
Schoolweging
De schoolweging van Wantijschool is 35,65 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden op orde zijn, ondanks de relatief hoge schoolweging. Het resultaat ligt wel 1,3% onder het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Desondanks ligt dit 10,7% lager dan het regionale gemiddelde (47,6%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gemengd beeld: 12% havo/vwo-advies (iets boven regio 10,9%), maar ook 4% praktijkonderwijs (ruim boven regionaal 1,0%). De focus ligt op de middenmoot met 64% vmbo-adviezen (kader tot gemengd/theoretisch). Dit reflecteert de diverse uitgangsposities binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wantijschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.06 | 175.23 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar nemen we op de Wantijschool toetsen af van CITO Leerling in Beeld. Naar aanleiding van de resultaten en onze analyse worden actiepunten geformuleerd waar wij tussentijds op evalueren, in november en maart. De actiepunten en analyse worden met het hele team geformuleerd, zodat alle neuzen en handen dezelfde kant op staan. Om tussentijds het proces en de koers te bewaken, voeren directie en de intern begeleider tussentijds gesprekken met de groepsleerkrachten over waar de groep op dat moment staat en wat de groep nodig heeft om onze ambitie te behalen. Ook wordt er driemaal per jaar in de groep geobserveerd om de leerkrachtvaardigheden te versterken. Na het afnemen van de tussentoetsen wordt de ontwikkeling van ieder kind besproken met de ouders. Vanaf groep 5 worden onze leerlingen bij het gesprek verwacht om het eigenaarschap van het leerproces te vergroten. Naast het analyseren en bespreken van de tussentijdse resultaten van de niet-methodegebonden toetsen, nemen we ook methode-gebonden toetsen af. De resultaten van deze toetsen worden in ons leerlingvolgsysteem geplaatst. Zo ontstaat er een compleet beeld van de ontwikkeling en vaardigheden van de leerling. Tenslotte volgen we iedere leerling in zijn of haar weg richting 1F doelen en 1S/2F doelen. Van iedere leerling wordt bijgehouden hoe zij in vaardigheidsscore gegroeid zijn en wat zij nog nodig hebben om onze ambitie te behalen. Dit wordt besproken in leerlingbesprekingen tussen directie, leerkracht en de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 47,6% tegen 25,3% regionaal. Slechts 9,5% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het Dalton-ontwikkelplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Wantijschool is uniciteit een belangrijke waarde. Op onze school mag iedereen zichzelf zijn. Daarom staat ieders welbevinden bij ons centraal. Aan de hand van onze gemeenschappelijke waarden, zijn we gekomen tot een visie op vijf vingers die vertaald kan worden naar onze visie op sociale opbrengsten: 1. Ik ben uniek, ik mag er zijn. 2. Ik kan eigen keuzes maken. 3. Ik leer samen met anderen. 4. Ik reflecteer en evalueer op wat ik leer. 5. Ik draag zorg voor de ander. Als daltonschool integreren wij de daltonkernwaarden in ons onderwijs. Vandaar dat er binnen ons onderwijs bijvoorbeeld ruimte moet zijn voor autonomie en we de onderlinge relatie tussen leerkrachten en leerlingen van groot belang vinden om te komen tot leren. Naast het organiseren van lessen aan de hand van de kernwaarden richten wij ons dus ook op de sociale ontwikkeling van de leerling om ze laten ontwikkelen tot zelfstandige wereldburgers. LEES MINDER
uniciteit
autonomie
relatie
Wat is de werkwijze van de Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs zijn bepaald vanuit de onderwijsvisie en de daltonkernwaarden. De school werkt met de methodiek Vreedzaam, waarbij jaarlijks 30 lessen worden gegeven in de groepen 1 t/m 8 om de sociale ontwikkeling te bevorderen. Eens per jaar wordt de monitor voor sociale veiligheid afgenomen in de groepen 5 t/m 8. Sinds schooljaar 2023-2024 gebruikt de school de monitor uit CITO Leerling in Beeld om de gehele ontwikkeling van het kind in kaart te brengen. De Wantijschool voert eens per twee jaar een leerling-, ouder- en personeelstevredenheidsonderzoek uit.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs?
De Wantijschool voor Openbaar Dalton Basisonderwijs gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.