WereldKidz Bolenstein
Harmonieweg 6
3603 BN Maarssen

Schoolweging

Schoolweging
25.09
Spreiding
7.12

De schoolweging van WereldKidz Bolenstein is 25,09 , met een spreiding van 7,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is consistent hoger dan het landelijk gemiddelde van 97,3%, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 66,9%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 58,1% vwo-advies (tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen). Desondanks valt 9,7% vmbo-(g)t-advies op, wat aansluit bij de schoolweging-spreiding. De combinatie havo/vwo (19,4%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWereldKidz BolensteinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen ons onderwijsconcept STA4Kidz staat de brede ontwikkeling van kinderen en de te behalen leerdoelen centraal. We stemmen ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoefte van de kinderen door voor de basisvakken te werken met onderwijsarrangementen. Daarvoor is het belangrijk informatie te verzamelen over het leerproces van de kinderen. Op basis van onder andere observaties, leerlingwerk, opdrachten, presentaties en toetsen bepaalt de leerkracht voor de basisvakken welke instructie en verwerking een kind nodig heeft. Er staan voor ons steeds drie kernvragen centraal: Waar werkt de leerling naartoe? Waar staat de leerling nu ten opzichte van de beoogde doelen? En welke actie is nodig om de leerling verder te helpen? Er is daarbij steeds aandacht voor de vraag hoe het met het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen is gesteld. Hoe hoger het welbevinden en de betrokkenheid, hoe groter het effect van ons onderwijs op de ontwikkeling van de kinderen. Wij werken met het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito: Leerling in beeld. We hebben passend bij ons onderwijsconcept STA4Kidz een bewuste keuze gemaakt in welke toetsen we een waardevolle aanvulling vinden op alle informatie die we al verzamelen. In de groepen 3 t/m 5 nemen we bij de leerlingen die in de leesdojo zitten de DMT/AVI toetsen af. De LVS toetsen worden verder ingezet als dat nodig is voor een (extern) onderzoekstraject van een leerling, bijvoorbeeld voor een verklaring dyslexie/dyscalculie of een aanvraag van een arrangement bij het samenwerkingsverband. Vanaf groep 6 worden de LVS toetsen relevant in verband met de overgang naar het voortgezet onderwijs en om na te gaan of we op koers liggen voor het behalen van de einddoelen van het basisonderwijs, de zogenoemde referentieniveaus. Alle leerlingen van de groepen 6 t/m 8 maken tweemaal per jaar (oktober en februari) de toetsen van het LVS: rekenen, (werkwoord)spelling en begrijpend lezen. De LVS toetsen worden afgenomen tijdens de reguliere lessen. De gegevens uit de LVS toetsen vormen daarmee een aanvullend puzzelstukje.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,3% van de leerlingen presteert onder advies, lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. De 25,6% die boven advies scoort, onderstreept de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het POVO-proceduresysteem.

Sociale ontwikkeling

Op onze scholen vinden wij het belangrijk dat wij ons onderwijs niet alleen aanpassen op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, maar ook op de sociaal emotionele ontwikkeling (SEO) en de ontwikkeling van de werkhouding en het leren leren. Om goed te kunnen leren is het van groot belang om goed in je vel te zitten en tools te krijgen om tot leren te komen. We willen onze leerlingen veerkracht meegeven om uitdagingen aan te durven gaan. LEES MINDER

Samenwerken

Eigenaarschap

Respect

Wat is de werkwijze van WereldKidz Bolenstein voor sociale ontwikkeling?

Op WereldKidz Bolenstein is de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding en het leren leren belangrijk. De school geeft leerlingen veerkracht om uitdagingen aan te durven gaan. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over hoe leerlingen met elkaar omgaan tijdens het werken, leren en spelen. De afspraken zijn verbonden met de kernwaarden van de school: respect, samenwerken en eigenaarschap. WereldKidz Maarssen is een gecertificeerde Rots&Waterschool. Er worden wekelijks lessen in sociaal burgerschap gegeven, zoals Rots&Water en lessen gericht op executieve functies, mindset/leerkuil, sociale talenten en burgerschap. De school is ook een Talentfluisterschool, waarbij activiteiten rondom de 39 talentgebieden van Luc Dewulf en Els Pronk zijn verwerkt in de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Elke locatie heeft een SEO-coördinator en een intern contactpersoon (vertrouwenspersoon). De SEO-coördinatoren bespreken het sociaal-emotionele klimaat met de leraren. Er is een anti-pestprotocol aanwezig en de intern contactpersoon zet de No Blame Approach in bij ernstige pestproblematiek. De kinderen leren spelenderwijs om te gaan met alle aspecten van samenwerken, samen leren en samenleven. De lessen binnen het thematisch onderwijs dragen bij aan burgerschap. Er zijn jaarlijks themaweken rondom burgerschap, schoolwaarden, democratie, mediawijsheid, diversiteit, duurzaamheid, lentekriebels en afscheid nemen. Levensbeschouwing en gezond gedrag zijn onderdeel van het lesprogramma. Op openbare scholen kunnen lessen vormingsonderwijs worden gegeven als ouders daarom vragen en dit praktisch georganiseerd kan worden.

Welke registratievormen gebruikt WereldKidz Bolenstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WereldKidz Bolenstein gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Bolenstein?

WereldKidz Bolenstein gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots & Water, methodes voor executieve vaardigheden en mindset en Kindertalentenfluisteraarschool.