Kindcentrum Christoffel in Tilburg

Het team van Kindcentrum Christoffel in Tilburg

Current section: team
Zouavenlaan 77
5037 Tilburg

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Christoffel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Christoffel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Christoffel bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Christoffel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Christoffel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.4%)
Man (20.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Christoffel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.9%)
25-35 jaar (34.3%)
35-45 jaar (25.7%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (22.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Christoffel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (2.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Christoffel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Betrouwbaar Systeem op Kindcentrum Christoffel

Op Kindcentrum Christoffel zetten we ons in voor continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een eigen 'schoolschil' ingericht, een flexibel team van onderwijsprofessionals die klaarstaan. Deze specifieke formatie is bedoeld om uitval door ziekte of verlof van onze vaste leerkrachten efficiënt op te vangen. Hierdoor kunnen we garanderen dat de lessen gewoon doorgaan en uw kind ononderbroken begeleid wordt. De ervaringen binnen onze school laten zien dat dit systeem van personeelsvervanging uitstekend werkt. Het zorgt voor stabiliteit en een hoge kwaliteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van teamleden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze uitgangspunten

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Succesvol Leren

9

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor gedrag en leren
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Expert Onderwijskwaliteit voor onderwijsverbetering
Leerkrachtondersteuners voor dagelijkse hulp

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum Christoffel werken diverse specialisten om een optimaal leerklimaat te garanderen. Onze experts blijven op de hoogte van de nieuwste inzichten om het onderwijsaanbod continu te verbeteren en af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling. Onze leerkrachtondersteuners zijn dagelijks aanwezig en werken nauw samen met de leerkrachten om passend onderwijs te realiseren. Zij vormen een cruciale schakel in de ondersteuning van onze leerlingen. Specifieke ondersteuning bij dyslexie wordt geboden volgens een gestructureerd dyslexieprotocol. Dit stelt ons in staat om signalen vroegtijdig te herkennen, leerlingen nauwkeurig te volgen en ouders proactief te informeren. Door middel van cyclische besprekingen en gerichte handelingsplannen bieden we maatwerk. We faciliteren extra tijd bij toetsen en aangepaste materialen. Bij voldoen aan de criteria voor vergoed dyslexieonderzoek, begeleiden we het aanvraagproces. Een dyslexieverklaring is voor ons geen voorwaarde om extra ondersteuning te bieden, hoewel het voortgezet onderwijs dit wel kan eisen. Ouders die een onderzoek wensen buiten de gemeentelijke regeling, kunnen hiervoor zelf een bureau inschakelen.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn als Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor welzijn en leren
Remedial Teacher voor gerichte ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociaal-emotionele aspecten
Pedagogisch Educatief Professional voor pedagogische ondersteuning
Autismecoach voor begeleiding bij autisme
Trainers Rots & Water voor weerbaarheid
Rusttrainers voor concentratie

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen staat centraal bij Kindcentrum Christoffel. We creëren een veilige en positieve omgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen. Groepsbreed bevorderen we sociaal-emotionele groei door middel van 'Rust in de klas', coöperatief leren, taakspel en teambuildingactiviteiten. Onze grondhouding is gericht op het stimuleren van positieve interacties en zelfvertrouwen. Individuele ondersteuning is eveneens beschikbaar, in overleg met de intern begeleider. Dit kan bestaan uit Rots & Watertraining voor weerbaarheid, begeleiding door een autismecoach, ondersteuning van een coach voor hoogbegaafdheid, of consultatie met onze orthopedagoog.

