
Schoolweging
De schoolweging van Succesbos is 27,40 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven het landelijke streefpercentage van 85% uitkomt. Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op IKC Succesbos.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 12,5% praktijkonderwijs/vmbo-b (iets boven het regionaal gemiddelde van 6,5%) tegenover 37,5% havo/vwo-advies. Vooral het hoge percentage vwo-adviezen (12,5%) valt op, gezien de schoolweging. De uitstroom naar VO-scholen in Doetinchem, Vorden en Borculo reflecteert deze diversiteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Succesbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IKC Succesbos maakt gebruik van de School Vaardigheids Toetsen (SVT) van Boom. Per kind wordt er gekeken wat een goed moment is om de toets af te nemen. Afhankelijk van hoe snel een kind leert wordt een toets sneller of minder snel afgenomen. Ook kan een toets eerder of een keer extra worden afgenomen om na een intensieve begeleidingsperiode te kijken of er ontwikkeling zichtbaar is. Ieder jaar wordt er een planning gemaakt op welk moment een kind een toets maakt. Bij kinderen die gestart zijn met het aanvankelijk lezen en incidenteel wordt er ook gebruikt gemaakt van de DMT. Er wordt gewerkt met kernconcepten. Gedurende 5 weken staat een kernvraag centraal waar de kinderen op alle vakgebieden mee aan de slag gaan. Ook staat in die 5 weken één of meerdere doelen uit de leerlijn rekenen/taal/spelling centraal. Aan het eind van de periode van 5 weken wordt door middel van een eindblad/dictee gekeken op welke onderdelen de leerling groei laat zien, na instructies en inoefening. De resultaten worden besproken met de kinderen en in hun portfolio genoteerd in een grafiek. Ouders worden op de hoogte gebracht wanneer er een SVT is afgenomen. Alle resultaten, SVT en tussentijdse toetsen/dictees, komen 3 keer per jaar aan bod bij een gesprek met kind en ouders of in het ontwikkelverslag. Er wordt gewerkt met de thermen Didactische Leeftijd(DL) en Didactische Leeftijd Equivalent (DLE). Wanneer het DLE 3 maanden onder of boven het DL zit bij de SVT zal er extra begeleiding in de vorm extra instructie of extra oefenmateriaal worden opgestart. Ook is het van belang een beeld te hebben hoe het kind leert. Tijdens instructies en inoefening kan er gebruik gemaakt worden van verschillende leerstrategieën. Wanneer er gemeenschappelijke problemen op een onderdeel worden gesignaleerd wordt er schoolbreed extra aandacht aan dit onderdeel besteed. Zo is er dagelijks met de hele school een half uur lezen omdat de resultaten op technisch leesgebied achter bleven bij het door school gewenste niveau en is er extra automatiseringstijd voor rekenen en spelling. Successen en problemen worden gesignaleerd nadat er een analyse en een overzicht zijn gemaakt van de toets resultaten. Ook worden er aantekeningen gemaakt bij instructies en vinden er observaties plaats tijden het werken in de ruimte. Kinderen worden niet meer getoetst dan nodig. Het liefst gebeurt dit wanneer we er ook zeker van mogen zijn dat de toets met succes wordt afgesloten. Dit maakt de rol van goed observeren, noteren bij instructies en de afsluiting na 5 weken kernconcept en doelgericht werken belangrijker. In het IKC werken we aan eigenaarschap van de kinderen door tussentijds regelmatig de doelen met de kinderen te bespreken en erop te reflecteren. Dit gebeurt tijdens de instructies, ter voorbereiding op de ontwikkel- en portfolio gesprekken en tijdens het werken in de ruimte. Wanneer de kinderen helder hebben waar ze staan in hun ontwikkeling en welke successen ze boeken neemt de motivatie en betrokkenheid enorm toe. Dit komt de resultaten ten goede. Er wordt dan met name ingestoken op de procesmatige kant. De Talentencirkel waarin o.a. motivatie, zelfvertrouwen en vaardigheden als creatief denken en reflecteren aan bod komen, speelt hierin een belangrijke rol. Ook het ontwikkelbord wordt hierbij ingezet, als unit het gesprek aan gaan, doelen stellen en met elkaar de verantwoordelijkheid nemen zorgt voor mooie opbrengsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 40% boven het advies uitkomt. Dit resultaat ondersteunt het beleid van 'groei op eigen niveau' en frequente monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
IKC Succesbos vindt het belangrijk dat een kind zichzelf leert kennen in relatie tot de ander. Vragen als ' Wat heb ik nodig om goed te kunnen samenwerken?'; ' Wat zijn mijn kwaliteiten en welke kwaliteiten heb jij?' ' Wat kan ik doen als het even niet lukt?' worden in de dagelijkse omgang met leerlingen en leerkrachten gebruikt. Het gesprek dient als middel om op eigen en elkaars gedrag te reflecteren. Individueel en in de kring met de groep wordt er gereflecteerd op het gedrag en gedrag dat wenselijk is bespreekbaar gemaakt. Bij hardnekkig negatief gedrag worden er ook consequenties aan verbonden. Maar in eerste instantie wordt er altijd uit gegaan van het positieve. Het vertrouwen dat je het kunt, dat je eigenaar bent van de oplossing en dat de leerkracht en andere kinderen je coachen en begeleiden bij je doelen, ook op het sociale vlak. Het gebruik van taal om je emoties onder woorden te brengen, om verschil in beleving duidelijk te maken en elkaar vragen te leren stellen zijn de aandachtspunten waar de leerkrachten in begeleiden. LEES MINDER
relatie
samenwerken
eigenaarschap
Wat is de werkwijze van IKC Succesbos voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kinderen hebben te maken met verschillende leerkrachten, wat de kans vergroot dat er iemand is waarbij het kind zich prettig voelt. Gemeenschappelijke taal en uitleg van woorden door de leerkrachten is essentieel. De talentencirkel, onderdeel van het portfolio, geeft de ontwikkeling weer op het gebied van zelfvertrouwen, samenwerking en motivatie. Deze wordt twee keer per jaar ingevuld. Het team wil de werkwijze van 'The Leader in me' uitbreiden. In schooljaar 2022-2023 wordt bekeken hoe de talentencirkel en de uitgangspunten van 'The Leader in Me' gecombineerd kunnen worden in een portfolio reflectieformulier.
Welke registratievormen gebruikt IKC Succesbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Succesbos gebruikt de talentencirkel en 'The Leader In Me' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Succesbos?
IKC Succesbos gebruikt 'Een doos vol gevoelens', verschillende materialen zoals De Viskar en Adembubbel, en maakt doelen in gesprek met het kind zichtbaar.