
Schoolweging
De schoolweging van De Voorzaan is 32,34 , met een spreiding van 7,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,3% behaalt de school het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score reflecteert de intensieve focus op basisvaardigheden, met name in begrijpend lezen waar de school al drie jaar boven het inspectie-oordeel presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 38,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van de verticale leerlijnen en plusklassen, vooral in wiskundig denken. De school scoort hiermee 4,3% hoger dan vergelijkbare scholen in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een academische focus: 62,2% havo/vwo-advies (21,6% havo, 16,2% havo/vwo, 24,3% vwo), ruim boven het regionaal gemiddelde van 52,1%. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (24,3% vs. 18,6% regio), terwijl praktijkonderwijs-adviezen met 0% significant lager uitvallen dan de regionale 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Voorzaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.67 | 173.73 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De M-toets van Leerling in Beeld wordt in februari afgenomen. Met de school worden de resultaten geanalyseerd middels het plan-do-check-act principe. Vanuit de resultaten worden de individuele leerling resultaten geanalyseerd, hieruit komen op leerlingniveau noodzakelijke doelen. Deze worden altijd besproken met de intern begeleider. Ook op groepsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Dit gebeurt in de volgende clusters: Groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8. Naast de resultaten worden ook de tussentijdse doelen geëvalueerd. Goede aanpakken worden doorgezet en waar nodig worden nieuwe interventies vastgelegd en uitgevoerd. Deze aanpakken worden in juni/juli weer geëvalueerd en dienen als aanpak voor het volgend schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
54,8% van de leerlingen presteert boven advies (+29,5% t.o.v. landelijk), het hoogste percentage in de Zaanstreek. Slechts 9,7% zit onder advies (-2,1% t.o.v. benchmark). Dit succes wordt toegeschreven aan het 'doorstroomcertificaat'-programma waarbij leerlingen hun advies jaarlijks kunnen bijstellen op basis van portfolio-evaluaties.
Sociale ontwikkeling
Op De Voorzaan wordt twee keer per jaar de SCOL afgenomen. De resultaten worden besproken met de intern begeleider en specialisten en meegenomen in het pedagogisch didactisch plan waar op kind- en groepsniveau interventies zichtbaar zijn. Daarnaast wordt 1 x per 2 jaar een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder leerlingen, leerkrachten en ouders. Deze resultaten vormen een van de uitganspunten voor een jaar- en/of meerjarenplan van de school. We zijn er zeer trots op dat op De Voorzaan welbevinden van iedereen hoog wordt gewaardeerd. Uiteraard blijven welbevinden, betrokkenheid en veiligheid speerpunten van de school. LEES MINDER
welbevinden
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Voorzaan voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Voorzaan neemt in mei en oktober de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) af. Indien noodzakelijk volgt overleg met de intern begeleider/gedragsspecialist. De uitkomsten zijn zichtbaar in het pedagogisch en didactisch plan van de groep. In juni/juli vindt overdracht plaats naar de nieuwe leerkracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Voorzaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Voorzaan gebruikt de volgende registratievormen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Looqin en een tevredenheidsonderzoek 1 x per 2 jaar.