9

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Sturen naar Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor gedrag en leren
Remedial Teacher voor gerichte aanpak
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor leerstrategieën
Pedagogisch Educatief Professional voor studievaardigheden
Coöpcoach voor samenwerkend leren
Taakspelbegeleiders voor motivatie
Thuiskamerbegeleiders voor structuur

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum Christoffel leggen we grote nadruk op de ontwikkeling van gedrag, een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. We hanteren een preventieve en positieve benadering om leerlingen te ondersteunen. We maken gebruik van methodieken zoals Taakspel om de motivatie en taakgerichtheid te vergroten. Coöperatieve werkvormen worden ingezet om zowel het gedrag als de sociale vaardigheden te verbeteren, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek. Op individueel niveau, in afstemming met de intern begeleider, bieden we ondersteuning gericht op executieve functies, het ontwikkelen van een growth mindset, het aanleren van rustmomenten en het optimaliseren van de dagstructuur. Deze gerichte aanpak helpt leerlingen om zelfstandiger en succesvoller te werken.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor leerondersteuning
Orthopedagoog voor ontwikkeling
Ergotherapeut voor fijne motoriek
Bewegingsfunctionaris voor gym en beweging

Toelichting van de school:

Onze toegewijde bewegingsfunctionaris verzorgt het bewegingsonderwijs voor alle leerlingen van Kindcentrum Christoffel. Zo stimuleren we een gezonde levensstijl en motorische vaardigheden. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van motoriek, gebeurt dit altijd in nauwe samenwerking met de intern begeleider. Samen zorgen we voor een passend plan dat aansluit bij de individuele behoeften van het kind.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

EHBO-er voor eerste hulp

Toelichting van de school:

Voor medische noodgevallen is onze gediplomeerde EHBO-er aanwezig om direct en adequaat hulp te bieden. De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen zijn onze hoogste prioriteit.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
32
Totaal specialisten
32
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs

