School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van
Leksmondplein 27
1108 EL Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op praktijkgericht onderwijs: 50% praktijkonderwijs (vs. 40.63% bij vergelijkbare scholen) en 35.71% VMBO-basis. Slechts 7.14% krijgt advies voor VMBO-kader/theoretisch. Dit sluit aan bij het schoolprofiel met focus op leer- en gedragsondersteuning. Vergelijkbare scholen adviseren vaker theoretische routes (9.07% VSO, 6.52% VMBO-k).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsProf. Dr. IC v HouteGemeente AmsterdamNederland
LIB154.66175.23154.5

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het speciaal basisonderwijs gelden dezelfde kerndoelen als in het regulier onderwijs. Kerndoelen bepalen het onderwijsaanbod en het niveau van de kennis en vaardigheden die leerlingen moeten opdoen. Professionals op de VHS denken niet in belemmeringen maar in onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarom staat in de beschrijving van het OPP van iedere leerling (voor alle leerlingen op het SBO wettelijk verplicht) de onderwijsbehoefte centraal. Handelingsgericht werken Op de VHS wordt de cyclus van het handelingsgericht werken (HGW) gevolgd. Door middel van goede observaties van de leraar en de interne schoolpsycholoog/orthopedagoog, wordt het (leer)gedrag omgezet naar specifieke onderwijsbehoeften. Het didactisch en pedagogisch handelen van onze professionals wordt afgestemd op de individuele behoefte van de leerling, met als doel het hoogst haalbare individuele leerrendement te behalen. De school volgt nauwlettend of de leerling zich volgens dit perspectief ontwikkelt en past de aanpak, het onderwijs- en beredeneerd leerstofaanbod hierop aan. Hiervoor worden onder andere de methode gebonden toetsen gebruikt en twee maal per jaar (januari en juni) de Citotoets. De analyse van deze toetsgegevens vormen het plan voor de komende tijd. Na een periode volgen evaluatieswaarna met de nieuwe gegevens, een nieuw plan opgesteld wordt. Leerroutes Leerlingen worden per vakgebied op basis van instroomniveau, observaties tijdens de eerste 6 weken na de start (door leraar en schoolpsycholoog), ondersteuningsbehoefte en IQ ingeschaald in een leerroute die passend is bij de mogelijkheden van de leerling. De school werkt op basis van 4 leerroutes. Wanneer er nog weinig informatie van de leerling bekend is wordt de leerling op basis van de leerresultaten (rendement) van de vorige school ingeschaald . Met behulp van het OPP worden de protectieve en belemmerende factoren meegenomen in het ontwikkelingsperspectief. Uiteindelijk is dit ontwikkelingsperspectief de basis voor het inschalen van de leerling op één van de 4 leerroutes. Vanaf groep 5 wordt in het OPP een uitstroomperspectief opgesteld dat aangeeft naar welk schooltype in het voortgezet onderwijs (VO) wij verwachten dat de leerling uitstroomt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Ruim 40% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk 25.27%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Slechts 10% zit onder advies (landelijk 11.81%). Dit komt mogelijk door het intensieve psychologische eindonderzoek en de leerroutebegeleiding die in het schoolprofiel worden benadrukt.

Sociale ontwikkeling

De doelgroep van de Van Houteschool is zeer divers. De verschillen tussen leerlingen zijn groot. Daarom vinden wij het belangrijk om mensen met elkaar te verbinden tijdens verschillende ontmoetingen. In die ontmoetingen tussen leerlingen, ouders/verzorgers, externe en interne professionals zijn wij op zoek naar overeenkomsten in plaats van verschillen, waardoor begrip voor ieders situatie ontstaat. Zo kan vanuit wederzijds vertrouwen en respect een gezamenlijke verantwoordelijkheid worden genomen voor de zorg voor elkaar, en ontstaat een gevoel van veiligheid voor ieder persoon die zich in de school bevindt. Hierdoor kunnen we 'samen een brug naar de toekomst' maken, en bereiden wij samen onze leerlingen voor het leven, werken en een leven lang leren. LEES MINDER

Ik zorg goed voor mijzelf

Ik zorg goed voor anderen

Ik zorg goed voor de omgeving

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van voor sociale ontwikkeling?

De medewerkers van School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van zoeken samen met ouders en leerlingen naar oplossingen voor problemen in de ontwikkeling van de leerling. De school ziet de VHS als onderwijsdeskundige, de ouders als ervaringsdeskundigen en de leerling als het belangrijkste. Samen bieden zij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften de mogelijkheid een mooie toekomst tegemoet te gaan, passend bij de talenten en mogelijkheden. De school heeft een expertteam ouderbetrokkenheid en een expertteam schoolveiligheid, die nauw samenwerken om beleid te vormen en te bewaken.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van gebruikt sociaal-emotionele vragenlijsten en ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van?

School voor Speciaal Basisonderwijs Prof Dr IC van gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Traumasensitief onderwijs als methoden voor sociaal-emotioneel leren.