
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke nadruk op praktijkgericht onderwijs: 46,16% van de leerlingen (vso + praktijkonderwijs) stroomt door naar het speciaal of praktijkonderwijs. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (49,7%). Hoewel 12,82% een gecombineerd vmbo-advies krijgt, blijft de uitstroom naar theoretische leerwegen beperkt (10,26% vmbo-(g)t en hoger). De school benadrukt maatwerk in doorstroombegeleiding, wat past bij haar expertiseprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Steenwijkerland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Om het onderwijs goed af te kunnen stemmen op de specifieke behoeften van de leerling en op de ontwikkelingen die hij of zij doormaakt, is het nodig om efficiënt te registreren. Daarvoor gebruiken we het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys en Cito LIB (leerling in beeld). De leerlingendossiers kunnen alleen door daartoe bevoegde medewerkers van ‘t Ravelijn worden ingezien. Onder bevoegde medewerkers verstaan we de directie, de betrokken (vak-)leerkracht, leerkrachtondersteuner, leden van de Commissie van Begeleiding (CvB), de logopedist en de leerlingenadministratie. Schoolvorderingen De groepsleerkracht stelt, onder verantwoording van de CvB, voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief op. Dit wordt met de ouders/verzorgers besproken en na akkoordbevinding ondertekend. Tijdens ouderavonden bespreken we de voortgang van de ontwikkeling. Het is belangrijk om de vorderingen van de leerlingen te volgen en te registreren. Daarom nemen we naast de methodegebonden toetsen ook methodeonafhankelijke toetsen af tijdens de toetsweken in januari en juni. Wij maken hiervoor gebruik van Cito-toetsen, die het reguliere basisonderwijs ook gebruikt. Voor het onderwijzend personeel zijn de toetsweken een mooi evaluatiemoment van de leerstof die iedere leerling krijgt aangeboden. Zo kunnen zij daar vervolgens met hun lesstof op aan sluiten. In het laatste jaar van het S(B)O nemen we bij de kinderen de doorstroomtoets ROUTE 8 af. Soms is aanvullend onderzoek noodzakelijk (bijvoorbeeld een WISC-test, een onafhankelijke intelligentietest). Deze informatie leggen we naast de gegevens van school. Aan de hand hiervan en de indrukken van de leerkracht brengt de school advies uit voor het vervolgonderwijs. Rapport Twee keer per jaar na de toets weken krijgen de leerlingen een rapport (schoolverslag). Hierin geven we een overzicht van de activiteiten en de gemaakte vorderingen. Op de contactmiddag of -avond geven we een toelichting op het rapport en krijg je de gelegenheid om vragen te stellen. Ook bespreken we de toets scores. Soorten toetsen Op onze school werken we met verschillende soorten toetsen: 01. Methode gebonden voortgangstoetsen: Een hoofdstuk in de lesmethode sluiten we af met een toets, die gaat over de aangeboden leerstof. Ook dictees vallen hieronder. In de bovenbouw krijgen de leerlingen leerwerk mee naar huis ter voorbereiding op een toets. 02. Methodeonafhankelijke toetsen (twee maal per jaar): Spelling: CITO. Technisch lezen: DMT en AVI. 03. Advies test voorschoolverlaters: ROUTE 8, eindtoets en indien nodig aanvullend onderzoek. Bijvoorbeeld een intelligentieonderzoek, onderzoek op het gebied van zelfredzaamheid en emotionele ontwikkeling. 04. Leerling in beeld/Kindbegrip: Twee maal per jaar screening op basis van sociaal-emotionele ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het zeer lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 2,56% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 35,9% van de leerlingen presteert boven hun adviesniveau, wat de effectiviteit van de overgangsbegeleiding onderstreept. Dit sluit aan bij de beschreven intensieve samenwerking met het voortgezet onderwijs in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Veiligheid Verantwoordelijkheid Respect We vinden de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen erg belangrijk. We hebben een duidelijke structuur in het volgen ervan. Twee keer per jaar vullen wij de vragenlijsten van Kindbegrip/ Leerling in beeld in. Hierop stemmen we de individuele doelen van je kind af. We bespreken iedere 6 weken alle leerlingen op onze school. Hieruit komen onder meer nieuwe handelingen en adviezen, waarmee we verder werken. In de CvB bespreken we leerlingen wekelijks in een multidisciplinair team. De jeugdconsulent van de gemeente Steenwijkerland sluit hier ook regelmatig bij aan. Positive Behavior Support (PBS) ‘t Ravelijn is sinds juni 2021 een volledig gecertificeerde PBS-school. Positive Behavior Support is gericht op het creëren van een omgeving die het aanleren van gewenst gedrag bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dat begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die we belangrijk vinden. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat hierbij past en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Zo creëren we een veilig en positief schoolklimaat, waarin elke leerling optimaal profiteert van het geboden onderwijs. De gekozen waarden binnen ’t Ravelijn zijn Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Hierbinnen bieden we gedragslessen aan. Het PAD-leerplan Het Programma Alternatieve Denkstrategieën/Proberen Anders te Denken (PAD) gebruiken we in alle groepen om de sociaal-emotionele ontwikkeling gericht te stimuleren. We besteden aandacht aan: Zelfcontrole; Het leren begrijpen van gevoelens; Het leren van problemen oplossen; Een positief zelfbeeld; Het leren omgaan met leeftijdsgenootjes. In de jongste groepen werken we met de voorloper van PAD: Ik ga voor PAD en de Doos vol gevoelens. In deze lesprogramma’s gaan we in op de gevoelens bang, boos, blij en verdrietig. In iedere lesgroep staat een bord waar alle leerlingen en leerkrachten ’s morgens bij binnenkomst hun gevoel ophangen. Tijdens de dagopening besteden we hier aandacht aan. Ook is er in iedere lesgroep - maar ook in de overige schoolruimten - een PAD-plek. Leerlingen kunnen zich hier even terugtrekken wanneer ze zich bijvoorbeeld boos, verdrietig of teleurgesteld voelen. De leerkracht begeleidt de leerling hierbij wanneer nodig. Een PAD-plek is absoluut geen strafplek. LEES MINDER
veiligheid
verantwoordelijkheid
respect
Wat is de werkwijze van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn zijn Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Respect, gebaseerd op PBS. Deze waarden zijn geïntegreerd in het schoolsysteem. De school biedt verschillende projecten aan leerlingen, zowel individueel als in kleine groepen of in de lesgroep, om hun sociale ontwikkeling te stimuleren. Voorbeelden van projecten zijn voorlichting over alcohol, roken, gamen en sociale media, psycho-educatie over autismespectrumstoornissen, Kids skills, seksuele voorlichting, SOVA training, extra bewegingsonderwijs, anti-pestprogramma's, Rots en water, Mediamatters en verschillende psycho-educatieve hulpmiddelen. In de plus- en praktijkklassen wordt jaarlijks de Schaal Emotionele Ontwikkeling (SEO) afgenomen om de emotionele ontwikkeling van de groep in kaart te brengen. Er is tevens een specifieke aanpak voor hoogbegaafde leerlingen. Deze aanpak omvat compacten van de lesstof, een top-down benadering en een focus op kernconcepten en 21st-century skills.
Welke registratievorm(en) gebruikt Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn?
Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn gebruikt 'Een doos vol gevoelens', het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), en diverse projecten op maat voor sociaal-emotioneel leren.