Gedetailleerde Toelichting van Kindcentrum Christoffel

Bij Kindcentrum Christoffel geloven we sterk in de kracht van passend onderwijs. Ons primaire doel is om elk kind binnen ons centrum onderwijs en opvang op maat te bieden. We streven naar maximale inclusiviteit, waarbij het welzijn van zowel het individuele kind als de groep altijd voorop staat. Voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping op specifieke leergebieden, bieden wij een op maat gemaakte leerlijn in ons Leerlab. Dit is de plek waar kinderen die extra ondersteuning nodig hebben hun potentieel volledig kunnen benutten. Daarnaast bieden we gespecialiseerde hulp voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen die hierin extra begeleiding wensen, kunnen terecht in onze vertrouwde Thuiskamer of deelnemen aan het Rots en Water programma, speciaal ontworpen om weerbaarheid en zelfvertrouwen te vergroten. Ons onderwijs is standaard verrijkt met compacting en verrijking van de lesstof. Voor kinderen die behoefte hebben aan extra intellectuele uitdaging, zoals mogelijk meer- of hoogbegaafde leerlingen, hebben we het programma Bolleboos. Hierbij wordt de leerstof op een uitdagende manier aangeboden, waarna leerlingen weer terugstromen naar de reguliere lesstof binnen de groep zodra het doel is bereikt. Voor kinderen met een hoogbegaafdheid bieden we tevens een bovenschoolse peergroup aan. Hier werken deze leerlingen samen met gelijkgestemden van verschillende scholen in de omgeving, wat zorgt voor waardevolle interactie en verdere ontwikkeling. De Intern Begeleiders (IB'ers) spelen een cruciale rol in het coördineren van al deze extra ondersteuningsmogelijkheden. Zij zijn nauw betrokken bij elk kind dat meer nodig heeft dan de standaard ondersteuning binnen de klas. Onze IB'ers werken nauw samen met een multidisciplinair ondersteuningsteam. Dit deskundige team, bestaande uit de Intern Begeleider, de Begeleider Passend Onderwijs (BPO), de jeugdverpleegkundige van de GGD en het Schoolmaatschappelijk Werk (SMW), komt acht keer per jaar bijeen. Dit overleg is essentieel wanneer wij, in samenspraak met ouders en leerkrachten, signaleren dat een kind (tijdelijk) extra ondersteuning nodig heeft of mogelijk baat heeft bij externe jeugdhulp. Ouders zijn van harte welkom om deel te nemen aan deze overleggen. U kunt vrijblijvend advies inwinnen over de ontwikkeling van uw kind en gezamenlijk de beste vervolgstappen bepalen. Indien nodig kan er ook een aparte afspraak ingepland worden. Soms is extra ondersteuning van buitenaf nodig. Als Kindcentrum Christoffel, ondanks ons brede aanbod, niet volledig kan voldoen aan de specifieke behoeften van een kind, raadplegen wij onze partners van Samenwerkingsverband Plein013. De Adviescommissie van Plein013 denkt met ons mee en adviseert over de meest passende aanpak, expertise en ondersteuning. Zij bieden gespecialiseerd advies en ondersteuning, en helpen ons de juiste wegen te bewandelen wanneer een kind meer specialistische hulp nodig heeft. De Adviescommissie wordt altijd betrokken bij complexe casussen en bestaat uit adviseurs met diverse achtergronden en expertises. Kindcentrum Christoffel is aangesloten bij Samenwerkingsverband Plein013, gevestigd aan de J. Asselbergsweg 38 in Tilburg (013-2100130, info@plein013.nl, www.plein013.nl). Regionaal Thuiszitterspact: Voorkomen van Langdurig Schoolverzuim Onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling en zelfstandigheid van kinderen, waardoor zij een volwaardige plaats in de maatschappij innemen. Langdurig schoolverzuim, ook wel thuiszitten genoemd, kan de ontwikkeling van een kind belemmeren. Dit geldt voor zowel ingeschreven leerlingen die langdurig verzuimen als voor kinderen die helemaal niet ingeschreven zijn. Het Regionaal Thuiszitterspact, een samenwerking tussen onderwijs, gemeente, GGD en de Toegang, is erop gericht om thuiszitten te voorkomen of de periode ervan zo kort mogelijk te houden. Er wordt gestreefd naar een passend aanbod van onderwijs en zorg voor elk kind. Vrijstelling van onderwijs is een uitzondering en mag enkel verleend worden in directe afstemming met de leerplicht en de GGD, conform de vastgestelde gronden. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning bij Kindcentrum Christoffel Voor de komende schoolplanperiode hebben we ambitieuze plannen om ons inclusieve onderwijsaanbod verder te versterken. We willen een 'Rustplek' realiseren, een prikkelarme ruimte waar kinderen die overprikkeld zijn tot rust kunnen komen. Dit draagt bij aan het behoud van leerlingen binnen onze school. Daarnaast werken we aan de ontwikkeling van een 'Parelklas' voor leerlingen die uitstromen op praktijkniveau of lager. Deze klas biedt onderwijs op maat, nauw verbonden met de reguliere setting van ons kindcentrum, om uitstroom naar speciaal onderwijs te minimaliseren. We streven ernaar het ondersteuningsteam te versterken met groepsarrangementen via Plein013. Dit stelt ons in staat om kinderen nog beter, individueler en waar nodig intensiever te begeleiden. Hiermee kunnen we leerlingen met specifieke gedragsondersteuningsbehoeften binnen de school houden en uitstroom naar speciaal onderwijs (Cluster 4) voorkomen. De Thuiskamer wordt verder uitgebreid in samenwerking met de opvang. Hierdoor kunnen we niet alleen tijdens schooluren, maar gedurende de gehele dag dat kinderen binnen het Kindcentrum verblijven, ondersteuning op maat bieden. Een ontwikkelgroep werkt aan een doorlopende ondersteuningsstructuur tussen opvang en onderwijs, om een naadloze overgang en optimale begeleiding te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Kindcentrum Christoffel

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van Kindcentrum Christoffel?

