RK Basisschool de Rietvink in Zaandam

Het team van RK Basisschool de Rietvink in Zaandam

Current section: team
P.A. Van Meverstraat 3
1507 Zaandam

Zie hier hoe het team van RK Basisschool de Rietvink is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool de Rietvink. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool de Rietvink bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool de Rietvink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool de Rietvink zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool de Rietvink. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool de Rietvink werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool de Rietvink gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Regelen op Basisschool De Rietvink: Ziekte & Verlof Opvang

Het waarborgen van continue educatie voor uw kind is onze prioriteit. Bij ziekte of verlof van leerkrachten zetten we alles op alles om uw kind de aandacht te geven die het verdient. Ouders waarderen onze aanpak, zoals blijkt uit het tevredenheidsonderzoek 2018-2019, waarbij onze inspanningen om de continuïteit in de klas te waarborgen positief werden beoordeeld. Onze proactieve aanpak omvat diverse strategieën. We verwelkomen alle vormen van ondersteuning, zoals reïntegratiekandidaten, zij-instromers, (LIO-)stagiaires en toegewijde vrijwilligers. Deze brede inzetbaarheid van personeel helpt ons om flexibel in te spelen op de dynamiek van het onderwijs. Daarnaast optimaliseren we onze weekplanning door op vrijdagen in de bovenbouw anders te organiseren. Dit creëert ruimte voor leerkrachten om zich te richten op andere essentiële onderwijstaken of om flexibele opvang te bieden. Een gestructureerd intern stappenplan, onze 'staffellijst', zorgt ervoor dat het team direct kan handelen bij onverwachte afwezigheid. Alleen in uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, wordt een groep uit de bovenbouw (groep 4 t/m 8) voor een dag verdeeld over andere klassen. In het uiterste geval kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd, maar dit is een maatregel die we tot het uiterste proberen te vermijden om de impact op het leerproces te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken in principe in een jaarklassensysteem, waar ook combinatiegroepen toe behoren. We hebben binnen onze school met drie dingen te maken: - werken met jaarklassen en combinatieklassen. We kijken dan welke kinderen het beste in een combinatiegroep passen. We proberen de voordelen van een combinatiegroep dan ook te benutten tijdens bv. instructies en projecten. - kinderen die instructies volgen in een andere groep, bv. twee leerlingen in groep 7 die excelleren met het vak rekenen: zij volgen de instructie in groep 8. - tijdens het talentencircuit (vrijdagmiddag, 3 blokken van 5 weken per jaar voor de middenbouw / maandag, hele jaar voor de bovenbouw) worden resp. groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8 gemengd. - op woensdag organiseert de bovenbouw (groep 6 t/m 8) anders dan voorgaande jaren. De vijf leerkrachten geven na 10.00u een ander vak en dit draait door volgens het VO-systeem: Engels, begrijpend lezen, gym en geschiedenis/aardrijkskunde.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal/lezen
30%
Buiten spelen/pauze
24%
Kennis van de wereld om je heen
13.3%
Rekenen
10%
Expressie
6.7%
Gym
6%
Sociale vorming (vreedzame school)
3%
Engels
3%
Levensbeschouwing
2%
Sociale redzaamheid
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
18.4%
Overig
12.6%
Wereldoriëntatie
12.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.9%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Engelse taal
3%
Levensbeschouwing
2%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool de Rietvink

5

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexieexpert voor gerichte hulp bij lees- en spellingproblemen.
Intern Begeleider met brede kennis van leerontwikkeling.
Rekenspecialist die helpt bij het ontwikkelen van rekenkundige vaardigheden.
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met uitdagende leertrajecten.
Leesspecialist ter bevordering van leesplezier en -begrip.

