Kindcentrum Christoffel
Zouavenlaan 77
5037 MT Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
25.82
Spreiding
7.44

De schoolweging van Christoffel Tilburg is 25,82 , met een spreiding van 7,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,9% van de leerlingen gehaald, wat iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,6%), maar ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderbouwt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op Christoffel voor verschillende leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 63,3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert Kindcentrum Christoffel net onder het vergelijkingsgemiddelde (64,0%), maar ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van hun onderwijsaanbod voor de midden- en hoogpresteerders, mede ondersteund door de lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen van Kindcentrum Christoffel tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 35,1% vwo-advies (regio 18,6%) en 18,2% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 1,3% beperkt, wat iets boven het regionale gemiddelde (1,0%) ligt. Deze verdeling weerspiegelt zowel de capaciteiten van de leerlingenpopulatie als de ambitieuze begeleiding naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsChristoffel TilburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het leerlingvolgsysteem van IEP; Inzicht in Eigen Profiel. Vanaf groep 3 maken kinderen tweemaal per jaar (jan/ febr en mei/ juni) landelijk gestandaardiseerde toetsen om te kijken waar zij staan in hun leerproces en wordt hun groei zichtbaar. Deze resultaten worden steeds na afloop van deze toetsperioden in teamverband met elkaar besproken. Hierbij wordt bekeken welke interventies er moeten plaats vinden per groep/ leerjaar. Leerkrachten en intern begeleiders geven elkaar hierbij adviezen en feedback, good practices worden gedeeld. Deze worden meegenomen bij de vormgeving van het onderwijs in de periode die daarop volgt. Daarnaast maken we gebruik van de verschillende methodegebonden toetsen om te kijken of het aangeboden aanbod wordt beheerst. Hierbij kijken we kritisch of we aanpassingen moeten doen in ons aanbod om zo te zorgen voor een zo ononderbroken mogelijke ontwikkeling voor je kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 7,9% van de oud-leerlingen die onder hun advies presteren (vs. 11,8% landelijk), toont Kindcentrum Christoffel aan dat hun adviezen goed aansluiten bij het potentieel van leerlingen. De 25,4% bovenadvies-presteerders benadrukt de effectiviteit van hun doorstroombegeleiding, mogelijk gevoed door het intensieve mentorprogramma dat in het schoolplan wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

Iedereen uniek, samen één Op KC Christoffel vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en gezien wordt. Het mooiste wat je kan worden ben jezelf: je zelf mogen zijn, je talenten ontdekken en fouten mogen maken om te groeien. Op KC Christoffel doen we dit samen. Samen gaan we voor: Je kan het zelf! Je bent trots op wat je doet! Je hoort erbij! Iedereen doet mee en hoort erbij. We zijn er voor elkaar! We vinden het belangrijk dat elk kind in groep 8 terugdenkt aan een fijne Christoffeltijd, waarin hij/zij zich veilig heeft gevoeld en met het volste vertrouwen naar het voortgezet onderwijs gaat. We hebben een voorbeeldleerling Chris, waarin we samen met kinderen en ouders hebben vastgelegd wat we ieder kind willen meegeven naast dat ze goed kunnen lezen, rekenen en kennis hebben van de wereld. Denk bijvoorbeeld aan: goed kunnen samenwerken, leren presenteren en weten wat je talenten zijn. Onze grondhouding KC Christoffel is een plek met duidelijke afspraken en routines, zodat kinderen grenzen kunnen opzoeken en zich veilig kunnen ontwikkelen. Binnen KC Christoffel werken we met de grondhouding: Ik zorg goed voor mezelf Ik zorg goed voor de ander Ik zorg goed voor mijn omgeving. We leren kinderen om in verbinding te zijn met elkaar door samen te spelen, te werken en te delen. We leren kinderen rekening te houden met elkaar, zodat er ruimte ontstaat waarin iedereen zichzelf kan zijn. Door onze grondhouding zijn we een fijne plek voor ieder kind. Samenwerken Op KC Christoffel spelen en leren we samen. We werken we met onze kinderen vanuit de principes van coöperatief leren. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen kinderen aan de hand van specifieke didactische werkvormen die we inzetten op cognitief gebied, maar ook op sociaal emotioneel gebied. Deze didactische werkvormen ondersteunen bij de ontwikkeling op de samenwerkingsvaardigheden van de kinderen. Onze kinderen werken meerdere keer per dag met elkaar samen binnen een door de professional gekozen structuur. Wij bieden de didactische werkvormen zo aan dat kinderen samen kunnen overleggen, werken en bewegen tijdens de instructie of verwerkingsopdrachten. Interactie staat centraal. Kinderen zijn extra betrokken en gemotiveerd om te leren. De kinderen gaan in gesprek over de leerstof, ze geven elkaar uitleg, informatie en vullen elkaar aan. Ze zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. Kinderen leren zo van en met elkaar de stof te beheersen en kinderen leren samen te werken. Ze worden hierdoor ook sociaal sterker. We leren van en met elkaar. Samen genieten we ook van creativiteit, muziek, cultuur, sport, beweging en vieren.  Onderwijs op maat Je mag zijn wie je bent. Je wordt bij ons gezien. We bieden ondersteuning en begeleiding op maat in de groep, passend bij ieder kind. We streven naar een passende plek voor ieder kind (inclusief onderwijs). Ons team is hiervoor opgeleid. Naast goede begeleiding in de groep door de eigen leerkracht, hebben we ook mogelijkheden om kinderen extra te begeleiden buiten de groep als dit nodig is. Denk aan: Het Leerlab: voor extra ondersteuning op leergebied en een eigen leerlijn. Het Doe-lab: voor extra begeleiding bij talenten op praktisch vlak. De Thuiskamer, Schoolhond en Rots en water: voor extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied.  Bolleboos en Peergroep (hoogbegaafdheid): voor extra verrijking en verdieping om te leren leren, leren leven en leren voelen. LEES MINDER

Iedereen uniek, samen één en onze grondhouding

Samenwerken

Onderwijs op maat

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Christoffel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kindcentrum Christoffel wil elk kind zien en begeleiding op maat bieden. De school werkt handelingsgericht en heeft een sterke kwaliteitscyclus. Samen met ouders, kinderen en het team worden de onderwijsbehoeften van kinderen in kaart gebracht door middel van observaties, kindgesprekken, oudergesprekken en het leerlingvolgsysteem IEP (inzicht in eigen profiel), waarbij Hoofd, hart en handen centraal staan. Al deze gegevens worden gebruikt om de benodigde ondersteuning op maat te bieden. Het team is opgeleid om goed waar te nemen, te begrijpen wat ze waarnemen, een doelgericht plan te maken en de doelen met het kind te realiseren.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Christoffel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Christoffel gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, PO Vensters, sociogram, stoeltjesdans, Mijn Kleutergroep en een leerlingkaart extra ondersteuning.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Christoffel?

Kindcentrum Christoffel gebruikt de volgende methoden: Een doos vol gevoelens, Taakspel, Marietje Kesselsproject, Rots en Water en Rust in de klas, evenals diverse sociale spellen.