Wat is een time-out eigenlijk?
Stel je voor: even de rode kaart. Een time-out is dat – een pedagogische ingreep waarbij een leerling even uit de groep wordt gehaald, niet om te straffen, maar als reactie op gedrag dat storend is. Het doel is simpel: de leerling de kans geven om rustig te worden en weer 'aan boord' te komen, zodat die daarna weer mee kan doen in de les. Denk aan een paar minuten bij de coördinator of een kwartiertje aan een rustige tafel – meer is het vaak niet.
Waarom een time-out?
Het idee achter een time-out is om negatieve patronen te doorbreken. Even een pauze van de situatie, zodat zowel de leerling als de rest van de klas even 'af kunnen koelen'. Belangrijk: het is geen straf, maar een manier om iemand te helpen zijn eigen gedrag te sturen. Na de time-out is er een goed moment om te praten. Wat gebeurde er? Hoe kan het anders? Zo help je een leerling om andere, betere keuzes te maken.
Time-out versus schorsing: een wereld van verschil
Vergis je niet: een time-out is iets heel anders dan een schorsing. Een time-out is een korte, interne correctie. Een schorsing daarentegen, is een veel heftiger middel. Daarbij wordt een leerling tijdelijk van school gestuurd, meestal na serieuze misstappen. Denk aan herhaaldelijk spijbelen of vandalisme. Een time-out is dus een lichte interventie, terwijl een schorsing een zware sanctie is.
Kortom...
De time-out is een waardevol hulpmiddel in het onderwijs om ongewenst gedrag om te buigen en leerlingen te helpen met hun persoonlijke ontwikkeling. Mits goed gebruikt natuurlijk! Het is belangrijk dat een time-out gezien wordt als een kans tot gedragsverandering, en niet als een straf. Zo draagt het bij aan een fijne, veilige leeromgeving voor iedereen.