
Schoolweging
De schoolweging van De IJsselhof is 28,62 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden effectief worden aangeleerd, ook bij een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51.98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit reflecteert de inspanningen om ondanks de complexe populatie (schoolweging 28.62) hoge ambities te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 33.33% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo- of hoger advies (vs. 45.23% landelijk), terwijl 14.29% een vmbo-b advies ontvangt (landelijk: 5.52%). Opvallend is het hoge percentage 'boven advies'-presteerders (33.33%) in het VO, wat duidt op mogelijk te conservatieve advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De IJsselhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 289.92 | 289.92 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling te volgen maakt onze school gebruik van het leerlingvolgsysteem \"Leerling in Beeld\" (de groepen 3 t/m 8) en DORR ( de groepen 1-2). Wij toetsen op de volgende wijze: In de kleutergroepen worden geen toetsen afgenomen, daar wordt de ontwikkeling gevolgd via observaties. De leerlingen maken vanaf groep 3, methodetoetsen aan het einde van de methodeblokken van taal, spelling en rekenen. Vanaf groep 5 komt daar nog bij: aardrijkskunde, geschiedenis en Engels. Daarnaast maken de leerlingen ook de Leerling in Beeld toetsen (CITO). Het gaat om AVI, DMT, spelling, rekenen en begrijpend lezen. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en hierop wordt het onderwijsproces aangepast. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling in vaardigheidsscores, de vaardigheidsgroei en de niveau-percentages I t/m V. Bij het opstellen van schoolnormen en doelen gaan we uit van de referentieniveaus 1F-2F-1S. Zie voor meer info: Uitleg referentieniveaus We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling via het volgsysteem DORR (kleutergroepen) en Kindbegrip. Belangrijke input is de formatieve toetsing door de leerkracht. Dit wordt bijgehouden in een logboek. Op basis daarvan wordt real-time bijgestuurd in het aanbod per leerling. Wij maken aanvullend gebruik van SIDI (signalering hoogbegaafdheid). Onze ambitie is dat de tussentijdse Leerling in Beeld toetsresultaten en de doorstroomtoets in groep 8 scoren op of boven de Inspectienorm. Zo nodig wordt een aantal specialistische toetsen (o.a. op hoogbegaafdheid en dyslexie) afgenomen. De specialistische toetsen worden in overleg met de IB'er en de orthopedagoog en in overleg met de ouders ingezet en afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.33% presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), terwijl 19.44% onder advies scoort (landelijk: 11.81%). Deze spreiding past bij de gemixte sociaaleconomische populatie. De school monitort leerlingen drie jaar lang in het VO, wat mogelijk bijdraagt aan deze doorstroomresultaten.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen we met de methode Kwink, maar sociaal-emotionele ontwikkeling komt eigenlijk de hele schooldag terug. In gesprekken over pesten, tijdens lessen burgerschap, bijvoorbeeld bij een les mediawijsheid of bij gym bij sport en spel. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde en weerbare burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen, weten wie ze zijn en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt regelmatig tijdens het IB-spreekuur van leerkracht en IB’er besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. Ouders worden daar nauw bij betrokken. Wij volgen de sociale ontwikkeling van de leerlingen met het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip'. LEES MINDER
veiligheid
relatie & competentie
eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de IJsselhof voor sociale ontwikkeling?
De school besteedt dagelijks structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De methode Kwink wordt gebruikt en de resultaten worden gemeten. Er wordt direct ingespeeld op incidenten en ongewenst gedrag. Resultaten worden gemeten in een jaarlijks onderzoek naar veiligheid en door gesprekken over de inhoud van de persoonlijke Ontwikkelmap. De sociaal-emotionele ontwikkeling is zichtbaar van 0 tot 13 jaar in de persoonlijke ontwikkelmap die iedere leerling heeft. De sociaal emotionele ontwikkeling komt structureel aan bod tijdens de leerlingenbespreking, de groepsbespreking en in de 10 minutengesprekken met ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de IJsselhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de IJsselhof gebruikt Kwink, de Persoonlijke Ontwikkelmap en een Vragenlijst Veiligheid en welbevinden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de IJsselhof?
Kindcentrum de IJsselhof gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.