
Schoolweging
De schoolweging van De Schalm Katendrecht is 32,05 , met een spreiding van 8,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,6% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijk verplichte 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit. De score is vrijwel gelijk aan vergelijkbare schonen (93,9%), wat passend is bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de signaleringswaarde van 38,7% ligt. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,05), hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,2% vmbo-(g)t en 16,7% vwo-advies (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lagere percentage havo-advies (4,2% vs. 16,1% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in lijn met regionale trends (1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schalm Katendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We monitoren onze kinderen met regelmaat: Om de resultaten op leergebied te beoordelen worden er 2 soorten toetsen afgenomen: Methode gebonden toetsen: De resultaten laten zien of leerlingen aan de norm van de toetsen voldoen en welke kinderen extra instructie nodig hebben Landelijke niet-methode gebonden toetsen: De resultaten maken duidelijk hoe we scoren in vergelijking met andere basisscholen in Nederland en in hoeverre onze aanpak werkt of moet worden gewijzigd. Deze toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen (midden en eind). Groep 8 maakt in november de Begin-toets en in februari de doorstroomtoets. Dit zijn extra meetmomenten om tot een passend eindadvies te komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,5% van de oud-leerlingen zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. De 26,3% die boven advies presteert, onderstreept de zorgvuldige advisering. De hoge score voor 'op advies' (63,2%) sluit aan bij het gestructureerde traject van pre-advies tot Doorstroomtoets, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
1. Missie. Onze leerlingpopulatie is buitengewoon divers en rijk aan verschillende achtergronden en ervaringen. Ze komen uit alle lagen van de bevolking. Wij willen voor hen een basisschool te zijn met een brede kijk op de wereld, met een stevige basis en met een klinkende reputatie, waar onze kinderen maximale resultaten behalen en als verantwoorde, creatieve, jonge burgers overstappen naar het voortgezet onderwijs: We leiden ze op tot de burgers van morgen We gaan voor kansengelijkheid en bieden iedereen brede basisvaardigheden We stimuleren om altijd te blijven leren en te vernieuwen 2. Waarden We werken actief en voortdurend aan onze waarden. We benaderen onze kinderen positief waardoor we problemen met gedrag voorkomen (Positive Behavior Support). Samenleven en verschillen overbruggen gaan niet vanzelf. We leren onze leerlingen op een aansprekende, duidelijk manier welk gedrag er van elk lid van onze gemeenschap op iedere plek in onze leeromgeving verwacht wordt. Daardoor heerst er een fijne sfeer en is het er veilig. Uit de tevredenheidspeilingen van 2024 blijkt dat alle betrokkenen dat onderschrijven. 3. Uitgangspunten Onze leerlingen leren door modelen. Wij leven het leven voor. Wij geven het goede voorbeeld in een mini- maatschappij waar gefilterd het buitenleven doordringt. Wij houden daarbij rekening met hun levensfase. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de aanpak van De Schalm Katendrecht voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Schalm Katendrecht monitort de sociale veiligheid van leerlingen via Vensters en door observatie. Digitale vragenlijsten worden gebruikt (vanaf groep 5 door de kinderen zelf). De resultaten worden geanalyseerd door leerkrachten en intern begeleiders, waarna passende interventies worden ingezet op leerling- en/of groepsniveau, zoals klassengesprekken, individuele gesprekken, inzet van schoolmaatschappelijk werk of trainingen. Een gedragsprotocol beschrijft grensoverschrijdend gedrag, de aanpak en de consequenties, inclusief een time-out regeling en reglement bij schorsing/verwijdering. Er is tevens een pestprotocol aanwezig.
Welke registratievormen gebruikt De Schalm Katendrecht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schalm Katendrecht gebruikt 'Leerling in Beeld' en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.