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool de Rietvink geloven we in het bieden van optimale ondersteuning. Onze gespecialiseerde leerkrachten en begeleiders zetten zich dagelijks in om elke leerling, ongeacht hun specifieke behoeften, te helpen excelleren in taal en rekenen. We bieden maatwerk om de basisvaardigheden te versterken en leerlingen te laten groeien.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor begeleiding bij gedragsuitdagingen.
Intern Begeleider die ondersteunt bij sociaal-emotionele groei.
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, ook op sociaal-emotioneel vlak.
Vreedzame School specialist voor het bevorderen van een positief sociaal klimaat.

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan het welzijn van onze leerlingen. Onze experts werken samen om een veilige, respectvolle en stimulerende omgeving te creëren waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. De 'Vreedzame School' aanpak draagt bij aan een prettige sfeer en gezonde sociale interacties.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gerichte aanpak van gedrag en werkhouding.
Intern Begeleider die helpt bij het optimaliseren van leerstrategieën.
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met specifieke leerbehoeften.

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor schoolsucces. Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij concentratie, taakgerichtheid of het aanpakken van schoolwerk. We streven ernaar om leerlingen zelfstandig en gemotiveerd te maken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider die de ontwikkeling monitort en ondersteunt.
Gediplomeerd Docent Bewegingsonderwijs voor een gevarieerd en stimulerend bewegingsprogramma.

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Onze school biedt een breed scala aan bewegingsactiviteiten, begeleid door ervaren docenten en ondersteund door de intern begeleider. We stimuleren een actieve levensstijl en de ontwikkeling van motorische vaardigheden bij alle leerlingen.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider als aanspreekpunt voor medische zorg en ondersteuning.
Meerdere gecertificeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) voor eerste hulp en veiligheid.

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan voorop. Onze school beschikt over gekwalificeerd personeel dat adequaat kan handelen bij medische situaties en persoonlijke verzorgingsbehoeften. De intern begeleider coördineert de zorg en zorgt voor een veilige omgeving, ondersteund door onze BHV-getrainde medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Lokaal waar muziek / talentencircuit wordt gegeven

Optimale Leerondersteuning op Basisschool de Rietvink

Ons Toegewijde Ondersteuningsteam: Een Diepgaande Toelichting

Op RK Basisschool de Rietvink staan wij garant voor uitstekende extra ondersteuning voor al onze leerlingen. Gedurende de gehele week zijn onze toegewijde leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten actief om leerlingen te begeleiden waar dat nodig is. Zij bieden gespecialiseerde hulp, zoals woordenschatonderwijs voor meertalige kinderen en extra leesbegeleiding voor leerlingen met dyslexie. Ook kinderen met leerachterstanden op het gebied van rekenen, taal of lezen ontvangen gerichte ondersteuning om hun potentieel volledig te benutten. Daarnaast zijn onze ondersteunende krachten flexibel inzetbaar voor kortdurende vervanging van leerkrachten en zorgen zij voor een veilige en gestructureerde omgeving tijdens de pauzes. Dit draagt bij aan een prettige schoolervaring voor iedereen. Ons schoolteam kent twee ervaren intern begeleiders: Ingeborg Laanstra, die zich richt op groep 1 tot en met 3 (twee dagen per week), en Eugenie Galiart, die de leerlingen van groep 4 tot en met 8 ondersteunt (anderhalve dag per week). Regelmatig vergadert ons gespecialiseerde ondersteuningsteam (OT). Indien gewenst en in het belang van het kind, nodigen we externe specialisten zoals maatschappelijk werk, de schoolarts of een psycholoog uit om mee te denken. De ouders van het betreffende kind worden altijd uitgenodigd om deel te nemen aan deze waardevolle overleggen. Sinds schooljaar 2022-2023 hanteren we een vernieuwde ondersteuningsstructuur, volledig afgestemd op ons jaar- en professionaliseringsplan. Deze structuur wordt in het schooljaar 2023-2024 verder geoptimaliseerd en vormt een belangrijk onderdeel van onze schoolkoers voor de periode 2024-2028, met als doel de leerontwikkeling van elk kind te maximaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Team | RK Basisschool de Rietvink in Zaandam | [2025] Schoolregister