Openbare Daltonschool de Sleutel

De resultaten van Openbare Daltonschool de Sleutel in Schalkhaar

Current section: resultaten
Bakkerskamp 4
7433 EL Schalkhaar

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonschool de Sleutel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Openbare Daltonschool de Sleutel

Schoolweging
26.51
Spreiding
6.75

De schoolweging van De Sleutel Schalkhaar is 26,51 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Openbare Daltonschool de Sleutel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool de Sleutel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Zie 'streef_niveau' voor gegevens over fundamenteel niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

95.7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (boven de landelijke norm van 85%), waarvan 58.5% het streefniveau bereikt. Dit overtreft de school-specifieke signaleringswaarde van 51.8%, wat wijst op effectieve onderwijskwaliteit ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonschool de Sleutel?

De school adviseert relatief hoog: 18.5% vwo en 22.2% havo/vwo-advies (vergeleken met 18.6% en 10.9% landelijk). Praktijkonderwijs-advies komt met 3.7% lager uit dan de regio (7.4%). De focus op theoretische doorstroom sluit aan bij het Daltononderwijsconcept, dat zelfsturing en academische vaardigheden benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sleutel SchalkhaarGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In leerjaar 1 en 2 volgen wij de kinderen aan de hand van IEP (Inzicht Eigen Profiel) Leerlingvolgsysteem. Vanaf leerjaar 3 nemen wij twee keer per jaar de IEP af. Deze toetsen worden afgenomen in november en april. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten en ontwikkelingscoördinator geanalyseerd en in teamverband besproken. Wij gebruiken hiervoor verschillende analyse-instrumenten, zodat we ons opbrengstgericht passend onderwijs kunnen analyseren. Dit zetten we in bij de opbrengstbesprekingen, gericht op schoolniveau en groepsniveau. evalueren: zijn schoolambities bereikt / is het onderwijs passend geweest? analyseren: vaardigheidsgroei – leerstofbeheersing – betrokkenheid - ervaringen plannen: doorgaan met wat goed gaat – eventueel onderwijsplan aanpassen (schoolniveau) – interventies vaststellen (groepsniveau) – professionaliseringsafspraken uitvoeren van bovenstaande opbrengstbesprekingen gericht op kindniveau, waarvoor onderwijs niet passend is geweest. Voor kinderen waarvoor het onderwijs niet voldoende passend is geweest en die onvoldoende bediend worden met interventies op school- en groepsniveau, maken we individuele aanpassingen (leerkracht - ontwikkelingscoördinator). Formatieve reflectie Formatieve reflectie vormt een essentieel onderdeel van ons onderwijs. We leren kinderen om kritisch te denken en te kijken naar wat ze aan het oefenen zijn. Reflectie op hun werken en leren van je fouten zijn essentieel. Formatief toetsen en evalueren past daarom beter bij de brede doelen van ons onderwijs dan 'toetsen voor een cijfer'. Door het jaar op te delen in vier periodes met een afsluitende Bewijsweek, geven we leerlingen de kans om hun voortgang te tonen en vast te leggen in MijnRapportfolio. Dit proces helpt hen om voortdurend te leren, verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en hun volledige potentieel te bereiken. Met deze aanpak bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst waarin ze zelfstandig, zelfbewust en veerkrachtig zijn. De Bewijsweek is een speciaal ingerichte week waarin leerlingen de kans krijgen om te laten zien wat ze hebben geleerd. Ze presenteren hun werk en reflecteren op hun voortgang. Dit gebeurt op verschillende manieren, zoals presentaties, portfolio-inzichten, en gesprekken met leerkrachten en medeleerlingen. Deze week is bedoeld om niet alleen de academische prestaties te tonen, maar vooral ook bedoeld om de groei in vaardigheden zoals zelfstandigheid, samenwerken, en probleemoplossend vermogen te laten zien.

Zitten de oud-leerlingen van Openbare Daltonschool de Sleutel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk 25.3%), geen enkele leerling zit eronder. Deze resultaten onderstrepen het voorzichtige aanvangsadvies, zoals beschreven in het schoolbeleid: 'Kansrijk adviseren met monitoring in het VO'. De school past adviezen actief aan bij betere doorstroomtoetsresultaten.

Sociale ontwikkeling

Dalton en Vreedzaam Wij willen dat kinderen op onze school zich niet alleen optimaal ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij streven ook een optimale ontwikkeling na ten aanzien van de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. Onze school dient ook een school te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. In onze daltonschool streven we ernaar dat kinderen zelfbewust en met zelfvertrouwen in het leven (leren) staan, kunnen plannen en vooruitkijken, zelfstandig zijn, maar daarbij ook gericht zijn op samenwerking en op het dragen van (maatschappelijke, sociale) verantwoordelijkheid. Juist daarom is de aanpak van Vreedzaam passend bij onze daltonschool. Vreedzaam is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we kinderen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. Met Vreedzaam besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties, die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals: je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. LEES MINDER

Vertrouwd

Verantwoordelijk

Positief

Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool de Sleutel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Daltonschool de Sleutel evalueert structureel de doelen van de Vreedzame School en neemt jaarlijks de wettelijk verplichte veiligheidsmonitor af, met behulp van de Sociale Veiligheidsmonitor van Vensters en de vragenlijsten van IEP Hart & Handen. Er is een jaarlijkse Veiligheidscommissie van leerlingen die zich buigt over de veiligheid op school. De school maakt gebruik van deelinstrumenten zoals de Vragenlijst Groepsklimaat, het Borgingsinstrument en de Vragenlijst Onderzoek Vreedzaam.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool de Sleutel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool de Sleutel gebruikt de IEP LVS registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool de Sleutel?

Openbare Daltonschool de Sleutel gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.