Kindcentrum De Touwladder
Velddreef 328
2727 CV Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Met 94.2% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit percentage ligt zelfs iets boven het landelijk gemiddelde (93.9%), wat wijst op effectieve basisondersteuning. De combinatie van IEP-toetsing en monitoring via CITO lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

38.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde van 38.7%. Dit suggereert een precaire balans: de school voldoet nét aan de eigen norm, maar blijft achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50.2%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt verdere groei te beperken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesplijting: enerzijds 20% havo en 12% vwo-advies (onder het landelijk gemiddelde), anderzijds 28% praktijkonderwijs/vmbo-b-k. De relatief hoge 4% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio) valt op. Dit reflecteert mogelijk de sociale diversiteit in de wijk. Toch laat 36% van de leerlingen een advies voor vmbo-(g)t of hoger zien, passend bij de relatief hoge fundamentele niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van uw kinderen De leerkrachten observeren regelmatig de kinderen van hun groep. Zij bekijken en beoordelen hun werk. Zo stellen ze vorderingen vast. Van ieder kind is een dossier aangelegd met daarin: -persoonlijke gegevens -gegevens van het Speeltaalhuis of van de vorige school (na verhuizing) -leerlingbesprekingen -gespreksverslagen met ouders -toetsgegevens (cito- en methodetoetsen) -rapportgegevens Als we leerproblemen en/of andere problemen signaleren, dan gaan we in gesprek met de ouders en de de IB-er. We maken afspraken en/of een stappenplan. Sowieso bespreekt elke leerkracht de groep met de IB-er. Het ZAT (ZorgAdviesTeam) komt twee keer per jaar bij elkaar. Dit team is er voor een aantal zorgleerlingen. Bij deze gesprekken zijn altijd aanwezig: -de intern begeleider -de schoolmaatschappelijk werkster -onze leerlingbegeleider van onderwijsadvies -de ambulant begeleider Opbrengsten en opbrengstgericht werken De Touwladder werkt aan optimale opbrengsten/resultaten. Systematisch en doelgericht werken we aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen. Opbrengstgericht werken is een doorgaand proces. Zo krijgen leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht op de kwaliteit van het onderwijs op de school. Dit inzicht stuurt het handelen van het schoolteam. We houden rekening met de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. De leerkracht: -stemt af op het niveau van het kind en de groep -stelt duidelijke doelen voor alle leerlingen -weet wat een leerling aan het eind van een schooljaar moet kennen en kunnen Dit komt de ontwikkeling en prestaties van alle leerlingen ten goede. Ouders kunnen erop vertrouwen, dat de ontwikkeling van hun kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De school stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces. Unicoz-breed worden de tussenresultaten gemeten met behulp van de volgende verplichte toetsen: CITO Rek & WIS Groep 3 t/m 8 CITO Begrijpend lezen Groep 4 t/m 8 CITO DMT Groep 3 t/m 8 *De CITO toetsperiodes vallen in januari en juni. De resultaten worden schoolbreed op studiedagen besproken. We analyseren de resultaten. Dan nemen we beslissingen op school-, groeps- en kindniveau. Er worden ambitiedoelen vastgesteld en verbeterplannen opgesteld. Leerkrachten voeren deze uit. Ook onderwijsassistentes, stagiaires, de RT-er, en hiertoe vrij geroosterde leerkrachten helpen hierbij. Aan het eind van de basisschool krijgen de kinderen hun advies voor het voortgezet onderwijs. Om dit advies te maken, kijken de leerkrachten naar de totale ontwikkeling van het kind én alle verzamelde toets- en observatiegegevens. Het advies staat in het onderwijskundig rapport. Dit wordt met de ouders/verzorgers en het kind besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

79.3% van de oud-leerlingen zit op adviesniveau, significant boven het vergelijkingsgemiddelde (62.9%). Slechts 6.9% presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat mogelijk samenhangt met het voorzichtige adviesbeleid beschreven in het schoolplan. Het percentage onder advies (13.8%) blijft beperkt, maar ligt iets boven de regionale norm.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het volgende belangrijk: Actief burgerschap is geen apart vak, maar een manier van doen/van lesgeven. Hierbij dagen we kinderen uit om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Dit draagt bij aan hun identiteitsontwikkeling. Want ook als "kleine" burger ben je betrokken bij én verantwoordelijk voor de maatschappij. Als basisschool leggen we een goede basis voor het voortgezet onderwijs. We werken aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. Jonge mensen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel van eigenwaarde. Jonge mensen die respectvol met elkaar omgaan. Jonge mensen die hun steentje bijdragen aan onze maatschappij. Om in gesprek te komen met de kinderen gebruiken we o.a. de methode Kleur voor levensbeschouwing. Hierbij komen aan de orde: -levenslessen -bijbelverhalen -'andere geloofsovertuigingen' dan het katholieke geloof We willen, dat ieder kind zich veilig voelt op school, zodat het tot een goede ontwikkeling komt. Een ontwikkeling op het sociale vlak, maar ook op het gebied van prestaties. Immers wie zich prettig voelt, komt tot leren. We bieden de kinderen de Kanjertraining, een methode voor oefening op het sociaal/emotionele vlak. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de wekelijkse lessen te geven. Uiteraard letten we er op, dat eenieder het geleerde in de praktijk brengt. Zie ook het hoofdstuk 'veiligheid'. LEES MINDER

veiligheid

welbevinden

transparantie

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Touwladder voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Touwladder gebruikt Kanvas (Kanjertraining) om de sociale vaardigheden, veiligheid en welbevinden te monitoren. Leerkrachten vullen 2x per jaar een vragenlijst in. Kinderen vanaf groep 5 vullen een leerlingenvragenlijst in. Ook vullen de kinderen 1x per jaar een sociogram in. De resultaten worden besproken met de kanjercoach en indien nodig wordt een individueel of groepsplan opgesteld. Ouders worden betrokken door middel kennismakingsgesprekken, startgesprekken, meekijkweken en gesprekken bij bijzonderheden. Met de Gouden en Zilveren Kanjerweken wordt de visie ook naar buiten gedragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Touwladder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Touwladder gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Touwladder?

Kindcentrum De Touwladder gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.