Kwaliteitsborging op Kindcentrum Christoffel Op KC Christoffel streven we naar uitmuntend onderwijs. Door middel van gerichte kwaliteitsactiviteiten, ontwikkeld en uitgevoerd door ons voltallige team, realiseren we onze ambitieuze doelen. Deze zijn essentieel voor de brede ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen. Zo voldoen we niet alleen aan de vastgestelde normen, maar overtreffen we ook onze eigen hoge verwachtingen. Onze kernfilosofie is: als je zelf de kwaliteit niet definieert, bepaalt iemand anders dit voor jou. Door gezamenlijke inspanning en open communicatie creëren we consensus, consistentie en maximaliseren we de impact van ons onderwijs. Onze visie op kwaliteit rust op de volgende pijlers: We werken doelgericht en planmatig, met een duidelijke visie op de toekomst. We hanteren een cyclische benadering, zowel schoolbreed als binnen alle werkgroepen, wat een continu proces van verbetering en dialoog bevordert. We hanteren een onderzoekende houding: wat gaat goed, wat kan beter, en wat móét beter? We vieren gezamenlijk onze successen om motivatie en betrokkenheid te vergroten. Onze kwaliteitsaanpak kent periodieke focuspunten om gerichte vooruitgang te boeken. We communiceren transparant: we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. De dialoog vormt de basis voor alle leerprocessen binnen onze school. We interpreteren data gezamenlijk om effectieve interventies te ontwikkelen. We borgen onze afspraken en procedures middels kwaliteitskaarten. Kwaliteitscyclus Xpect013 Om de ondergrens van kwaliteit te bewaken en scholen te stimuleren tot continue ontwikkeling, heeft ons bestuur Xpect013 een gestructureerde kwaliteitscyclus geïmplementeerd. Deze cyclus kent jaarlijks vijf cruciale kwaliteitsmomenten, die onderling sterk samenhangen en elk een specifieke focus hebben: 1. Schoolfoto en Begroting (november): Dit moment biedt een jaarlijkse gelegenheid om vooruit te kijken naar de schoolontwikkeling, doelen en ambities binnen de vier domeinen van het koersplan van Xpect013. De meerjarenbegroting wordt hieraan gekoppeld voor een beleidsgestuurd financieel plan. 2. Opbrengstengesprek: Hier monitoren we de onderwijsresultaten, gebruikmakend van diverse databronnen zoals IEP M- en E-toetsen, sociaal-emotionele vorderingen en tevredenheidspeilingen. 3. Managementgesprek: De schoolleiding presenteert en verantwoordt de schoolontwikkeling, doelen en ambities conform het koersplan. Dit zelfevaluatieproces wordt gedeeld met het bestuur en leidt tot een reflectieve dialoog. 4. Ontwikkelgesprek: Dit gesprek, tussen het College van Bestuur en de directeur, richt zich op de persoonlijke en professionele groei van de directeur. 5. Schoolbezoeken: Om onze onderwijspraktijk te toetsen aan onze beschrijvingen, voert het College van Bestuur schoolbezoeken uit. Na afloop vindt een reflectief gesprek plaats met diverse teamleden. Onze actuele onderwijsresultaten zijn inzichtelijk via www.scholenopdekaart.nl. We identificeren proactief gebieden voor verbetering. Ons kwaliteitszorgsysteem op stichtingsniveau is een essentieel instrument om kritisch naar onszelf te kijken en de dialoog aan te gaan met onze belangrijkste stakeholders: leerlingen, ouders en leerkrachten. De tussentijdse resultaten worden tweemaal per jaar met het bestuur besproken tijdens een opbrengstengesprek. Doelstellingen uit het Schoolplan Professionele Leergemeenschappen (PLG's) Binnen onze diverse ontwikkelgroepen werken we continu aan kwaliteitsverbetering, gedreven door de vraag: wat gaat goed, wat kan beter, en wat moet beter? Door een lerende en professionele houding te cultiveren, bouwen we gezamenlijk kennis op voor het best mogelijke onderwijs. Om focus te behouden, hanteren we vier centrale pijlers, waaraan we dit schooljaar specifieke doelen koppelen, in nauwe samenwerking met onze kinderopvangprofessionals: Rijk Taalonderwijs Wij zetten vol in op rijk taalonderwijs, waarbij we uitgaan van hoge verwachtingen, betekenisvolle contexten en een bewuste doelgerichtheid. