
Schoolweging
De schoolweging van De Tjongeling is 29,03 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,2% score voldoet de school ruimschoots aan het fundamentele niveau (signaleringswaarde 85%). Dit ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk vergelijkingscijfer van 96,4%, wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een spreiding van vmbo-b (11,1%) tot vwo (11,1%), met nadruk op tussenliggende niveaus: 22,2% vmbo-k/-gt en 22,2% vmbo-gt/havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat aansluit bij de sterke theoretische focus in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Tjongeling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
215.7 | 215.7 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De borging in ons document Passende Aanbod is de basis van het onderwijs in de groep. Het is belangrijk dat er een sterke basis is. Ons onderwijs kenmerkt zich door doelgerichte instructie, een taakgerichte werksfeer en een actieve betrokkenheid van de kinderen. Deze items zijn van groot belang voor het bepalen van het type instructie. Op onze school gaat uit van het werken met drie groepsniveaus: Basisinstructie, intensieve instructie en “meer” instructie (B, I, M). Van “meer” naar anders. Vanzelfsprekend hebben we ook aanbod dat gericht is op meer uitdaging. Dit gaat uit van een kortere instructie. In eerste instantie krijgen kinderen daarbij extra opdrachten en moeilijker werk. Naar mate de (ontwikkelings-)voorsprong van deze kinderen groter is, wordt de reguliere leerstof compacter en krijgen zij een eigen programma dat meer gericht is op hun andere manier van denken en leren. In deze routes ligt het accent steeds meer op de ‘hogere orde vragen’ (taxonomie van Bloom): Analyseren: Het opdelen van informatie in de verschillende onderdelen Evalueren: De waarde van ideeën, materialen en methoden beoordelen door het ontwikkelen en toepassen van criteria. Creëren: Ontwikkelen van nieuwe ideeën, oplossingen of producten. Van “basis” naar minder: Vanzelfsprekend hebben wij ook een Passend Aanbod dat gericht is op meer ondersteuning. Deze gaat uit van meer herhaling, kleinere stappen en extra oefening. Naar mate de ondersteuningsbehoefte van de kinderen groter is, wordt de aanpak intensiever en individueler. Waar nodig wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld en gaan kinderen een eigen leerlijn volgen. In dit aanbod ligt het accent steeds meer op de ‘lagere orde vragen’ (taxonomie van Bloom): Onthouden: Het kunnen ophalen van specifieke informatie Begrijpen: Betekenis geven aan informatie Toepassen: Strategieën, concepten, principes en theorieën in nieuwe situaties gebruiken.De uitdaging binnen dit aanbod is om een effectieve en doorgaande lijn te vinden. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het WMK model opbrengsten. Het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt) bevat een aantal indicatoren voor de beoordeling van de resultaten van de school. Deze indicatoren zijn: De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De taalresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De rekenresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van acht jaar. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. De sociale competenties van de leerlingen liggen op het niveau dat mag worden verwacht. De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie. De leerlingen functioneren naar verwachting in het vervolgonderwijs. Ons burgerschapsonderwijs krijgt, in onze omgeving en met onze ouders en leerlingen, vorm en inhoud. Wij kennen de vereisten zoals die in: Artikel 5, derde lid van de WPO aan burgerschapsonderwijs worden gesteld. Tenslotte sluit ons burgerschapsonderwijs aan op het Onderzoekskader van de inspectie bij:OP1 Aanbod en VS2 Schoolklimaat. De doelen zijn in ons beleidsstuk gespecificeerd naar leerjaar, leerdomein en onderwijsniveau. De leerdoelen zijn in concrete termen geformuleerd zodat vastgesteld kan worden of deze zijn behaald. In onze vierjarenplanning hebben we opgenomen dat we het aspect Opbrengsten jaarlijks diagnosticeren. Met behulp van de diagnose (WMK)scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur. In dit document worden de onderwijskwaliteiten volgens de inspectiebeoordelingen uitgewerkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
90% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Het relatief lijke percentage bovenadvies (10%) weerspiegelt mogelijk conservatieve inschattingen.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een veilige leeromgeving. Dit blijkt uit de jaarlijkse vragenlijst die door leerlingen van groep 5-8 wordt ingevuld. ( sociale veiligheid, leer- en leefomgeving). Het veiligheidsbeleid is aanwezig. Er zijn weinig incidenten, we hebben een uitdagend plein met veel ruimte om te spelen. Vaak staan meerdere leerkrachten op het plein. Niet omdat het moet i.v.m. ordehandhaving, maar vooral omdat we op deze manier vaak de ongeregeldheden/irritaties voor kunnen zijn. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, plezierig en ondersteunend. Het team is toegankelijk, heeft humor en geeft regelmatig complimenten. Leerlingen zijn vriendelijk en ontspannen. Een positieve feedback is vanzelfsprekend. De leerlingen van groep 5-8 geven onze school een 8,7 als rapportcijfer. De thema’s veiligheidsbeleving, optreden van de leraar, opstelling van de leerling, welbevinden, fysieke, sociale en psychische veiligheid en als laatste het onderdeel materiële zaken scoorden allen tussen de 3,5 en 4. De school scoort gemiddeld een 3,7: goed. LEES MINDER
Rekening houden met elkaar
Kom afspraken na
Iedereen hoort erbij
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Tjongeling voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Tjongeling neemt jaarlijks tevredenheidsenquêtes af bij leerlingen, ouders en leerkrachten. Daarnaast wordt de sociale veiligheid tweejaarlijks gemeten. De rapportages worden besproken met de leerlingenraad, de MR en het team. Er wordt gewerkt met het nieuwe LOVS Cito in Beeld, waaronder Viseon voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen uit groep 5-8 vullen leerlingvragenlijsten in. Op basis van de rapportages worden aanpassingen gedaan aan de lesstof op groeps- of individueel niveau. Er is wekelijks aandacht voor sociaal-emotionele vorming, evenals dagelijkse informele gesprekken over het welzijn van de leerlingen. In de bovenbouw vinden app-kwartiertjes plaats waarin de leerkracht samen met de leerlingen bespreekt hoe om te gaan met sociale media.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Tjongeling om sociale ontwikkeling in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Tjongeling gebruikt Viseon om sociale ontwikkeling in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Tjongeling?
Openbare Basisschool de Tjongeling gebruikt Leefstijl en Building Learning Power als methoden voor sociaal-emotioneel leren.