Wat houdt modeling in het onderwijs precies in?
Modeling, in de onderwijswereld ook wel bekend als observatie- of sociaal leren, draait om het idee dat leerlingen leren door te kijken naar anderen en hun gedrag over te nemen. Denk aan een docent, een medeleerling, of zelfs een inspirerend personage uit een boek. Albert Bandura benadrukte al dat leren niet alleen komt uit eigen ervaring, maar ook uit het zien van wat anderen doen en de gevolgen daarvan. Het is dus leren door het goede voorbeeld te volgen.
De docent als spiegel: de rol van modeling
Docenten hebben een sleutelrol in modeling. Ze zijn als het ware een spiegel voor hun leerlingen. Door zelf gewenst gedrag te laten zien – denk aan effectieve probleemoplossing, open communicatie, of gewoonweg plezier in het vak – geven ze leerlingen een concreet voorbeeld. Het is meer dan alleen vertellen hoe het moet; het is laten zien. Een docent die gestructureerd een probleem aanpakt, laat bijvoorbeeld concreet zien hoe je tot een oplossing kan komen.
Modeling in de praktijk: zo pas je het toe in de klas
Modeling is verrassend breed inzetbaar. Een simpele manier is 'hardop denken' bij het oplossen van een som of het schrijven van een stuk tekst. Deel je denkstappen! Maar ook het laten zien van sterk werk van andere leerlingen is krachtig, zeker als je uitlegt wat dat werk zo goed maakt. Zo leren ze niet alleen van jou, maar ook van elkaar. Kortom, creëer situaties waarin leerlingen van elkaar kunnen leren door observatie.
Conclusie: de kracht van het goede voorbeeld
Modeling is een waardevolle methode om actief te leren. Het is meer dan simpelweg nadoen; leerlingen leren door te observeren, analyseren en vervolgens het gedrag toe te passen. Door bewust hun voorbeeldrol te benutten, kunnen docenten op een positieve manier de ontwikkeling van leerlingen stimuleren, soms zelfs zonder dat de leerling het door heeft.