Openbare Basisschool De Kameleon
Slotjesveld 9 C
4902 ZP Oosterhout

Schoolweging

Schoolweging
38.69
Spreiding
4.31

De schoolweging van De Kameleon Oosterhout is 38,69 , met een spreiding van 4,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (91,8%), voldoet de school hiermee ruimschonds aan de basiskwalificatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 42,0%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 30,3%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviseertraject focust op praktische routes: 20% praktijkonderwijs (landelijk: 1,01%) en 20% vmbo-k (vs. 9,17% regio). Toch is er ruimte voor theoretische doorstroom: 30% vmbo-(g)t en 10% havo. Het hoge percentage 'onbekend' (10%) vraagt om opheldering in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Kameleon OosterhoutGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voortgangsgesprek Vanaf de kleuterklas heeft u met de leerkracht van uw kind 3 keer per jaar een voortgangsgesprek. De gesprekken cyclus op onze school ziet er als volgt uit; September; Unit 1 t/m 4 startgesprekken Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht. November; Unit 2 t/m 4 voortgangsgesprekken. Januari; Unit; 1 voortgangsgesprekken, Groep 8; voorlopig adviesgesprekken voor het voortgezet onderwijs. Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht. Maart; Unit 2 t/m 4 voortgangsgesprekken. Juni; Unit 1; voortgangsgesprekken, Groep 7; voorlopig breed advies VO. Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht. Voor Unit 2, 3 en groep 8 zijn er optionele gesprekken. Dit kan op initiatief van de leerkracht of op aanvraag van de ouder of verzorger. Natuurlijk is er ook ruimte voor een extra gesprek met de leerkracht in de periodes tussen de gesprekken. Samen met de ouder en de leerling bespreken we op welk niveau de leerling zich bevindt en welke doelen gesteld worden om een reële en passende uitstroom te bereiken. We hechten er veel waarde aan om open en transparant gedurende de hele schoolloopbaan met elkaar om te gaan. Rapporten Bij de voorschool en Unit 1 krijgen de kinderen op onze school een Portfoliomap. Kinderen zijn vaak super trots op hun portfoliomap! De map bestaat uit werkstukken en werkjes waar ze trots op zijn. Vanaf unit 2 krijgen de kinderen 2 maal per jaar een rapport; het winter (februari/maart) en het zomer (juni/juli) rapport. Methode onafhankelijke toetsen Wij werken met het leerlingvolgsysteem IEP van bureau ICE. Deze toetsen nemen we af op de momenten: januari/februari en mei/juni. DE IEP toetsen zijn gemaakt door een onafhankelijk toets instituut en staan dus los van de methode die wij op school gebruiken. De resultaten geven een goed beeld van de vooruitgang in ontwikkeling van uw kind. Wij nemen op school de toetsen af voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden. Daarnaast maken we gebruik van AVI en DMT om de leesvorderingen in de gaten te houden. Tijdens het derde voortgangsgesprek in feb/maart worden de toets resultaten en de ontwikkeling van uw kind besproken. In het rapport vindt u een overzicht van de IEP toetsen. De normering wordt tijdens het voortgangsgesprek uitgelegd. De ontwikkeling van de peuters en kleuters wordt bijgehouden in KIJK!-registratie en met Mijn Kleutergroep en Mijn Peutergroep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies (landelijk: 25,27%), terwijl eveneens 25% onder het advies scoort (landelijk: 11,81%). Deze polarisatie weerspiegelt mogelijk de grote verschillen in leerlingcapaciteiten. De school zet volgens eigen beleid in op 'kansrijk adviseren', maar de werkelijkheid lijkt complexer.

Sociale ontwikkeling

De Kameleon wil bijdragen aan de zelfstandigheid, het zelfbewust zijn en het respectvol zijn ten aan zien van de omgeving van haar leerlingen. Dat doet de school door in woord en daad dit gewenste gedrag dagelijks voor te doen en uit te dragen. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet altijd. Daarom handelen onze leerkrachten volgens de methodiek van PBS. Hierbij horen duidelijke gedragsverwachtingen naar de leerlingen, lessen om dit aan te leren, modeling (voordoen) door de leerkrachten en correctie vanuit duidelijke en positieve benadering. Wij vinden veiligheid, duidelijkheid en structuur een onderdeel van een fijne schoolomgeving. Daarnaast vinden wij een goede groepsdynamiek essentieel om goed en effectief onderwijs te kunnen geven. De sociale opbrengsten volgen wij middels "Hart en ziel", de vragenlijst sociale veiligheid en de groepsdynamische observaties in de groepen. Met behulp van deze gegevens wordt bekeken wat een groep en /of een individueel kind nodig heeft. LEES MINDER

Veiligheid

Duidelijkheid

Respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kameleon voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de school vinden hun oorsprong in de kernwaarden van Openbaar Onderwijs. De kernwaarden zijn gespecificeerd naar de onderwijsbehoefte van de leerlingen en komen samen in de 'gouden schoolregels'. Deze regels hebben betrekking tot de waarden. Door aandacht te hebben voor elkaar en voor de omgeving, ontwikkelen de leerlingen een respectvolle en zorgzame houding. Deze waarden worden dagelijks uitgedragen in het gedrag van de leerkrachten en komen tot uiting in de communicatie. De methodiek die gebruikt wordt is PBS en de Gelukskoffer. De school registreert o.a. met Hart & Ziel, Kijk! en de sociale monitor. De Sociale monitor bestaat uit tevredenheidsonderzoeken voor leerlingen, leerkrachten en ouders, en het veiligheidsonderzoek voor leerlingen en medewerkers. Resultaten zijn onderdeel van de zelfevaluatie en worden gepubliceerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Kameleon gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Hart en Ziel, Gelukskoffer

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kameleon?

Openbare Basisschool De Kameleon gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), De Gelukskoffer, Saar is niet gek.