
De resultaten van De Stapvoorde in Almelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Stapvoorde, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Stapvoorde
De schoolweging van De Stapvoorde is 33,91 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Stapvoorde bij jullie?
Ontdek hoe goed De Stapvoorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
97,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenondersteuning, ondanks de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Stapvoorde?
De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 41,4% vmbo-k en 27,6% havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (niet direct vermeld, maar impliciet lager dan regio). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) is lager dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij een relatief theoretische doorstroomfocus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stapvoorde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 174.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op welke manier worden de tussenresultaten gemeten? Hoe ondersteunt onze school de leerlingen in het behalen van de tussenresultaten? Hoe reflecteert onze school hierop? Tussenresultaten zijn de resultaten die gedurende een schooljaar worden afgenomen in de groepen 1 t/m 8. Dat betreft de resultaten op sociaal gebied, de veiligheidsbeleving en op cognitief gebied. Deze resultaten worden intern volgens een vaste structuur besproken. Daarbij zijn leerkrachten, de intern begeleiders en de directie betrokken. Soms ook externen (schoolcoach, leerplicht, zorg coördinator st. OPOA of de kwaliteitsmedewerker van st . OPOA. Afhankelijk van de bevindingen (analyse) wordt vervolgens bepaald welke acties(intern/extern) ondernomen moeten worden (wie, wat, waarom, wanneer, waar?). Dat kan op kindniveau, groepsniveau en op schoolniveau zijn. Twee keer per jaar bespreken we de cognitieve resultaten ook de stafmedewerkers van onze stichting die hierbij betrokken zijn. De resultaten worden periodiek met de ouders/verzorgers besproken. In een rapport wordt verslaglegging gedaan van de resultaten. Sociaal gebied: Aanbod: Naast de schoolregels en de drie kernwaarden die we hanteren hebben we ook een aanbod in de groepen op dit gebied. In alle groepen worden gewerkt met stimulerende interventies (energizers) die de groepsdynamiek positief beïnvloeden. Daarnaast is in alle groepen het aanbod vanuit het programma "Rots en Water". Per jaar worden hiervoor in alle groepen 10 lessen gegeven. De leerkrachten zijn hiervoor opgeleid. Ook in methoden staan activiteiten die een positieve bijdrage leveren. In de groepen 1 en 2 worden de leerlingen dagelijkse geobserveerd. Het observatie-instrument dat daarbij gehanteerd wordt komt uit de methode van Kleuterplein. Dit instrument is gebaseerd op de leerdoelen die behaald moeten worden. In de groepen 3 t/m 8 wordt het instrument 'SCOL' gebruikt. De ontwikkeling van sociale competenties op groeps- of op schoolniveau planmatig worden vervolgens planmatig aangepakt zodat we met de uitkomsten van de SCOL-scores ons onderwijs inhoudelijk vorm geven. leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben komen we , naast de dagelijkse observaties, ook op het spoor. Daarnaast wordt het welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen gemonitord. Veiligheidsbeleving: Een keer per jaar worden de leerlingen uit de groepen 6,7,8 gevraagd om een vragenlijst in te vullen m.b.t. hun tevredenheid en veiligheid. De coördinatoren 'Sociale veiligheid' analyseren de gegevens en geven advies m.b.t. het beleid. Cognitieve ontwikkeling: we werken hierbij met 2 soorten toetsen. A: Methode onafhankelijke toetsen in de groepen 3 t/m 8. Deze van Het Cito. We gebruiken hiervoor de midden- en een eindtoets (M/E-toetsen). De langere termijn toetsen. We toetsen onze schoolresultaten aan scholen met eenzelfde populatie (scholengroep)Deze toetsen gebruiken we om de vaardigheid van de leerlingen te volgen. Dat doen we 2x per jaar m.b.t. een schoolbespreking. Op school- en groepsniveau. Daar waar nodig passen we ons onderwijs op deze niveaus aan. Op leerlingniveau bespreekt de leerkracht de voortgang met de intern begeleider. Ouders worden 2 x per jaar mondeling en schriftelijk(rapport) op de hoogte gebracht van de ontwikkeling van hun kind. B: Methode gebonden toetsen: We gebruiken de toetsen om op kortere termijn te beoordelen wat de leerlingen hebben geleerd in de afgelopen maand/periode. Daarvoor gebruiken wij in de groepen 3 t/m 8 de toetsen die bij de methoden voor rekenen, taal, spelling etc. horen. Deze toetsen worden omgezet naar een cijfer of bolletje (ontwikkelingsgericht) in het rapport. Ouders worden 2 x per jaar mondeling en schriftelijk(rapport) op de hoogte gebracht van de ontwikkeling van hun kind. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De school verantwoordt zich aan de ouders en aan het bestuur. We meten de opbrengsten twee keer per jaar d.m.v. Cito toetsen ( M en E afname) en middels de methode gebonden toetsen. Elke toets is een aanleiding om, indien nodig, op alle niveaus het onderwijs bij te sturen.
