
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Vliegenier is 26,74 , met een spreiding van 7,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt wel 3,3% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie, maar toont tevens ruimte voor groei. Ter context: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,34% havo/vwo-advies (19,05% havo + 14,29% vwo) tegen 26,6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) blijft onder het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge percentage vmbo-basisadviezen (28,57% vs. 5,52% regio), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kleine Vliegenier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.44 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkrachten volgen nauwgezet de ontwikkeling van ieder kind. Vanaf eind groep 1 ontvangt elk kind tweemaal per jaar een rapport waarin de ontwikkelingen worden weergegeven. Daarnaast werken we met een leerlingvolgsysteem ParnasSys, waarin resultaten en ontwikkelingen worden geregistreerd. In de onderbouw zijn woordenschat-ontwikkeling, technisch lezen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden erg belangrijk. De kleuters worden gevolgd met het observatiesysteem KIJK. Daarnaast worden letterkennis, fonemische bewustzijn en rijmen getoetst. In de midden- en bovenbouw nemen we toetsen af die bij de methoden horen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van toetsen van het Centraal instituut voor toetsontwikkeling (CITO) en Leerling In Beeld (LIB), om vorderingen van de leerlingen te kunnen volgen. In schooljaar 2023 – 2024 zijn voor het eerst Cito Leerling in Beeld (Cito LIB) toetsen afgenomen. Voorheen was dat Cito 3.0. In de groepen 3 t/m 8 nemen we de volgende CITO - LIB toetsen af: Begrijpend lezen E4 t/m E7, B8 Spelling M3 t/m E7, B8 Rekenen M3 t/m E7, B8 AVI M3 t/m AVI plus DMT M3 t/m E7, B8 De M toetsen worden eind januari afgenomen, de E toetsen worden in juni afgenomen. In schooljaar 2022 – 2023 is voor de laatste maal de Centrale eindtoets afgenomen. De eindtoets is met ingang van schooljaar 2023 – 2024 de doorstroomtoets geworden. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De school geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het schooladvies, dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. Op De Kleine Vliegenier worden instrumenten en procedures ingezet om de kwaliteit van het onderwijs te meten en daarmee te verbeteren. We volgen op verschillende niveaus de PDCA cyclus. Welke instrumenten worden er ingezet om de kwaliteit te meten? Observatielijsten (IGDI) Gesprekkencyclus personeel Tevredenheidonderzoek vanuit Vensters voor ouders, personeel en leerlingen Leerlingvolgsysteem ParnasSys / CITO LIB Leerlingvolgsysteem sociaal emotionele ontwikkeling Kindbegrip, groep 3 t/m 8 Observatie instrument KIJK groep 1/2 Leerlingvolgsysteem CITO LIB Uiteraard willen we als team van De Kleine Vliegenier dat onze opbrengsten hoog zijn. We willen kwaliteit leveren en de kwaliteit doorlopend verbeteren. We zijn trots op de behaalde resultaten en hebben de volgende ambities: We streven ernaar om de niveauwaarden op het gebied van technisch lezen, spelling taalverzorging, begrijpend lezen en rekenen de komende jaren vast te houden op een 4 of hoger. We streven ernaar dat minimaal 60% van de leerlingen voldoende leerwinst laat zien op het gebied van technisch lezen, spelling taalverzorging, begrijpend lezen en rekenen. In onze jaarplannen en in analyses van de niet- methodetoetsen zullen we jaarlijks onze ambities bijstellen. Tijdens studiedagen analyseert het team met elkaar de uitkomsten van verschillende toetsen en passen de leerkrachten zo nodig hun werkwijze aan. Er wordt niet enkel gekeken naar een gemiddelde van de groep, maar er wordt ook kritisch gekeken naar de groei van iedere leerling. Het verhogen van de opbrengsten, één van de doelen van het team, is onder meer gelukt door: Het samen werken aan onderwijsinhoudelijke doelen; Het betrekken van een rekenexpert; Het planmatig handelen, een goede analyse, werken met groepsplannen, deze evalueren en bijstellen; Het aanpassen van rekentijd. Tevens is er tijdens bijeenkomsten veel aandacht voor 'wat werkt.' Het team zal zich blijven richten op een goede analyse en daarbij de groei van iedere individuele leerlingen in meenemen. Samen met het team en IB'ers kan dan gekeken worden waar verbeteringen nodig zijn. Op die wijze worden schoolbreed afspraken gemaakt omtrent onderwijstijd, aanpak en aanbod. Het team heeft zich de ambitie gesteld dat vanaf schooljaar 2023 – 2024 de behaalde referentieniveaus minimaal gelijk dan wel hoger liggen dan de signaleringswaarden opgesteld door de Inspectie van Onderwijs. We zijn dan ook trots op het behaalde resultaat, behaald in februari 2024.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 42,86% boven het advies scoort. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in de POVO-procedure met intelligentiemonitoring.
