
Het team van OBS Maaspleinschool in Utrecht
Current section: teamZie hier hoe het team van OBS Maaspleinschool is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Maaspleinschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past OBS Maaspleinschool bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Maaspleinschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij OBS Maaspleinschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 76.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Maaspleinschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij OBS Maaspleinschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Maaspleinschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op OBS Maaspleinschool: Onze Aanpak
Op OBS Maaspleinschool streven we naar een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Een continue aanwezigheid van onze toegewijde leerkrachten is hierbij essentieel. We zetten ons in voor een gezonde en stimulerende werkomgeving, wat resulteert in een laag ziekteverzuim. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat een leerkracht afwezig is. Dit kan diverse redenen hebben, zoals ziekte, noodzakelijke nascholing of specifieke verlofsituaties. In dergelijke gevallen is een vlekkeloze vervanging cruciaal. Invulling van Vacatures voor Leerkrachten: Samenwerken met SPO Utrecht. Onze school maakt deel uit van SPO Utrecht, een stichting die ons ondersteunt met een professionele invalpool. Dit stelt ons in staat om snel en efficiënt te schakelen wanneer er een vervanger nodig is. De beschikbaarheid van gekwalificeerde invalkrachten waarborgt de continuïteit van ons onderwijs. Procedure bij Beschikbare Invaller. Wanneer een geschikte invaller beschikbaar is, wordt deze hartelijk ontvangen door ons team. Collega's zorgen voor een warm welkom en een grondige introductie tot de school en de groep. Samen garanderen zij een kwalitatief hoogwaardig onderwijsprogramma dat aansluit bij de lesdoelen. Procedure bij Geen Beschikbare Invaller. In situaties waarin er geen directe invaller beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen. Leerkrachten die parttime werken, worden gevraagd of zij een extra dag kunnen bijspringen. Ook de inzet van onze ambulante leerkrachten of ondersteunend personeel behoort tot de mogelijkheden. Afstandsonderwijs en Noodopvang: Laatste Redmiddel. Indien geen van de interne oplossingen mogelijk is, en een leerkracht niet aanwezig kan zijn, wordt er een noodmaatregel getroffen. De betreffende groep volgt dan tijdelijk afstandsonderwijs. Dit wordt enkel in uiterste noodzaak toegepast, omdat we de voorkeur geven aan fysiek onderwijs. Prioriteit voor Noodzakelijke Beroepsgroepen. Voor kinderen van ouders met cruciale beroepen is er altijd noodopvang op school. Dit garandeert dat deze kinderen, ook bij afwezigheid van een leerkracht, opgevangen worden. Verdeling van Leerlingen bij Gebrek aan Vervanging. Als er geen invaller of ondersteunend personeel kan worden ingezet, en leerlingen niet thuis kunnen blijven, worden zij tijdelijk verdeeld over bestaande groepen. Dit is een uitzonderlijke maatregel, omdat we het aantal basisgroepen beperkt houden om de kwaliteit te waarborgen. Het is niet ideaal om klassen te veel te verspreiden. Specifieke Scenario's en Voorbereiding. Hoewel zeldzaam, hebben we scenario's voorbereid voor situaties waarin meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn. Twee Leerkrachten Ziek zonder Invaller. Bij gelijktijdige afwezigheid van twee leerkrachten en het ontbreken van externe of ambulante vervanging, vragen we de ouders van één groep om hun kinderen thuis op te vangen. Dit is geen ideale oplossing, maar noodzakelijk om de continuïteit voor de overige groepen te waarborgen. Ouders wordt gevraagd hierin mee te werken. Dit gebeurt volgens een roulatiesysteem, zodat elke groep in voorkomende gevallen aan de beurt komt. De schoolleiding coördineert dit proces. Langdurige Afwezigheid van een Leerkracht. