Het Veldhuis
Keerderberg 23
3453 RD De

Schoolweging

Schoolweging
27.31
Spreiding
6.38

De schoolweging van Het Veldhuis is 27,31 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit duidt op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Veldhuis behaalt voor 63,5% van de leerlingen het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). Dit benadrukt de effectieve didactische aanpak voor taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 31,4% vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 18,6%) versus 2,9% praktijkonderwijs (vergelijkbaar met regio). Havo/vwo-combinaties zijn met 22,9% sterk vertegenwoordigd. De hoge theoretische focus komt overeen met de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet VeldhuisGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04175.49175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groep 1/2 In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van ons leerlingvolgsysteem KIJK. We kijken onder andere naar verschillende ontwikkelingsaspecten als spelontwikkeling, taakgerichtheid, motoriek, zintuiglijke en auditieve waarneming, taal- en rekenontwikkeling, oriëntatie in ruimte en tijd. Op basis van deze informatie kunnen we zien hoe het kind zich ontwikkelt ten opzichte van datgene wat wij aanleren en ten opzichte van leeftijdsgenoten. Aan de hand van deze gegevens stemmen we de begeleiding en instructie in de klas af op de behoefte van groepen kinderen. Groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de ontwikkelingen van alle kinderen gevolgd met twee soorten toetsen: Methode gebonden toetsen: dit zijn de toetsen die in de lesmethodes zelf zijn opgenomen. Niet methode gebonden toetsen: dit zijn de Cito-toetsen. De Cito-toetsen rekenen, woordenschat, technisch lezen en spelling nemen wij twee keer per jaar af. De Cito-toets begrijpend lezen nemen we alleen in groep 4-7 twee keer per jaar af. In groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig schooladvies. In groep 8 geven de leraren het definitieve schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs wat gebaseerd is op de Cito toetsen die de kinderen in groep 6, 7 en 8 gemaakt hebben en hun kindkenmerken. In februari wordt de doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. De uitslag van de doorstroomtoets is niet meer bepalend voor het type vervolgonderwijs maar er kan wel een bijstelling plaatsvinden van het schooladvies wanneer de uitslag hoger is dan het eerdere gegeven advies. Het definitieve schooladvies wordt bepaald door de resultaten op de Cito toetsen en de kindkenmerken en methode gebonden toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (11,4% vs. 11,8% landelijk). 21,4% van de leerlingen presteert boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. De school hanteert hiervoor een geïndividualiseerd overgangsprotocol tussen PO en VO.

Sociale ontwikkeling

Op Het Veldhuis valt de visie op sociale opbrengsten binnen onze visie op leren, te weten: Wij hebben hoge verwachtingen van al onze leerlingen, zowel op het gebied van cognitie als gedrag. Wij proberen het beste uit de kinderen te halen. Kennis is de basis van het leren, waarna we de kennis verbinden aan vaardigheden. Om onze leerlingen effectief te laten leren is het van belang dat zij de leerstof goed onthouden en deze in hun lange termijn geheugen opslaan. Wij als professional moeten rekening houden met hoe onze hersenen werken en hoe je je onderwijs zo effectief mogelijk vormgeeft. Wij blijven onszelf continu ontwikkelen aan de hand van wat de wetenschap hierover zegt. In het leren richten we ons op drie doeldomeinen: kwalificatie (het aanleren van de nodige kennis en vaardigheden), burgerschapsvorming (ontwikkelen op sociaal en emotioneel gebied tot kritische burger) en persoonlijk leiderschap (persoonsvorming, hoe kan ik regie uitoefenen op mijn eigen ontwikkeling). LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Het Veldhuis voor sociale ontwikkeling?

Het Veldhuis werkt themagericht en heeft Gouden & Zilveren Weken, welke gericht zijn op gezamenlijke normen, waarden en regels. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met de instrumenten van KIJK!. Jaarlijks wordt een leerlingtevredenheidspeiling afgenomen, waarbij welbevinden en veiligheid belangrijk zijn. Er is een antipestcoördinator met een proactief beleid en een intern contactpersoon (ICP).

Welke registratievormen gebruikt Het Veldhuis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Veldhuis gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Veldhuis?

Het Veldhuis gebruikt Een doos vol gevoelens, Leefstijl, SOEMO-kaarten, Thema's en Gouden & Zilveren weken en Meidenvenijn voor sociaal-emotioneel leren.