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen taalontwikkeling. Onze professionals zijn bekwaam in het afstemmen van het taalaanbod op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Rijk taalonderwijs betekent voor ons onderwijs dat de mogelijkheden van een kind centraal stelt, uitdagend is en rekening houdt met diverse leerbehoeften. Burgerschapsonderwijs Kindcentrum Christoffel bevordert de brede ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar in hun directe omgeving. We rusten hen uit met de vaardigheden en veerkracht die nodig zijn om succesvol en gelukkig te participeren in onze dynamische samenleving. We stimuleren zelfredzaamheid en zelfontwikkeling. Onze professionals bereiden kinderen voor op een veranderende toekomst en moedigen hen aan, en onszelf, om ‘out of the box’ te denken. Burgerschap is een fundamenteel onderdeel van ons onderwijs. Goed burgerschapsonderwijs toerust kinderen om te functioneren in een democratische en diverse samenleving, gebaseerd op eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen. Ze ontwikkelen kennis en vaardigheden, en worden aangemoedigd om eigen opvattingen te vormen en een democratische houding te ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we de methode ‘Blink Wereld’, die realistische situaties en contexten integreert. De kinderopvang werkt met ‘Startblokken’, waarbij de thema’s uit ‘Blink Wereld’ worden vertaald naar speelse activiteiten. Doorlopende Ondersteuningsstructuur Op Kindcentrum Christoffel ontvangt elk kind een individueel begeleidingsplan dat de onderwijs- en opvangperiodes omvat. Dit geïntegreerde plan maximaliseert de inzet van onze expertise, omgeving en financiële middelen. Indien nodig schakelen we externe expertise in. Dit stelt ons in staat om kinderen, van baby's en peuters tot leerlingen in de naschoolse opvang, passende ondersteuning te bieden binnen hun vertrouwde omgeving, wat zorgt voor stabiliteit en veiligheid. Spelend Leren Jonge kinderen leren optimaal door spel! Een rijke leeromgeving is cruciaal voor de hersenontwikkeling, waarbij spel de basis legt voor toekomstig leren. Op KC Christoffel faciliteren we dit op een betekenisvolle, doelgerichte manier, waarbij het kind centraal staat en medeverantwoordelijk is voor zijn eigen ontwikkeling. We gaan uit van het competente kind. In schooljaar 22-23 hebben onze professionals een gespecialiseerde scholing gevolgd ('t KAN) gericht op spelend leren. Deze scholing benadrukt tien essentiële voorwaarden (ankers) voor effectief spelend leren: De drie pedagogische pijlers (kind, professional, ruimte) Uitgaan van het competente kind Kinderen centraal stellen door hun vragen te beantwoorden Procesgericht werken boven productgericht werken Systematische documentatie van leerprocessen Diepgaande kennis van ontwikkelingsfasen Creëren van uitdaging in plaats van opdrachten Inspelen op de initiatieven van kinderen Het koesteren van verwondering Het observeren en begrijpen van gedrag

