
Schoolweging
De schoolweging van Margriet is 30,94 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,45% scoort de school ruim boven de landelijke ondergrens van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit blijft echter 3,78 procentpunt achter bij vergelijkbare scholen (95,23%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,59% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact aansluitend bij de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5%. Dit toetst de school af op haar eigen populatie, maar ligt wel 11,77 procentpunt onder vergelijkbare scholen (55,36%). De focus op maatwerk lijkt hier nodig.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen polarisatie: 44,44% vmbo-b tegenover 22,22% vwo (vergeleken met 5,52% en 18,61% regionaal). Dit reflecteert de brede diversiteit in de leerlingenpopulatie. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) blijft significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Margriet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.87 | 175.2 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse toetsen De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. De toetsen worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar afgenomen. Leerlingen worden ondersteund in het behalen van deze tussenresultaten door in de eerste plaats een veilig en prettig schoolklimaat te bieden waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en goede lessen te geven middels het directe instructiemodel waarbij we in niveaus differentiëren. Tevens wordt er gewerkt met het stellen van groepsdoelen en individuele doelen met de leerlingen. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe en ontstaat er inzicht in hoe je leert of nog beter kunt leren. De leerkracht reflecteert hierop met de leerlingen in klassengesprekken en individuele kindgesprekken. Daarnaast wordt ook door de leerkrachten gereflecteerd en geëvalueerd tijdens de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider en tijdens vergaderingen in teamverband. Er wordt een opbrengstanalyse opgesteld waarin resultaten geanalyseerd worden en interventies te verbetering van het onderwijs worden opgesteld op groep- en schoolniveau. De overgang van leerlingen in de kleutergroepen en van groep 2 naar groep 3. We werken in de kleutergroepen met het plan- en observatie instrument MijnKleutergroep. Op basis van dagelijkse observaties die de leerkracht in het logboek noteert, en naar aanleiding van de wel of niet behaalde doelen tijdens de kleine kring, wordt het onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. De leerkracht bespreekt in het eerste jaar met ouders of hun kind er aan toe is om van groep 1 naar groep 2 te gaan. We kijken daarbij naar de ontwikkeling van het kind, onafhankelijk van het moment waarop een kind 4 is geworden. In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Een grote, belangrijke stap voor de kinderen, waar ze natuurlijk ook aan toe moeten zijn. In groep 2 wordt hier heel nadrukkelijk aan gewerkt op allerlei manieren. Voorbereidende schrijfoefeningen, ordenen en tellen, maar het kind moet vooral ook op sociaal-emotioneel gebied aan groep 3 toe zijn. Daarom leert het kind samenwerken, concentratie vasthouden, taakgericht werken, zelfstandig taken uitvoeren, enzovoort. Al deze aspecten worden in overweging genomen om een zo verantwoord mogelijke keuze voor uw kind te kunnen maken. Hetzij een overgang naar groep 3, hetzij een beargumenteerde keuze voor kleuterverlenging in groep 2. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verdere schoolloopbaan. De overgang van leerlingen van groep 3 t/m 8. Bij de keuze voor een overgang of een doublure kijken we niet uitsluitend naar de resultaten op kennisgebieden (methodegebonden / methode onafhankelijke toetsen), maar ook naar het sociaal-emotioneel functioneren van een leerling (b.v. welbevinden, faalangst). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van gegevens van externen en ouders. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verder schoolloopbaan. Het beleid t.a.v. de overgang van groep 2 naar 3 en de procedure rondom doublure groepen 1 en 3 tot en met 8 wordt jaarlijks geëvalueerd. Begeleiding van de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs. De leerlingen gaan na gemiddeld 8 jaar basisonderwijs naar een school voor voortgezet onderwijs. Er is dan een keuze uit een aantal scholen voor Voortgezet Onderwijs. De groepsleerkracht (i.s.m. de interne begeleider) probeert de leerlingen en de ouders bij deze keuze te helpen. Hij of zij verstrekt informatie over de verschillende schooltypen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets, deze wordt in februari afgenomen. De schoolloopbaan, bevindingen op zowel leer- als sociaal-emotioneel gebied van de leerkrachten en ouders, de behaalde resultaten (Cito LIB), leerrendementen vormen samen de input voor het voorlopig schooladvies in januari. Met behulp van alle verzamelde gegevens geeft de school een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Half maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets en kan het definitieve advies worden vastgesteld. De ouders nemen de uiteindelijke beslissing en melden hun kind aan bij de school van hun keuze. De leerkracht van groep 8 heeft jaarlijks, voor de aanname van de leerlingen, gesprekken over deze kinderen met de brugklasbegeleiders van de diverse scholen van het voortgezet onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 18,18% van de leerlingen onder hun advies presteert (vs. 11,81% landelijk), terwijl slechts 18,18% boven advies scoort (vs. 25,27%). Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur, mogelijk gerelateerd aan de hogere schoolweging.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een KiVa school. KiVa is een Fins woord, Het woord 'kiva' betekent 'leuk', 'fijn' of 'tof'. KiVa heeft als belangrijkste doel het welbevinden op school te versterken en pest- en cyberpestproblemen te voorkomen en op te lossen. Wij geven schoolbreed lessen uit het KiVa-programma. We volgen de leerlingen op sociaal emotioneel gebied door vanaf groep 4 2x per jaar de kinderen vragenlijsten over hun welbevinden in te laten vullen. LEES MINDER
samen leren
je wordt gezien
een fijne school voor iedereen
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Margriet voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool Margriet werkt met de KiVa-aanpak, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto is: ‘samen maken wij er een fijne school van!’. KiVa is goedgekeurd door het NJi en voldoet aan de eisen van de wet sociale veiligheid op school. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat KiVa het school- en leerklimaat sterk verbetert, het welbevinden van leerlingen verhoogt, effectief is in het tegengaan van pesten, depressieve gevoelens bij leerlingen voorkomt en vermindert, en leerkrachten vaardigheden aanleert om groepsproblemen te voorkomen en te verhelpen. In het voorjaar en najaar wordt in de groepen 4 tot en met 8 de KiVa Monitor afgenomen. De leerkrachten bespreken de uitkomsten in het team en wordt nagedacht over mogelijke interventies. Deze worden na de volgende meting geëvalueerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Margriet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Margriet gebruikt KiVa en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Margriet?
Protestants Christelijke Basisschool Margriet gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.