeling door en volgen we ze nauwlettend. In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het KIJK! Leerlingvolg-systeem. We zijn ons aan het orienteren op Kleuter in Beeld. In groep 3 t/m 8 gebeurt dit met behulp van KANVAS! Het digitale leerlingvolgsysteem dat aansluit bij onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling “Kanjertraining”. Uitwisselen van gegevens met CBS tbv onderzoek NCO Op onze school vinden we het belangrijk dat we de ontwikkeling van ieder kind goed volgen en dat we in de wijze waarop we het onderwijs vormgeven, rekening houden met de onderwijsbehoeften van iedere leerling. Om ons onderwijs te verbeteren, reflecteren we regelmatig op ons aanbod, de wijze waarop we ons onderwijs vormgeven en de opbrengsten van ons onderwijs. Om deze reflectie nog beter te kunnen doen delen wij, net als alle andere OBO scholen, de toetsresultaten van de taal- en rekentoetsen met het CBS ten behoeve van wetenschappelijk onderwijs uitgevoerd door het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Dit betreft de resultaten van de Leerling in Beeld- toetsen die ieder schooljaar bij leerlingen worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Deze gegevens geven inzicht in de ontwikkeling die uw kind doormaakt en zijn tevens belangrijk om het onderwijs op onze school te verbeteren. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek, dit betreft vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen. Door de resultaten van deze toetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is. Dit is belangrijk, het helpt ons om het onderwijs op de scholen van OBO beter te maken. Deze gegevens zullen ook bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs in heel Nederland. Wij sturen de resultaten van de taal- en rekentoetsen naar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS www.cbs.nl), zodat deze gegevens gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO, www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit laatste betekent dat onderzoekers van het NCO nooit een leerling of school kunnen herkennen in de gegevens die hen ter beschikking worden gesteld. Ook in openbare publicaties zullen de gegevens van leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de directeur.
Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool Willem de Zwijger in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkel oud-leerling zit onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 50% boven het oorspronkelijke advies presteert (landelijk 25,3%). Dit duidt op zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering om doorstroomkansen te optimaliseren. De cijfers onderstrepen het belang van de beschreven ‘samenwerking met VO-scholen’ in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Gedurende de gehele schoolloopbaan ontwikkelen de kinderen zich binnen een veilige en plezierige speelwerkomgeving. De kinderen voelen zich geborgen en veilig op basis van wederzijds vertrouwen en respect. De kinderen leren rekening te houden met de onderlinge verschillen, elkaar te vertrouwen, te waarderen en te helpen. We versterken de sociale vaardigheden en de eigenwaarde van kinderen en leren ze verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen handelen, hetgeen is terug te zien in een positief pedagogisch klimaat. LEES MINDER
iedereen voelt zich welkom
iedereen wordt gehoord
iedereen wordt gezien
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Willem de Zwijger voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Willem de Zwijger is een Kanjerschool en werkt structureel met deze methode in alle groepen. De school biedt in samenwerking met het CJG een sociale vaardigheidstraining aan voor kinderen die moeite hebben met sociale contacten. Uit auditbezoeken, gesprekken met de leerlingenraad en tevredenheidsonderzoeken blijkt dat kinderen graag naar school gaan, er weinig gepest wordt en de school adequaat optreedt als dit wel gebeurt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Willem de Zwijger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Willem de Zwijger gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Willem de Zwijger?
Openbare Basisschool Willem de Zwijger gebruikt de Kanjertraining en een sociale vaardigheidstraining voor sociaal-emotioneel leren.