IKC Het Oelebred
Rozenstraat 18
9482 PP Tynaarlo

Schoolweging

Schoolweging
27.3
Spreiding
6.36

De schoolweging van Het Oelebred is 27,30 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,44% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau,显著 boven de inspectienorm van 50,1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,3) hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische focus: 27,78% havo- en 33,33% vwo-advies (landelijk: 16,07% havo, 18,61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het profiel van een academisch georiënteerde basisschool. De combinatie vmbo-(g)t/havo (16,67%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet OelebredGemeente AmsterdamNederland
LIB176.59177.21175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Vanaf groep 5-6 worden ook toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en biologie afgenomen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen respectievelijk deel aan de CITO Eindtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. Bij de kinderen van de groepen 1 en 2 worden bij alle kleuters 1x per schooljaar onafhankelijke Cito-toetsen afgenomen voor rekenen en taal. We gebruiken deze toetsen als signaleringsinstrument, zodat we preventief ondersteuning en begeleiding kunnen bieden. Hoe ziet de zorgstructuur eruit? De coördinator passend onderwijs (cpo-er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De coördinator begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de coördinator passend onderwijs en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die drie keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van onze schoolbegeleidingsdienst Timpaan en/of van de ambulante begeleiding vanuit het SBO (speciale scholen voor basisonderwijs). De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van zorg onderscheiden.In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,27%), slechts 10% onder (vs. 11,81% nationaal). Deze positieve doorstroomresultaten reflecteren mogelijk de 'intensieve monitoring' zoals beschreven in het schoolbeleid. De 60% die op advies presteert, benadrukt realistische advisering.