Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Duizel

Current section: resultaten
Smitseind 35
5525 AN Duizel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

Schoolweging
27.1
Spreiding
5.74

De schoolweging van Sint Jan Duizel is 27,10 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit wijst op effectieve differentiatie, vooral gezien de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan?

De schooladviezen tonen een sterke gerichtheid op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) en havo (18,75%) laat zien dat de school tussenliggende niveaus goed bedient.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EerselGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Begeleidingsstructuur Binnen het onderwijscluster JandeVest werken wij met de systematische manier van Handelingsgericht Werken, oftewel de HGW. Het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijs- en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Dit zijn de zeven uitgangspunten van HGW: 1. Onderwijsbehoeften staan centraal; 2. Het gaat om afstemming en wisselwerking; 3. De leerkracht doet ertoe; 4. Positieve aspecten zijn van groot belang; 5. We werken constructief samen; 6. Ons handelen is doelgericht; 7. De werkwijze is systematisch en transparant Binnen het cluster Jan de Vest geven wij HGW vorm door PDCA-cyclus en hier koppelen wij 2x per jaar een Plan van Aanbod (PvA) aan. Op onderstaande manier vertalen wij dit naar onze jaarplanning:Het plan van aanbod is een continu proces waar leerkrachten en IB samen elkaar scherp houden op de processen van de groepen en de individuele kinderen. De kartrekkers van de inhoudelijke leerteams dragen medeverantwoordelijkheid op schoolniveau en tijdens de werksessies van de verbeteronderwerpen worden groepsprocessen geevalueerd en gereflecteerd met het hele team. Individuele processen zitten voornamelijk tussen de betrokken leerkrachten en de IB-er. Week 1-2: Start Plan van Aanbod 1 Week 3 en 4 B-toetsen Leerling in beeld Week 5: Studiedag opbrengsten en maken plan van aanbod 1 Week 15: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 1 Week 24: M-toetsen Leerling in beeld Week 26: Studiedag opbrengsten; evaluatie plan van aanbod maken plan van aanbod 2 Week 32: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 2 Week 40: Evaluatie Plan van Aanbod. Afronden schooljaar Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methodegebonden toetsen en LIB. Voor de LIB toetsen gebruiken we toetskalender. LIB wordt afgenomen aan het begin van het schooljaar en in het midden van het schooljaar. Ouders worden op de oudergesprekken en middels de rapportmap en portfolio geïnformeerd over de toetsresultaten en de ontwikkeling van hun kind. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets. Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De data van de oudergesprekken vindt u in de agenda in social schools.

Zitten de oud-leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,88% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (70,59%) sluit aan bij de transparante adviseringstrajecten zoals beschreven in het schoolplan. De 23,53% boven advies reflecteert mogelijk een conservatieve adviesstrategie.

Sociale ontwikkeling

Iedereen hoort erbij. We beleven het leren met elkaar. Wij willen de kinderen echt zien. Ook als dat een flinke uitdaging is in groepsverband. Iedereen is goed zoals hij/zij is. We lossen zaken op en hebben vertrouwen in de toekomst. We leren de kinderen bewust om te gaan met persoonlijkheidsontwikkeling, maar ook in relatie tot de ander. Kinderen dienen respect te hebben voor de grens van de ander. Zelf gebruiken wij de observaties tijdens werk en spel om af te stemmen op wat de onderwijsbehoefte van de groep is gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. We intervenieren actief en preventief met de methodiek Fides. Bouwen aan zelfvertrouwen. Emoties mogen er zijn, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag. Wij werken met mediatoren op het schoolplein die helpen bij het oplossen van kleine conflicten op het schoolplein. Dit zijn opgeleide kinderen uit groep 6, 7 en 8. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor de sfeer binnen de school, in de groep en op het schoolplein. LEES MINDER

Positieve grondhouding

Oplossingsgericht

Sociale verbondenheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan gebruikt observatielijsten die twee keer per jaar worden ingevuld door leerkrachten en, in groep 5 tot en met 8, door de leerlingen zelf, via de Leerling in beeld toetsen. Ook worden veiligheidsvragen door leerlingen ingevuld. De school werkt met de methodiek Fides, waarbij dagelijks dezelfde taal, aan de hand van symbolen, gebruikt wordt om kinderen te leren zich zelfverzekerd staande te houden in de sociale context. Sociaal-emotioneel leren is een doorlopend proces dat de hele dag door gebruikt wordt. Er is een antipestprotocol en veiligheidsbeleid. Daarnaast worden coöperatieve leervormen ingezet en wordt er geïnvesteerd in scholing van leerkrachten en leerlingen op het gebied van de growth mindset.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan gebruikt Leerling in beeld en Veiligheidslijsten WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan gebruikt de methode Fides voor sociaal-emotioneel leren.