OBS Maaspleinschool
Maasplein 1
3522 BV Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
33.71
Spreiding
6.86

De schoolweging van Maaspleinschool is 33,71 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee 4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (93,4%), wat aansluit bij het pedagogisch uitgangspunt van 'geen kind achterlaten'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. De score ligt 8,4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (49,2%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische trajecten: 53,3% vwo-advies (vergeleken met 18,6% landelijk) en 20% havo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1,01% regionaal. De brede spread van vmbo-k (13,3%) tot vwo benadrukt de diversiteit van de leerlingenpopulatie, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMaaspleinschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling landelijk genormeerde toetsen. Dit zijn de Cito-toetsen. We gebruiken de gegevens uit deze toetsen om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Tussentijdse resultaten Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling de landelijk genormeerde toetsen van CITO Leerling in Beeld. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Gegevens kwaliteitsvragenlijsten Jaarlijks nemen we de kwaliteitsvragenlijst van Vensters af. De resultaten vind je in Scholen op de Kaart. Eindtoets Hieronder ziet u een overzicht van de resultaten op de eindtoets van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie). 2023-2024 IEP-eindtoets 81,3 (landelijk gemiddelde: 78,0) Onze eindtoetsresultaten zijn in lijn met het landelijk gemiddelde en zowel voor niveau 1F (niveau basisgeletterdheid) en niveau 2F (uitstroomniveau TL/HAVO/VWO) hoger dan de norm voor onze school. Daar zijn wij trots op en werken we hard aan, bijvoorbeeld door het hanteren van hoge schooleigen normen, het analyseren van onze tussenresultaten, het professionaliseren van voldoende personeel. Schooladviezen De overgang naar het voortgezet onderwijs Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat de IEP. Basis voor het advies zijn de resultaten die de leerling behaalde vanaf groep 6 en overleg tussen de directeur, intern begeleider en de leerkrachten van groep 5-6 en 7-8. De doorstroomtoets bevestigt meestal de bevindingen van de school. In het uitzonderlijke geval dat de doorstroomtoets een hoger uitstroomniveau adviseert wordt er een overleg gepland tussen ouders, leerling, leerkracht en intern begeleider. Het advies kan worden bijgesteld. Het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. Meer informatie vindt u op de website http://www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’. De uitstroom naar het voortgezet onderwijs In 2022-2023 stroomde 53,3% van de leerlingen uit naar het VWO, 20% naar HAVO, 13,3% naar TL en 13,3% naar KADER. Sociale ontwikkeling Visie op sociale opbrengsten Onze school sluit aan bij de behoeftes van een uiteenlopend publiek. Onze school herbergt zowel kinderen die Nederlands als tweede taal leren, als kinderen die Nederlands als moedertaal spreken. Daarnaast waarborgt de school dat we aandacht hebben voor een breed scala aan culturen en tegelijkertijd eenduidige normen en waarden uitdragen. Dit doen we middels Vreedzame School. De school heeft extra aandacht voor cultuureducatie, taal- en talentontwikkeling. Werkwijze t.a.v. sociale opbrengsten De school biedt kinderen in groep 1-2 vroegschoolse educatie. Leerlingen die daar nood aan hebben krijgen extra taalaanbod van een VVE-geschoolde ondersteuner. Na schooltijd biedt de school een programma voor talentontwikkeling. Voor een klein bedrag kunnen kinderen deelnemen aan uiteenlopende workshops. Ook in de klas wordt een breed scala aan cultuuruitstappen gewaarborgd. Registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen Middels ouderparticipatie en -bevragingen wordt in kaart gebracht wat het rendement is van bovenstaande activiteiten. Daarnaast wordt in de kleuterschool CITO Taal afgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,8% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 11,1% zit onder advies, vergelijkbaar met landelijke cijfers (11,8%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure en de beschreven 'POVO-begeleidingsstructuur'.

Sociale ontwikkeling

We leiden kinderen op tot zelfstandig denkende en functionerende burgers in onze open en democratische samenleving. De basisschool is één van de plekken waar kinderen kunnen oefenen om een goed en actief democratisch burger te zijn. Wij vinden het een belangrijke opdracht als school om kinderen hierin kennis en vaardigheden bij te brengen. Als kinderen hierin zich goed ontwikkelen dragen we bij aan het creëren van een verdraagzame maatschappij waarin verschillen er mogen zijn en we goed met en naast elkaar kunnen leven. Een van de pijlers van onze schoolvisie is dan ook 'leren samenleven'. LEES MINDER

Initiatiefrijk

Zorgzaam

Betrokken

Wat is de werkwijze van OBS Maaspleinschool voor sociale ontwikkeling?

OBS Maaspleinschool vindt het belangrijk dat kinderen zich bewust worden van hun rol in de gemeenschap en biedt handvatten om verantwoordelijke en actieve leden te zijn. Kinderen leren conflicten op te lossen op een manier die voor beiden een win-win situatie oplevert. De klas en de school worden beschouwd als oefenplaats. De methodiek van De Vreedzame School wordt gebruikt om burgerschap vorm te geven. In de bovenbouw wordt Terra Nova gebruikt, waarbij leerlingen in groepen een eiland vormgeven met een eigen politiek en cultureel systeem.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Maaspleinschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Maaspleinschool gebruikt Leerling in Beeld en Kleuter in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Maaspleinschool?

OBS Maaspleinschool gebruikt Taakspel, Vreedzame School en Terra Nova voor sociaal-emotioneel leren.