
Schoolweging
De schoolweging van Johan de Witt is 23,14 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,4% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,7%) en onderstreept de slagvaardigheid van de school in basisvaardigheden. De gestructureerde aanpak van taalonderwijs zoals beschreven in het schoolplan draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 67,2% ligt ruim boven de inspectienorm van 58,9%, maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67,7%). Dit reflecteert de ambitie om leerlingen verder te brengen, gezien de relatief gunstige schoolweging. De score benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het behalen van hogere rekendoelen, mede door de inzet van gepersonaliseerde leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 58,3% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (vs. 38,7% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt beduidend onder het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van hoge vwo-percentages (41,7%) en lage vmbo-b/k-adviezen (8,3%) past bij een ambitieuze onderwijsvisie, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Johan de Witt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkelingen van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. De resultaten van de tussentijdse methodeonafhankelijke toetsen worden meegenomen in het portfolio en komen ook altijd aan de orde bij de groepsbespreking van de leerkracht met de Intern Begeleider. In 2022 en 2023 hebben we letterlijk en figuurlijk geïnvesteerd (vanuit NPO gelden) in het leesonderwijs door de aanschaf van honderden extra leesboeken. We zien de leesresultaten significant verbeterd. Daar zijn we trots op.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 4,8% tegenover 11,8% landelijk. Maar liefst 76,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de accurate plaatsingsmethode van de school. De 19% die boven advies presteert, benadrukt het effect van de doorlopende leerlijn-afspraken met het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in de POVO-procedure.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Veiligheid
Warmte
Kleurrijk
Wat is de werkwijze van Johan de Witt voor sociale ontwikkeling?
Johan de Witt vindt verschillen tussen leerlingen vanzelfsprekend en houdt hier rekening mee in de benadering. Leerkrachten creëren een veilig, uitdagend en stimulerend pedagogisch klimaat. De pedagogische kwaliteiten van leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen. Het onderwijs stelt de behoeften van leerlingen voorop en de interactie tussen leerlingen en leerkrachten staat centraal. De Vreedzame School methode geeft structureel aandacht aan sociale competenties.
Welke registratievorm(en) gebruikt Johan de Witt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Johan de Witt gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.