
Schoolweging
De schoolweging van De Iekmulder is 29,70 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,3% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score overtreft zelfs het regionaal gemiddelde (95,9%), wat wijst op een solide basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het regionaal gemiddelde van 57,8%. Dit reflecteert de effectieve inzet van adaptieve lesmethoden, zoals vermeld in het schoolplan 2022.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gelijke verdeling over zes niveaus van vmbo-b/k tot havo (elk 16,67%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,6% vwo adviseren. De focus ligt op doorstroom naar havo (16,67% vs. 16,07% regio), met aandacht voor praktische leerwegen zoals vmbo-k/gt (16,67% vs. 5,64% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Iekmulder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Of we goed onderwijs bieden kan op verschillende manieren bekeken worden. Onze school hecht, naast het opdoen van kennis, veel waarde aan het leren leren, samenwerken, ontwikkelen van zelfvertrouwen en eigenaarschap van de kinderen van het eigen leerproces. Daarom hebben we gekozen voor een rapport in de vorm van een ontwikkelingsportfolio. In het ontwikkelingsportfolio willen we de ontwikkeling van het kind zichtbaar maken. De ‘bewijsstukken’ in het portfolio en de resultaten van methodetoetsen en Citotoetsen vormen tezamen de aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan over zijn/haar ontwikkeling. Dit gesprek, het Driehoeks gesprek (leerkracht, kind, ouders) en het portfolio vormen onze manier van kijken naar de resultaten die behaald zijn. Uit de opbrengsten van de citotoetsen die zijn afgenomen, is gebleken dat begrijpend lezen aandacht nodig heeft. Zo zal modelen door de leerkracht, aandacht voor woordenschat voorafgaand aan het verwerken van de teksten, oefenen van studievaardigheden op Snappet dit schooljaar centraal staan. Daarbij zullen we ons richten op succeservaringen van de kinderen m.b.t. het begrijpend lezen, waardoor de motivatie van de kinderen omhoog zal gaan. Objectieve meting van de resultaten vinden plaats door te kijken naar de resultaten van gestandaardiseerde toetsen die we tweemaal per jaar afnemen bij de groepen 3 t/m 8 in januari/februari en in mei/ juni. Dit heet het Cito- LIB (Cito Leerling In Beeld). Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. Voor groep 1/2 gebruiken we Cito Kleuter in Beeld. Dat is een observatie instrument.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 30% boven het advies scoort. Deze prestatie onderstreept de zorgvuldige advisering en de 'Friese Plaatsingswijzer'-methodiek die talentherkenning centraal stelt.
Sociale ontwikkeling
Binnen ons onderwijs staat het welbevinden van onze kinderen voorop. We leren van en met elkaar. Kinderen zien de wereld als één geheel. Daar speelt ons onderwijs op in door samenhang tussen de vakken en leerinhoud aan te bieden. We werken met leerstofjaarklassensysteem en combinatiegroepen. De basisvaardigheden rekenen, taal, lezen en schrijven en burgerschap bieden wij zorgvuldig aan. De Iekmulder werkt daarnaast volgens het leerplan International Primary Curriculum (IPC). IPC is een programma voor het basisonderwijs dat zich niet alleen richt op het vergaren van kennis, maar ook op vaardigheden en het krijgen van inzicht. Onze school biedt betekenisvol en eigentijds onderwijs, dat zoveel mogelijk in samenhang wordt aangeboden. Thema’s vanuit IPC vormen de paraplu voor de doelen voor taal, wereldoriëntatie, techniek en beeldende vorming. Wij brengen onze kinderen houdingen en vaardigheden bij zodat zij zich in onze complexe maatschappij kunnen handhaven. We stimuleren de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind door het bevorderen van het zelfvertrouwen en het leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf en anderen. Wij bereiden onze kinderen voor op het burgerschap van de toekomst. LEES MINDER
Samenwerken en autonomie
Samenhang en respect
Plezier en enthousiastme
Wat is de werkwijze van Basisschool De Iekmulder voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Iekmulder maakt gebruik van het programma KiVa, een schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De nadruk ligt op de groep als geheel, met het motto: Samen maken we er een fijne school van! De school gebruikt dezelfde taal in alle groepen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Iekmulder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Iekmulder gebruikt de WMK Veiligheidspeiling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Iekmulder?
Basisschool De Iekmulder gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.