RK Basisschool de Rietvink
P.A. Van Meverstraat 3
1507 XE Zaandam

Schoolweging

Schoolweging
28.87
Spreiding
6.55

De schoolweging van De Rietvink Zaandam is 28,87 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee iets lager dan vergelijkbare scholen (95,9%), maar houdt een sterke basiskwaliteit

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het opbrengstgericht werken, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 35,5% havo/vwo-advies (havo 19,35%, havo/vwo 9,68%, vwo 16,13%) tegenover 48,4% vmbo-gerelateerde adviezen. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (16,1% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen), wat past bij de relatief gunstige schoolweging. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rietvink ZaandamGemeente AmsterdamNederland
DOE299.86296.16297.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerlingvolgsysteem is bedoeld om systematisch de ontwikkeling en vorderingen van elke leerling te kunnen volgen en om te beoordelen of het onderwijs het gewenste resultaat heeft (leerrendement). Van ieder kind wordt na aanmelding op onze school een (digitaal) leerling-dossieraangelegd. Het dossier bevat onder meer gegevens over het functioneren van het kind, toetsuitslagen, observatielijstenen verslagen van besprekingen met ouders. - Bij de verschillende vakken worden toetsen afgenomen ter afsluiting van een hoofdstuk of blok. - Er worden observaties gedaan. Op basis van bovenstaande twee dingen kunnen we besluiten het aanbod in een les voor een kind of subgroep aan te passen. Dit wordt vastgelegd in het groepsplan. Daarnaast nemen we een aantal CITO-toetsen af: - Drieminutentoets voor tempo lezen (groep 3 t/m 8) - Begrijpend Lezen (groep 3 t/m 8) - Spellingsvaardigheid (groep 3 t/m 8) - Rekenen en wiskunde (groep 3 t/m 8) - Eindtoets (groep 8) Ook wordt de NSCCT (NietSchoolse Cognitieve Capaciteiten Test) afgenomen vanaf groep 5 t/m 8. Hieruit komt een getal, wat we noemen 'het leerpotentieel'. Meestal is dit een bevestiging van wat de kinderen laten zien in de citoresultaten, de lessen en de methodegebonden toetsen. Als het getal van de NSCCT hoger is dan de opbrengsten bij ons op school, bespreken we de leerling in de leerlingbespreking (zie hieronder). Naast toetsing worden de kinderen besproken: - Tijdens groepsbesprekingen: de groepsleerkrachten bespreken met de intern begeleider de leerlingen van de groep, de resultaten en de groepsprocessen. - Tijdens de leerlingbesprekingen: indien nodig worden individuele leerlingen in het Intern Ondersteuning Team (IOT) besproken (bestaande uit de intern begeleiders ende directeur en leerkracht) - In het Extern Ondersteuning Team (EOT). Dit team bestaat uit bovenstaande personen en een orthopedagoog, ouders en indien nodig andere vertegenwoordigers van externe instanties. De toetsopbrengsten (en andere bouwbrede onderwerpen) worden tevens besproken in de datateams (groep 1/2, groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8). Hier worden lessen besproken en ideeën voor verbetering geopperd, groepsplannen bij elkaar bekeken, 'good practices' gedeeld en opbrengsten geanalyseerd. Dit alles o.l.v. onze bouwcoördinatoren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan de 25,3% bij vergelijkbare scholen. Slechts 7,1% zit onder advies (landelijk 11,8%). Deze resultaten sluiten aan bij de intensieve mentorgesprekken en doorstroomdossiers die de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

De Rietvink is een Vreedzame School. De doelstelling van de Vreedzame School is dat iedereen zich binnen de school (leerkrachten, kinderen en ouders) zich verantwoordelijk voelt voor een goede, positieve sfeer. We werken aan een school waar het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen toeneemt. - Er worden groepsvergaderingen gehouden - Er is een leerlingenraad ingesteld - Er is sprake van betrokkenheid op elkaar - We leren kinderen hun conflicten zelf op te lossen. - We hebben mediatoren: dit zijn kinderen uit de bovenbouw die hiervoor geselecteerd zijn en opgeleid. De Vreedzame School biedt voor iedere groep een lessenserie, die we gebruiken als kapstok. Het gaat erom, dat hetgeen aangeboden wordt in de lessen, toegepast wordt in elke situatie. U kunt ook een kijkje nemen op de website: www.devreedzameschool.nl of de pagina van de vreedzame school op onze website. LEES MINDER

Veilig leef- en leerklimaat

Iedereen is welkom

Iedereen is gelijkwaardig

Wat is de werkwijze van RK Basisschool de Rietvink voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool de Rietvink volgt de sociale-emotionele ontwikkeling van de kinderen via KIJK (kleutergroepen) en ZIEN (groep 3 t/m 8), naast de lessen van de Vreedzame School. Opvallende zaken worden besproken met de intern begeleider, kind of ouders. Vanaf groep 5 vullen de kinderen zelf vragenlijsten in bij ZIEN over het leer- en leefklimaat en sociale vaardigheden. Bij problemen met werkhouding wordt dit eerst met ouders en/of kind besproken, vervolgens met de intern begeleider gedeeld en ingebracht in het ondersteuningsteam bestaande uit psycholoog, directeur en intern begeleider. Sinds het schooljaar 2015-2016 heeft de school een officieel pestbeleid.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool de Rietvink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool de Rietvink gebruikt Kijk! en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool de Rietvink?

RK Basisschool de Rietvink gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.