Juliana van Stolbergschool
Woeringenlaan 20
5144 CJ Waalwijk

Schoolweging

Schoolweging
27.23
Spreiding
6.25

De schoolweging van Juliana van Stolbergschool Waalwijk is 27,23 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,11% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat, slechts 1,33% lager dan het vergelijkingsgemiddelde, onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), toont het de effectiviteit van maatwerk voor ambitieuze leerlingen, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met sterke theoretische uitstroom: 31,48% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 14,81% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), passend bij de relatief lage schoolweging. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJuliana van Stolbergschool WaalwijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.57175.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een leerlingvolgsysteem is een belangrijk instrument om de vorderingen van de kinderen in beeld te brengen. Op systematische wijze worden de vorderingen in beeld gebracht. Op Juliana van Stolbergschool is een protocol doorstroom groep 2 naar groep 3 aanwezig. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit onafhankelijke toetsen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen en ze geven een beeld van het niveau van het kind. Voor deze afnamemomenten maken we gebruik van 'leerling in beeld' van Cito. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de observatiesystemen 'Kleuter in beeld' en “leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind” van ParnasSys. Onze school maakt vanaf groep 3 gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld' van Cito voor rekenen en wiskunde, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt 'Kindbegrip' gebruikt in alle groepen. Dit signaleringsinstrument sluit aan bij de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 worden ook de voortgangstoetsen; herfst-, winter-, lente- en eindsignalering van de methode “Veilig leren lezen” gebruikt en als signaleringsmoment ingezet. De gemaakte toetsen worden digitaal verwerkt. De signaleringsgegevens geven mogelijk aanleiding tot het maken van een analyse. De analyse wordt ingezet om uw kind de juiste hulp te bieden. Naast de individuele analyse worden de signalen gebruikt om het onderwijs op zowel groeps- als schoolniveau beter af te stemmen. De onderwijskwaliteit blijft hierdoor gewaarborgd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,14% presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De 28,57% boven advies bevestigt het voorzichtige adviesbeleid. Deze cijfers sluiten aan bij het geïntegreerde doorstroomprogramma dat in het schoolondersteuningsprofiel wordt genoemd.

Sociale ontwikkeling

Er is een ‘handboek sociale veiligheid’. Een veilig schoolklimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich fysiek maar ook sociaal-emotioneel veilig voelen op school. De school heeft een actieplan tegen pesten, maar gaat verder door leerlingen uit de bovenbouw op te leiden tot mediator. Leerlingen leren met respect voor zichzelf en elkaar hun problemen op te lossen en worden op hun niveau opgeleid tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke mensen. De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische, participerende, coöperatieve en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar. LEES MINDER

Veiligheid

Burgerschap

Integratie

Wat is de werkwijze van de Juliana van Stolbergschool voor sociale ontwikkeling?

De Juliana van Stolbergschool heeft een actieplan tegen pesten en leidt leerlingen uit de bovenbouw op tot mediator. Daarnaast is er een kinderpleinwacht. Kinderen leren reflecteren op hun eigen werk en dat van medeleerlingen en leren hun ervaringen op verschillende manieren uit te drukken. Door met cultuur te spelen en te ontdekken, krijgen kinderen kennis van cultureel erfgoed en leren ze waardering voor andere culturen.

Welke registratievormen gebruikt de Juliana van Stolbergschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Juliana van Stolbergschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Juliana van Stolbergschool?

De Juliana van Stolbergschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan, Gevoelsthermometers, Sociogrammen en het Handboek sociale veiligheid.