Sociale ontwikkeling
Op basis van onze visie en kernwaarden zijn onze doelen voor sociale veiligheid: Alle leerlingen voelen zich in hun basisschoolperiode veilig en prettig en kunnen zich daardoor optimaal ontwikkelen. Leerlingen leren als individu, maar ook als groepslid hun verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. het welbevinden van zichzelf en anderen. De volwassenen zijn zich ervan bewust dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan een veilig schoolklimaat, waarin naast leerlingen, ook ouders en leerkrachten zich veilig en welkom voelen op school. Ouders en leerkrachten realiseren dit door op een Vreedzame, dus respectvolle manier met elkaar om te gaan. Om de sociale veiligheid te bevorderen hebben we schoolregels opgesteld. Voor de hele school gelden vier schoolafspraken, die in grote lijnen de omgang met elkaar en de schoolomgeving een kader geven: Positieve omgang: We zijn aardig en respectvol tegen elkaar. We gaan met de ander om zoals je wilt dat de ander ook met jou omgaat. Veiligheid: We lopen en bewegen ons rustig door de school. Werkklimaat: We helpen elkaar als we zien dat hulp nodig is en als dat kan. Materialen: We zorgen er samen voor dat de materialen en school netjes en schoon zijn. De regels worden jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Aan het begin van ieder schooljaar stelt iedere groep groepsafspraken op, die passen binnen de schoolregels van het protocol Vreedzame school. Er worden afspraken met de leerlingen gemaakt over hoe er gereageerd kan worden als iemand de groepsafspraken en de schoolregels niet naleeft. De afspraken geven aan wat gewenst gedrag is. Deze afspraken staan in verbinding met de afspraken van de Vreedzame school en zijn in iedere groep zichtbaar. In de groepsafspraken wordt ook aangegeven dat het melden van pesten, ruzies en onopgeloste conflicten goed is. Regelmatig besteedt de leerkracht proactief aandacht aan de groepsafspraken en schoolregels, niet alleen als het slecht gaat. Wij zorgen ervoor dat iedereen op onze school deze visie, kernwaarden, doelen regels en afspraken kent door alle documenten te delen met het team, protocollen op de website te plaatsen en/of vermelding ervan in de schoolgids. De door het team opgestelde schoolklimaatovereenkomst (september 2019) hangt in de teamruimte en wordt met nieuwe medewerkers gedeeld. Verwachtingen omtrent gedrag en professioneel handelen zijn ook terug te vinden in het competentieboekje. De PCOU Willibrord heeft een gedragscode opgesteld waarin staat welk gedrag het bestuur van al zijn medewerkers verwacht. LEES MINDER
vertrouwen
verbinding
ontwikkelingsgericht
Wat is de werkwijze van De Kleine Vliegenier voor sociale ontwikkeling?
De Kleine Vliegenier hecht veel waarde aan sociale en fysieke veiligheid voor leerlingen, ouders en medewerkers. Er is aandacht voor sociale ontwikkeling tijdens de lessen van de Vreedzame School en gedurende de dag. De school beschikt over protocollen zoals Arbobeleid, Schoolveiligheidsplan en het protocol Vreedzame School. Regelmatig wordt de veiligheidsbeleving gemeten onder ouders, leerlingen en medewerkers om het onderwijs aan te passen.Leerlingen ontwikkelen competenties zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Deze competenties worden gemeten middels vragenlijsten van Kindbegrip, ingevuld door leerkrachten. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen ook zelf vragenlijsten in. Het team gebruikt SEL-kaarten (Sociaal Emotioneel Leren) om een plan van aanpak op te stellen. Waarderingsvragenlijsten onder medewerkers, leerlingen en ouders geven inzicht in het schoolklimaat en veiligheidsbeleving. De Kleine Vliegenier zet actief in op preventie van gevoelens van onveiligheid en werkt gericht aan het welbevinden van leerlingen, bijvoorbeeld door activiteiten rondom groepsvorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Kleine Vliegenier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kleine Vliegenier gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.