Zitten de oud-leerlingen van De Stapvoorde in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijke gemiddelde (11,8%). Een opvallende 33,3% stroomt door boven advies, mogelijk dankzij het 'stappenplan' met cognitieve én sociaal-emotionele beoordeling zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Visie stichting OPOA Stichting m.b.t. sociale opbrengsten: Sociale veiligheid is noodzakelijk zodat alle leerlingen en medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het bieden van een veilig schoolklimaat behoort tot de basiskwaliteit van de OPOA scholen en is onderdeel van de pedagogische taak en het schoolbeleid. Schooldoel obs De Stapvoorde: Het scheppen van een goed pedagogisch klimaat, waarbinnen alle betrokkenen zich prettig en veilig voelen. Het op juiste wijze uitvoeren van de zorgplicht, zijnde de verantwoordelijkheid om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Het bevorderen en bewaken van veiligheids-, gezondheids- en welzijnsaspecten voor alle mensen aan het werk op onze school. Het creëren van een aanspreekcultuur alsmede een leer- en verbetercultuur; Op onze school is het voeren van sociaal veiligheidsbeleid belangrijk daarom: hangt in elke groep een paraplu waar de drie hoofdkernwaarden op staan: Iedereen hoort erbij; we zijn zuinig op eigen en andermans spullen; de ruimte is van iedereen. we de volgende taken bij één persoon/meerdere personen neergelegd: coördineren van het beleid ten aanzien van het pesten en fungeren als aanspreekpunt in het kader van pesten. bevragen we elk jaar de leerlingen uit de groep 6,7, en 8 m.b.t. hun sociale veiligheid. Bij sociale veiligheid gaat het om tegengaan van grensoverschrijdend gedrag (zoals het tegen gaan van agressie en geweld, tegengaan van discriminatie, het tegen gaan van pesten) en het bevorderen van pro-sociaal gedrag zoals positieve interactie, omgang en communicatie tussen alle bij de organisatie betrokken personen. hebben we naast deze sociale veiligheid ook oog voor de fysieke veiligheid en de arbeidsomstandigheden. is in de notitie Sociaal Veiligheidsbeleid OPOA aangegeven op welke wijze stichting OPOA uitvoering geeft aan de Wet sociale veiligheid. De beleidsnotitie is te vinden op www.opoa.nl LEES MINDER
iedereen hoort erbij
verdraagzaamheid
waarden en normen
Wat is de werkwijze van De Stapvoorde voor sociale ontwikkeling?
De Stapvoorde hanteert de volgende werkwijze voor sociale ontwikkeling: Leerlingen moeten zich welkom voelen, begroeting bij de deur. Er zijn school- en groepsregels, gebaseerd op de gedragscode van Stichting OPOA. Energizers worden ingezet om de groep te laten functioneren met behoud van ieders eigenheid. De ontwikkeling en veiligheid van leerlingen wordt gevolgd en vastgelegd met behulp van SCOL. Er is aandacht voor sociale competenties, pesten, weerbaarheid en seksueel geweld met behulp van Rots en Water. De school hanteert de Gedragscode van Stichting OPOA met Anti-pestprotocol en incidentenregistratie. Er zijn coördinatoren sociale veiligheid, een contactpersoon en een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld. Bij onenigheid wordt van leerlingen gevraagd na te gaan wat er fout ging en hoe het anders kan. Enkele principes: geen seksistisch taalgebruik, pesten is niet toegestaan (pestprotocol), geen racisme/discriminatie, geen lichamelijk/verbaal/psychisch geweld. Bij overtreding van de gedragsregels kunnen sancties volgen, zoals een ernstig gesprek, time-out, nablijven of een taakstraf. Ouders worden geïnformeerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Stapvoorde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Stapvoorde gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Stapvoorde?
De Stapvoorde gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.