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht is het noodzakelijk dat er een structurele vervanging komt. Vanwege het huidige lerarentekort kan dit soms leiden tot een periode met wisselende invallers of een tijdelijke herverdeling van taken. Situatie met Langdurige Inval. Indien langdurige afwezigheid van een leerkracht wordt verwacht, informeert de directeur de ouders van de betreffende groep hierover. Transparante communicatie is hierbij ons uitgangspunt. Invaller Beschikbaar, maar Niet voor de Juiste Groep. Soms is er wel een invaller beschikbaar, maar niet specifiek voor de groep die vervanging nodig heeft. In zo'n geval bekijken we intern de mogelijkheden. Interne verschuivingen van leerkrachten kunnen nodig zijn om alle groepen te kunnen bemensen. Dit kan tijdelijk extra druk leggen op het team. Ouders worden hierover geïnformeerd. Geen Zicht op Invulling voor Langere Periode. Als er voor langere tijd geen enkele vorm van vervanging te verwachten is, passen we de organisatie aan in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR). De directeur leidt dit proces en zorgt voor een gedragen besluitvorming. Lees Meer Over Onze Onderwijsaanpak
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onze school
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op OBS Maaspleinschool Utrecht
Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Een gediplomeerde intern begeleider, een taal- en rekencoördinator en een NT2 specialist staan klaar om leerlingen te helpen. Daarnaast is er drie dagen per week een externe logopediste en een kinderfysiotherapeut van Kind&Motoriek beschikbaar voor gerichte hulp. Deze expertise zorgt voor een solide basis in deze cruciale leergebieden.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Een leerkracht is aanvullend opgeleid tot gedragsspecialist om leerlingen te begeleiden. Het gehele team is getraind in 'De Vreedzame School', een methodiek die bijdraagt aan een positief en respectvol schoolklimaat. Dit bevordert een veilige omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.
Gedrag en Taakgerichtheid: Effectief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor optimale gedragsmanagement en taakgerichtheid zetten we gespecialiseerde methoden in. Onze gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning. Een deel van ons team is succesvol geschoold in de 'Taakspel' methodiek. Deze aanpak is specifiek ontworpen om de focus op taken bij kinderen te vergroten. Dit leidt tot een efficiëntere en productievere leerervaring voor elke leerling.
Motoriek en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen actief. Alle klassen profiteren van lessen door een gekwalificeerde vakleerkracht gymnastiek. Daarnaast zijn twee teamleden gespecialiseerd in het geven van schrijfdans in de onderbouw, ter bevordering van fijne motoriek. Een kinderfysiotherapeut van Kind & Motoriek is elke woensdag aanwezig voor extra ondersteuning. Deze ondersteuning wordt altijd in overleg met ouders aangeboden, na duidelijke afstemming en met hun toestemming.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor medische situaties en persoonlijke verzorging hebben we duidelijke protocollen. Bij ziekte wordt altijd eerst contact opgenomen met de ouders om het kind op te halen. Het toedienen van medicatie gebeurt uitsluitend in overleg met ouders, of met de huisarts bij afwezigheid van ouders. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor dosering en aanwezigheid. Er zijn drie BHV-ers en diverse leerkrachten met een EHBO-certificaat voor kinderen aanwezig. Voor complexere medische zorg zoals injecties, kunnen wij geen assistentie verlenen, conform het Protocol Medisch Handelen op scholen SPO Utrecht.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS Maaspleinschool
Ons Schoolondersteuningsprofiel: Visie en Praktijk
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Maaspleinschool
Wat zijn de onderwijsdoelen van OBS Maaspleinschool?
Hoe waarborgt OBS Maaspleinschool de onderwijskwaliteit?
Downloaden
Download Ons Schoolplan HierStimuleren van Jonge Kinderen: Kansen voor een Vliegende Start
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt OBS Maaspleinschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?
OBS Maaspleinschool Utrecht faciliteert een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder gerichte Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op het basisonderwijs.
Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?
OBS Maaspleinschool Utrecht werkt effectief samen met Kind&Co Ludens, specifiek met Peutercentrum De Blokkendoos. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en hoogwaardige educatie voor de jongste leerlingen van Utrecht.