Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei
Luitstraat 7
1312 LH Almere

Schoolweging

Schoolweging
31.73
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Lichtboei Almere is 31,73 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt wel 6.1% lager dan het vergelijkbare scholen gemiddelde (94.8%), wat mogelijk samenhangt met de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31.73) hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 8.33% praktijkonderwijs (vs 1.01% regio) naast 29.17% combinatieadviezen richting havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel zuivere havo- (4.17%) en vwo-adviezen (4.17%), wat wijst op voorzichtigheid in advisering bij deze complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Lichtboei AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In aanleg is geen enkel kind gelijk. De laatste jaren is de begeleiding van de kinderen een veel belangrijkere rol gaan spelen binnen het basisonderwijs. Sinds augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Voor de basisschool betekent dit dat bijna alle kinderen op de basisschool onderwijs moeten kunnen volgen. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de begeleiding van de leerlingen. Als het echt niet meer gaat, kan een verwijzing naar scholen voor speciaal basisonderwijs plaatsvinden. Alle leerlingen hebben op allerlei momenten speciale aandacht en zorg nodig van de leerkrachten. Het kan zijn dat er een tijdelijke stagnatie in het leerproces is of juist omdat een leerling verder is dan zijn leeftijdgenootjes. Aan de school de taak om zoveel mogelijk in te spelen op die verschillende behoeften van de kinderen. Wij proberen als schoolzorg op maat” te geven. Er is een leerlingvolgsysteem ontwikkeld, waarmee wij de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun basisschooltijd in kaart brengen. Hiervoor nemen we niet alleen methode-gebonden toetsen af. We gebruiken ook de toetsen die door CITO zijn ontwikkeld. Hiermee kunnen we, naast de voortgang van de individuele leerling, ook de voortgang van de groep meten. We vergelijken dit met het landelijk gemiddelde. De Cito toetsen zijn geen methode-afhankelijke toetsen maar algemene toetsen die gevalideerd zijn en naar landelijke normen zijn samengesteld. Tweemaal per jaar worden de opbrengsten met het hele team besproken en geanalyseerd. Vanuit de analyses worden verbeterplannen opgesteld per groep of per bouw. Zo wordt de kwaliteit van de school twee maal per jaar in kaart gebracht. Als eindtoets gebruiken we vanaf het schooljaar 2023-2024 de IEP-doorstroomtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

76.92% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62.93%). De 11.54% die onder advies presteert, benadrukt wel de uitdagingen in de overgang naar voortgezet onderwijs bij deze populatie. Positief is de 11.54% die boven advies presteert, wat aansluit bij het hoge streefniveau.

Sociale ontwikkeling

Welbevinden is de basis voor een positieve ontwikkeling van mensen. Veiligheid en welbevinden zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. We zetten met elkaar in op een klimaat waarin we kinderen leren dat we samen verantwoordelijk zijn voor een prettig klimaat in de school. Ieders bijdrage is daarvoor nodig. Samen reflecteren we op wat er gebeurt en welke rol een ieder daarin speelt. Zo krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander en leren ze steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. LEES MINDER

Welbevinden

Veiligheid

Zelfreflectie

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei leert en ontwikkelt kinderen vaardigheden om goed met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken en ruzies oplossen. De school gebruikt het volgsysteem Zien! voor alle kinderen van 4 tot 12 jaar om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Leerkrachten en kinderen (groep 5 t/m 8) vullen de vragenlijsten van Zien! in, waarna de leerkracht gesprekken voert en een plan maakt voor de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei gebruikt Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei?

Protestants Christelijke Basisschool de Lichtboei gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), SOEMO-kaarten, Goed gedrag elke dag en Deugdenkaartjes voor sociaal-emotioneel leren.