Hoe realiseert Kindcentrum Christoffel de gestelde onderwijsdoelen?

Elke ontwikkelgroep wordt geleid door een toegewijde kartrekker die het einddoel bewaakt en het proces stuurt. De kartrekkers komen regelmatig samen om voortgang te bespreken, uitdagingen te delen en successen te erkennen, en elkaar scherp te houden op de gezamenlijke doelstellingen. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met de directie en de tandemteams van opvang en onderwijs. Onze kwaliteit wordt geborgd in gedetailleerde kwaliteitskaarten. Deze documenten bevatten onze schoolbrede afspraken en kwaliteitsondergrenzen. Ze worden cyclisch geëvalueerd en waar nodig aangepast om optimale kwaliteit te garanderen.

Ontdek Ons Jonge Kind Programma: Spelend Leren bij Kindcentrum Christoffel

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Christoffel geloven we dat spelen de sleutel is tot de ontwikkeling van jonge kinderen. Een stimulerende leeromgeving waarin kinderen vrijuit kunnen spelen, legt de basis voor een optimale hersenontwikkeling. Door spelenderwijs verbindingen te leggen, halen we het beste uit elk kind. Wij hanteren een doelgerichte en betekenisvolle aanpak, waarbij het jonge kind actief betrokken wordt bij zijn of haar eigen leerproces. We zien ieder kind als competent en moedigen zelfstandigheid aan. Onze professionals hebben in schooljaar 2022-2023 de scholing 't KAN gevolgd, gericht op spelend leren. Deze scholing benadrukt tien essentiële voorwaarden voor effectief spelend leren. Denk hierbij aan het bieden van ruimte voor zelfstandige en gezamenlijke ontwikkeling, het luisteren naar de ideeën van kinderen, en het inspelen op hun initiatieven. Kennis van de kinderlijke ontwikkeling, het bieden van uitdagingen en het focussen op het leerproces, in plaats van enkel het eindproduct, zijn hierin cruciaal. Verder documenteren we de ontdekkingen en leerervaringen van kinderen, zodat zij trots kunnen terugkijken op hun groei. Door uit te gaan van het competente kind en de verwondering te koesteren, stimuleren we nieuwsgierigheid. We kijken ook naar het gedrag van kinderen om hen te leren samenleven en om te gaan met uitdagingen. In onze kleutergroepen bieden we een doordacht programma voor rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Met het volgsysteem ‘Mijn Kleutergroep’ monitoren we de voortgang en stellen we doelen op, wat zorgt voor een continu afgestemd onderwijs. De Kleuterperiode: Twee Jaar Bewust Spelend Leren Kindcentrum Christoffel kiest bewust voor een tweejarige kleuterperiode. Deze keuze is gefundeerd op onze visie op de brede ontwikkeling van jonge kinderen en actuele wetenschappelijke inzichten in de hersenontwikkeling. Het biedt kinderen de benodigde tijd en ruimte om spelenderwijs te groeien op zowel sociaal-emotioneel als cognitief gebied. Spel als Motor voor Ontwikkeling De kleuterfase is een cruciale periode waarin spel centraal staat. Spel is meer dan plezier; het is het middel waarmee kinderen de wereld ontdekken en essentiële vaardigheden ontwikkelen. Van samenwerken en probleemoplossend denken tot taalontwikkeling en het ontdekken van eigen talenten, alles vindt plaats binnen het spel. Wij vermijden onnodige druk op formeel leren en creëren een rijke speel- en leeromgeving die aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters. Deze aanpak, ondersteund door experts op het gebied van jonge kinderen, bevordert zowel het welzijn als de ontwikkeling. Individuele Ontwikkeling en het Jonge Brein Onderzoek, zoals dat van Hanneke Poot, toont de snelle ontwikkeling van het jonge brein aan, maar ook de grote individuele verschillen. Veel kinderen zijn pas rond hun zesde of zevende jaar klaar voor meer formeel onderwijs. Onze tweejarige kleuterperiode speelt hierop in, door kinderen de ruimte te geven zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. We bieden kinderen die meer tijd nodig hebben de nodige ondersteuning, terwijl we kinderen die er klaar voor zijn extra uitdaging bieden. Dit maatwerk zorgt ervoor dat ieder kind zich optimaal kan ontplooien. Een stevige basis voor de toekomst begint hier, met zelfvertrouwen en een positieve leerhouding. Samenwerken aan een Positieve Ontwikkeling Met ouders en verzorgers creëren we een warme, veilige en uitdagende omgeving. Kindcentrum Christoffel legt zo een solide fundament voor het verdere schooltraject, waarbij we de unieke talenten en behoeften van elk kind centraal stellen. Zo krijgt ieder kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Christoffel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum Christoffel biedt gespecialiseerde programma's en een rijke leeromgeving, speciaal ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat spelenderwijs leren, aandacht voor individuele ontwikkeling en een focus op sociaal-emotionele groei.

Kindcentrum Christoffel biedt gespecialiseerde programma's en een rijke leeromgeving, speciaal ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat spelenderwijs leren, aandacht voor individuele ontwikkeling en een focus op sociaal-emotionele groei.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integrale Kindcentra voor optimale ontwikkeling
Basisonderwijs met focus op jonge kinderen

Met welke partners werkt Kindcentrum Christoffel samen voor het jonge kind?

Ons kindcentrum werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Christoffel Kinderopvang en Kinderopvang De Burgemeester. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind.

Ons kindcentrum werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Christoffel Kinderopvang en Kinderopvang De Burgemeester. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind.

Team | Kindcentrum Christoffel in Tilburg | [2025] Schoolregister