
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel benadrukt de specialisatie in praktijkonderwijs: 56.5% van de leerlingen krijgt dit advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 40.6%. Tegelijk is er een beperkte doorstroom naar theoretische leerwegen (4.35% vmbo-(g)t vs. 3.5% landelijk SBO). De focus op arbeidstoeleiding sluit aan bij de populatie, waarbij 80% van de huidige groep 8-leerlingen naar praktijkonderwijs wordt verwacht uit te stromen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Tijstroom Integraal Kind Centrum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op SBO Tijstroom wordt gewerkt met een toetskalender. Op de toetskalender staan de niet-methodetoetsen en de methodetoetsen ingepland. We volgen de leerlingen vanaf leerjaar 3 systematisch met een selectie van toetsen, behorende bij de basisvakken, uit het toetspakket van Leerling in Beeld. De sociaal emotionele ontwikkeling volgen we met het observatiesysteem Kindbegrip. Op schoolniveau analyseren we de opbrengsten met behulp van een externe partij, namelijk Effectief onderwijs. Alle leerlingen vanaf leerjaar 5 zijn, op basis van het behaalde leerrendement, ingedeeld in leerroutes: Praktijkonderwijs, VMBO Basis of VMBO kader en hoger. We analyseren de schoolopbrengsten aan de hand van 3 vragen: -Halen de verschillende leerroutes de streefniveaus? -Zijn de streefniveaus ambitieus genoeg? -Hoe presteren de verschillende leerroutes per didactische leeftijd? Op groepsniveau worden de leerlingen halfjaarlijks op basis van hun functioneringsniveau ingedeeld in niveaugroepen en arrangementen (basis, verdiept of intensief). Dit noemen wij een groepsplanning. We gebruiken hiervoor de methodetoetsen en de niet-methodetoetsen. Ieder half jaar worden de groepsplanningen geëvalueerd en opnieuw vastgesteld voor de volgende periode. De inhoud van de groepsplanning wordt overgenomen in het ontwikkelingsperspectief. Zo weten ouders precies welke doelen voor hun kind centraal staan in het aankomende half jaar. Alle resultaten worden na de afname op leerlingniveau geanalyseerd door de leerkrachten en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. Op leerlingniveau wordt gekeken naar de individuele groei bij sociaal emotionele ontwikkeling, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Iedere leerling heeft een ontwikkelingsperspectief waarin staat beschreven aan welk onderwijsaanbod het kind de komende periode werkt. De toetsen worden voor iedere periode ingepland en na de afname wordt geëvalueerd in het ontwikkelingsperspectief. Ieder half jaar wordt het ontwikkelingsperspectief bijgesteld en met ouders besproken. -Wat is het functioneringsniveau van de leerling? Op welke manier leest/rekent etc. de leerling? -Welke groei is zichtbaar? Wat heeft daaraan bijgedragen? -Wat is de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling voor de volgende periode? Er zijn binnen de arrangementen verschillende vormen van pedagogisch-didactische ondersteuning mogelijk: -preteaching met de onderwijsassistent buiten de groep: gericht op technisch lezen en woordenschat. -herhaalde/verlengde instructie; meer tijd; hulp bij plannen. -inzetten van extra remediërend materiaal vanuit de methode. -toegespitste (individuele) hulp op maat: leesbegeleiding, extra taalondersteuning, logopedische ondersteuning en gedragsondersteuning.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 20% onder advies – bijna dubbele van het landelijk SBO-gemiddelde (11.81%). Dit reflecteert mogelijk de complexere ondersteuningsbehoeften van de populatie. Positief is wel dat 13.33% boven advies presteert, wat de effectiviteit van het ontwikkelingsperspectief en POVO-platform aantoont bij doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
De leerlingen op Tijstroom zijn gebaat bij dagelijkse aandacht met betrekking tot het stimuleren van hun sociaal emotionele ontwikkeling. In alle leerjaren wordt gewerkt met Kwink. Met Kwink werken we aan een sociaal veilige groep en het voorkomen van storend- en pestgedrag. Kwink heeft vijf doelen: Besef hebben van jezelf Besef hebben van de ander Keuzes kunnen maken Zelfmanagement Relaties kunnen hanteren Meer informatie over Kwink is te vinden op hun website. (www.kwinkopschool.nl) LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Sociaal functioneren
Wat is de werkwijze van Tijstroom Integraal Kind Centrum voor sociale ontwikkeling?
Tijstroom Integraal Kind Centrum volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met het leerlingvolgsysteem Kindbegrip, dat aansluit bij de methodiek Kwink. Kindbegrip geeft inzicht in ondersteuningsvragen en helpt de leerkracht het gedrag van het kind beter te begrijpen. Halfjaarlijks worden vragenlijsten afgenomen bij leerlingen van groep 5 t/m 8, waarna een groeps- en schoolanalyse wordt opgesteld. Individuele doelen worden halfjaarlijks gesteld en geëvalueerd in het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
Welke registratievormen gebruikt Tijstroom Integraal Kind Centrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Tijstroom Integraal Kind Centrum gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kindbegrip en Leerlingvragenlijst Beekveld en Terpstra.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Tijstroom Integraal Kind Centrum?
Tijstroom Integraal Kind Centrum gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.