
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktisch georiënteerde routes: 52% praktijkonderwijs (vs. 40.6% bij vergelijkbare scholen) en 44% vmbo-basis/kader. Slechts 4% ontvangt een vso-advies. Dit sluit aan bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie. De samenwerking met het voortgezet onderwijs via 'Route A' ondersteunt deze praktijkgerichte doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Weert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
SBO Het Palet stelt voor elke leerling een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Hierin worden kind-kenmerken opgenomen die van invloed zijn op de ontwikkeling. Deze kenmerken vertalen we naar onderwijsbehoeften. Op basis van die behoeften stelt de leerkracht doelen, waarbij we uitgaan van pedagogisch optimisme. We denken dus in kansen. Vervolgens worden leerinhouden bepaald en vastgelegd in een periodeplan. Iedere tien weken wordt het plan geëvalueerd, bijgesteld en vertaald naar een nieuw periodeplan. Tweemaal per jaar worden er methode-onafhankelijke toetsen afgenomen (Cito) om de voortgang te meten. Daarnaast observeert de leerkracht de leerling, voert gesprekjes, krijgt info vanuit instructies en toetst vanuit de methode de voortgang van hetgeen recent is aangeboden. De leerkracht registreert en overlegt met de IB-er welke keuzes gemaakt worden. Deze cyclus noemen wij Handelingsgericht werken (HGW).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29.4% van de leerlingen presteert onder advies (significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.8%). Dit reflecteert de complexe ondersteuningsbehoeften binnen deze doelgroep. Toch blijft 58.8% op advies, wat aansluit bij het intensieve OPP-traject (OntwikkelingsPersPectief) en vroegtijdige afstemming met het VO.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen van onze school hebben veelal extra ondersteuning en oefening nodig om gevoelens en gedachten te uiten. School is een oefenplek, dat betekent dat leerlingen de kans krijgen om te oefenen. Door met de klas, maar ook met de hele school afspraken te maken willen we een plek zijn waar je mag zijn wie je bent. Ons gedrag en werkwijzen staan in dienst hiervan.
Veilig
Samen
Afgestemd
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet voor sociale ontwikkeling?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet hanteert schoolregels en afspraken die zichtbaar zijn in de school en besproken worden met het team en de leerlingen, waarbij dezelfde taal wordt gesproken: 'Zorg voor jezelf, zorg voor elkaar en zorg voor de omgeving'. De school gebruikt de krachten van Breinhelden om executieve functies te versterken. Tijdens omgang met elkaar worden leerlingen bevraagd op het toepassen van de krachten, wat leidt tot meer zelfinzicht en groei op sociaal-emotioneel gebied. In de schoolplanperiode 2023-2027 zal School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet opnieuw onderzoeken welke methodiek aansluit bij de visie en de leerlingenpopulatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Palet gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Groepsgeluk, Rots & Water, Verbindend gezag en Geweldloos verzet, en Breinhelden.