Openbare Basisschool De Zoeker
Fortuinweg 12
1544 VX Zaandijk

Schoolweging

Schoolweging
32.81
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Zoeker is 32,81 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,0% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 43,0% een score boven de eigen signaleringswaarde (41,2%) voor het streefniveau. Dit toont aan dat een aanzienlijke groep leerlingen, ondanks de complexe populatie (schoolweging 32,81), de verdiepende lesdoelen bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie: 25,9% vmbo-k en 7,4% vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (14,8% vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs (3,7%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZoekerGemeente AmsterdamNederland
LIB171.88173.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het Leerling Volg Systeem (LVS) van de school worden diverse CITO toetsen afgenomen. Naast de methode gebonden toetsen peilen we met de CITO toetsen de stand van ons onderwijs op school, groeps- en kindniveau. De resultaten worden met het team en de directie geanalyseerd en op basis daarvan worden er verbeteracties geformuleerd. Ook op kindniveau monitoren we hiermee de ontwikkeling van de kinderen. Deze resultaten worden met de ouders besproken. Ook meten we jaarlijks met de SCOL-toets het welbevinden van de leerlingen. We nemen bij onze leerlingen in groep 5 t/m 7 ook een NSCCT test af. Dit is een test die een indicatie geeft van het leerpotentieel van de leerling. Met deze toets kunnen we kijken of we de leerlingen het juiste aanbod geven en of er sprake is van onderpresteren. Jaarlijks worden de resultaten besproken met het bestuur en worden er afspraken gemaakt over verbeteracties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (32,5%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch scoort 7,5% boven advies, wat de mogelijkheden laat zien bij intensieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De Zoeker is een school waar kinderen ontdekken en leren wie zij zijn, wat zij kunnen, willen en leuk vinden. Onze ankers zijn: 1. Leren is leuk: als je ergens plezier in hebt, gaat het beter. 2. Leren is betekenisvol: je moet er wat aan hebben. 3. Leren doe je actief: bij leren ben je bezig en doe je mee. 4. Leren is doelgericht: leren heeft resultaat. 5. Leren doe je samen: leren is een interactief proces Wanneer hebben wij onze belofte ingelost: *Kinderen gaan met plezier naar school. *De kinderen hebben een positief zelfbeeld. Zij voelen zich mede verantwoordelijk voor een plezierige en veilige sfeer in de school. Kinderen waarderen elkaars cultuur en gaan op een respectvolle manier met de ander om. *Het team heeft hoge verwachtingen van kinderen. Wij werken opbrengstgericht; wij proberen het maximale uit kinderen te halen. *De kinderen hebben een onderzoekende houding om hun eigen vaardigheden te ontwikkelen. *De kinderen maken aan het einde van de basisschool een zelfverzekerde stap richting het voortgezet onderwijs en kijken positief terug op hun tijd in de basisschool. Wat is de visie van uw school op sociale opbrengsten? Wij gebruiken op De Zoeker de Kanjertraining. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de groep. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en groepsleerkrachten aan lesgeven. Als school vinden we de sociale veiligheid belangrijk en we willen een prettig schoolklimaat voor kinderen stimuleren. Wij hanteren op De Zoeker de volgende voorwaarden om een school te zijn waar kinderen ontdekken en leren wie zij zijn, wat zij kunnen, willen en leuk vinden: *Een veilig pedagogisch klimaat; *Een uitdagende en voorspelbare speel-, werk- en leeromgeving; *Actieve en betrokken kinderen; *Moderne methodes en middelen; *Een goede zorgstructuur en dag- en weekplanning; *Een professionele, ondernemende en open houding van het team; *Een opbrengst- en handelingsgericht team; *Een goede samenwerking binnen het team; *Verbondenheid van het team met de school; *Een lerende organisatie: vernieuwend en onderscheidend; *Ondersteuning van externen in de school. De sociale opbrengsten houden we bij met de registratie van de Kanjertraining, LOOQIN, SCOL en MijnRapportFolio. LEES MINDER

Een veilig pedagogisch klimaat

Uitdagend speel-, werk- en leeromgeving

Actieve en betrokken kinderen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zoeker voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Zoeker heeft duidelijke verwachtingen per functie ten aanzien van de sociale opbrengsten. De groepsleerkracht geeft voldoende tijd en gelegenheid tot leren, gebruikt onderwijskundig verantwoorde methodes, heeft hoge verwachtingen van de kinderen, geeft effectieve instructie, voert goed klassenmanagement, hanteert de leerlingvolgsystemen, schept een veilig leerklimaat op basis van de Kanjertraining, werkt samen met collega's, evalueert de vorderingen met kind en ouders, signaleert bijzonderheden en voert overleg met specialisten indien nodig. De intern begeleider en specialisten bieden ondersteuning aan groepsleerkrachten, stimuleren onderwitwikkeling en bespreken het onderwijsplan. De directie schept een positief klimaat, bespreekt leerling-ontwikkelingen, ondersteunt de intern begeleider bij het maken van trendanalyses, stelt schooldiagnoses op en bewaakt de continuïteit.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Zoeker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Zoeker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zoeker?

Openbare Basisschool De Zoeker gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.